• Sessi82

Någon med erfarenhet av köldallergi?

Häromdagen när vi var ute fick min son en blåsa på kinden som bara växte och växte.... Till slut var hela kinden en enda stor blåsa. Direkt efter blev det likadant på den andra kinden! Det var jätte obehagligt... man lir ju så rädd att det ska sprida sig och pverka luftvägarna.Jag har pratat med vårdguiden, BVC och en allergi läkare och alla tror de på köldallergi/köldurtikaria. Dessutom har jag läst lite på nätet...

Nu undrar jag om det finns nån med erfarenhet av detta? Berätta gärna.

jobbar inom vården och är snart färdig sjuksköterska men har aldrig förut hört tala om något liknande.

//Sara

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av köldallergi?
  • Sessi82

Ingen?? Nåågon som öht hört talas om det?

• Det ljuva livet

Min minste son hade det ett tag förra vintern, sen gick det över. Han såg verkligen helt bedrövlig ut. Som tur var så verkade det inte klia på honom. Jag har en jobbarkompis som hade så kraftig köldallergi när hon var liten att hon var tvungen att lägga sig badet efter varje gång hon varit ute.

• snart tre

Jo, jag åker på det ibland - utrikaria alltså. Det är vanligt och kommer av köld, värme, infektioner och även tryck. Tyvärr finns det inget man kan göra förutom att lindra med tabletter (t ex tavegyl) och försöka att inte utsätta sig för allt för extrema situationer.

• Minnet66

Jag får kliande urtikaria när jag blir varm, vid t ex träning eller när jag går i affärer med jacka på mig. Jag försöker komma ihåg att ta en Tavegyl innan jag vet att jag kommer att bli varm. Jag känner en som inte klarar av att bada i kalla svenska sjöar utan att ta en allergitablett innan.

• snart tre
    Minnet66 skrev 2008-01-09 10:34:54 följande:
    Jag får kliande urtikaria när jag blir varm, vid t ex träning eller när jag går i affärer med jacka på mig. Jag försöker komma ihåg att ta en Tavegyl innan jag vet att jag kommer att bli varm. Jag känner en som inte klarar av att bada i kalla svenska sjöar utan att ta en allergitablett innan.

Ja, att gå med varm jacka i affärer är tufft för mig också. Värmen på sommaren spelar däremot ingen roll. Jag mår alltid bäst när jag slipper stänga in kroppen i för varma kläder - det är värst när det växlar mellan stark kyla ute och varmt inomhus, alternativt för varmt påklädd i affärer.

Usch, för vintern

• Yllet

Det är alltså det jag har! Jag har alltid fått en helt vansinnig klåda om jag springer när det är kallt (eller svalt). Trodde jag var inbillningssjuk eftersom ingen någonsin känt igen fenomenet när jag beskrivit det.

Nu har jag surfat lite och fått klart för mig att det är ett typexempel på fysikalisk urtikaria. Om jag har tur räcker det att ta en antihistamintablett. Jag som egentligen älskar att springa just när det är kallt men blir helt hysterisk av klådan. Inte är jag inbillningssjuk eller tokig heller

Så tack till er som startat och skrivit i tråden! Kan också tipsa om www.allergi.nu - där fanns en hel del information.

• Sessi82

Tack för era svar... Min son verkade inte heller särskill besvärad av det.

När jag hör urtikaria tänker jag på röda prickar... men sonen hade ju stora blåsor?!

Ska kika på allergi.nu

Svar på tråden Någon med erfarenhet av köldallergi?