• fyran

Vad man kan göra om hunden ätit choklad och andra praktiska tips för hundägare

Tänkte starta en liten tråd där vi som hundägare kan ge varandra lite praktiska tips, som rubriken säger. Sånt vi har lärt oss på vägen, här tänkte jag mest på medicinska och vårdtips, men också på olika aktiveringslekar och sånt som man tycker funkar bra.

• Svar på tråden Vad man kan göra om hunden ätit choklad och andra praktiska tips för hundägare
  • fyran

Jag kan ju börja själv med något jag nyss fått lära mig (förutom att alltid dra in kökstolen till max). Min lilla hund tog nämligen och tryckte i sig ett par bitar mörk choklad. Om hunden har ätit något olämligt och man behöver få den att kräkas så kan man göra det genom att ta en tesked salt och hälla vid tungroten. Då kräks dom inom kort (smart kan ju vara att då ha hunden på en plats där det är lämpligt, själv var jag lite skärrad vilket resulterade i att han kräktes på finmattan, men vad är väl en matta!)

• frulan

Fast vad jag har hört av veterinärer och läst är att det är viktigt att det är rätt mängd salt som ska ges till hunden (beräknas efter vikt), finns hundar som dör av saltförgiftning.

Angående choklad så är det viktigt att hunden kräks inom en halvtimme, sen smälter choklade och går ut i tarmarna.

Jag hade störtåkt till vetten om min hund hade ätit mörk choklad. Inte litat på att jag klarat det själv.

Tips

fyran skrev 2008-01-08 21:27:33 följande:
    Jag kan ju börja själv med något jag nyss fått lära mig (förutom att alltid dra in kökstolen till max). Min lilla hund tog nämligen och tryckte i sig ett par bitar mörk choklad. Om hunden har ätit något olämligt och man behöver få den att kräkas så kan man göra det genom att ta en tesked salt och hälla vid tungroten. Då kräks dom inom kort (smart kan ju vara att då ha hunden på en plats där det är lämpligt, själv var jag lite skärrad vilket resulterade i att han kräktes på finmattan, men vad är väl en matta!)
  • frulan

Det här hittade jag på www.aktivhund.se:

"Teknik för att åstadkomma kräkning
    Det enklaste och snabbaste sättet att få hunden att kräkas är att lägga in vanligt salt längst bak i munnen. Mängden salt beror på hundens storlek. För små hundar räcker 25 ml salt, för större 75 ml. undantag är när den fått i sig syror eller frätande gifter. Då är det inte lämpligt att kräka hunden. Ge istället olivolja genom munnen, upp till 500 ml för mycket storvuxna hundar och proportionellt mindre för dvärghundar."

• frulan

Ett litet aktiveringstips.
    Antingen om man inte riktigt har tid med aktivering eller om hunden äter dåligt eller bara som komplettering till annan aktivering.
    Låt den jobba för maten. Släng ut den på tomten och låt hunden nosa upp och äta.
    Även bra för hundar som äter fort och knappt tuggar

• LillaLulla
    fyran skrev 2008-01-08 21:27:33 följande:
    Jag kan ju börja själv med något jag nyss fått lära mig (förutom att
    alltid dra in kökstolen till max). Min lilla hund tog nämligen och
    tryckte i sig ett par bitar mörk choklad. Om hunden har ätit något
    olämligt och man behöver få den att kräkas så kan man göra det genom
    att ta en tesked salt och hälla vid tungroten. Då kräks dom inom kort
    (smart kan ju vara att då ha hunden på en plats där det är lämpligt,
    själv var jag lite skärrad vilket resulterade i att han kräktes på
    finmattan, men vad är väl en matta!)
    NEJ, inget mixtrande med salt. Har hunden svalt choklad så åker man in till veterinären, punkt!
  • LillaLulla

frulan - förstår inte att de faktiskt kan rekommendera det där på aktiv hund. Har man otur så får man snabbt en hund som inte bara håller på att dö av chokladen, utan även av en allvarlig saltförgiftning.

• pajas01

min hund åt gladeligen upp en 200g chokladkaka när hon va liten.. jag trodde de helt klart de va min bror som ahde tagit den för den va itne sönder tuggad utan fint upp bruten som man brukar göra.. men sen två dagar senare när jag bad honom att köpa en ny åt mig så tittade han på mig och bara undrade vad jag menade..

men hon klarade de galant.. inte ens dålig i magen =))

• frulan

Nej, förstår faktiskt inte det heller. Det stod i samband med förgiftning, inte just att hunden hade ätit choklad.

Jag skulle, som sagt, åka direkt till vetten... aldrig våga mixtra med sånt själv.

LillaLulla skrev 2008-01-08 23:15:02 följande:
    frulan - förstår inte att de faktiskt kan rekommendera det där på aktiv hund. Har man otur så får man snabbt en hund som inte bara håller på att dö av chokladen, utan även av en allvarlig saltförgiftning.
  • LillaLulla
    pajas01 skrev 2008-01-08 23:17:11 följande:
    min hund åt gladeligen upp en 200g chokladkaka när hon va liten.. jag
    trodde de helt klart de va min bror som ahde tagit den för den va itne
    sönder tuggad utan fint upp bruten som man brukar göra.. men sen två
    dagar senare när jag bad honom att köpa en ny åt mig så tittade han på
    mig och bara undrade vad jag menade.. men hon klarade de galant.. inte ens dålig i magen =))
    Vissa hundar klarar det fint, och vissa hundar gör det inte.
  • pajas01

förresten nått som jag alltid har hemma både för mig själv och för hunden är betapred.. om hunden blir ormbiten.. min grannes hund belv de och dem ringte till vet och frågade abra hur ycke man skulle ge.. och sen åkte dem på en kontroll men de va nästan så att dem inte behövde de.. för de som görs vid ormbett är att ge betapred tydligen =))

Svar på tråden Vad man kan göra om hunden ätit choklad och andra praktiska tips för hundägare