Vill ha recept på Moussaka!
Någon som brukar tillaga moussaka?
jag har aldrig gjort det men är så sugen på att prova
RECEPT?
Någon som brukar tillaga moussaka?
jag har aldrig gjort det men är så sugen på att prova
RECEPT?
Den här brukar jag göra
Moussaka
Ingredienser
4-6 port
2 auberginer, ca 600 g
1 tsk salt
Köttfärssås:
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
smör
400 g köttfärs
1 burk krossade tomater, ca 400 g
2 msk tomatpuré
2 krm mald kanel
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
Ostsås:
2 msk vetemjöl
3 dl mjölk
2 dl riven ost
1 krm salt
1 ägg
Gör så här
Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg. Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida. Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad
Tack
Hade fått för mig att det är Potatis i Moussaka, men det är det alltså inte?
?????
man kan ha potatis i... men, så är det inte i "orginal" men..släng du i vad du tycker...
smartaste e isåfall väldigt tunna skivor..så allt blir färdigt samtidigt...
du syftar nog kanske på falsk mossakka? Svärmor brukar göra de..då är de potatis skivor istället för aubergine(stavas?) och köttfärs man varvar. har inget recept dock. brukar köra p känsla! =)
Falsk moussaka? Haha det var något nytt.. Jag har alltid potatis i, så jag äter då alltså en falsk moussaka ?! haha
www.nistikoarkoudi.gr/recipe.asp&rc_id=196
Hej! om du kan bra engelska, det ska bli fint!
jag kan inte översätta bra och recept från grekiska till svenska, tyvärr...
mvh Lena
jag har alltid trott när man har läst överallt att moussaka är med auburginer inte med potatis. men hey. Jag är ingen kock! ;P i våran familj gör vi med potatis istället, och därav falsk moussaka ;P men gör som du vill =)