• Pyssilullan

Vill ha recept på Moussaka!

Någon som brukar tillaga moussaka?

jag har aldrig gjort det men är så sugen på att prova

RECEPT?

• Svar på tråden Vill ha recept på Moussaka!
  • bumse2

Den här brukar jag göra

Moussaka

Ingredienser
    4-6 port
    2 auberginer, ca 600 g
    1 tsk salt
    Köttfärssås:
    2 gula lökar
    2 vitlöksklyftor
    smör
    400 g köttfärs
    1 burk krossade tomater, ca 400 g
    2 msk tomatpuré
    2 krm mald kanel
    1/2 tsk salt
    1 krm svartpeppar

Ostsås:
    2 msk vetemjöl
    3 dl mjölk
    2 dl riven ost
    1 krm salt
    1 ägg
    Gör så här
    Sätt ugnen på 225°. Skär aubergine i centimetertjocka skivor och lägg på hushållspapper. Strö över salt. Skala och hacka löken och vitlöken. Fräs mjuk i smör i en stekpanna. Lägg i köttfärsen och stek den under omrörning så att den smular sig. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, kanel, salt och peppar. Låt såsen koka ca 5 min. Vispa ut mjölet i hälften av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken och låt det koka upp under vispning. Låt såsen koka ca 3 min. Rör ner 1 1/2 dl av osten, salt och uppvispat ägg. Torka av aubergineskivorna och stek dem i smör i en stekpanna ca 1 min per sida. Varva köttfärssås och aubergineskivor i en smord ugnssäker form. Häll över såsen och strö över resten av osten. Grädda i nedre delen av ugnen ca 30 min. Servera med en sallad

• Pyssilullan

Tack

Hade fått för mig att det är Potatis i Moussaka, men det är det alltså inte?

• Elinore

man kan ha potatis i... men, så är det inte i "orginal" men..släng du i vad du tycker...

smartaste e isåfall väldigt tunna skivor..så allt blir färdigt samtidigt...

• FrippeFripp

du syftar nog kanske på falsk mossakka? Svärmor brukar göra de..då är de potatis skivor istället för aubergine(stavas?) och köttfärs man varvar. har inget recept dock. brukar köra p känsla! =)

• Memi

Falsk moussaka? Haha det var något nytt.. Jag har alltid potatis i, så jag äter då alltså en falsk moussaka ?! haha

• FrippeFripp

jag har alltid trott när man har läst överallt att moussaka är med auburginer inte med potatis. men hey. Jag är ingen kock! ;P i våran familj gör vi med potatis istället, och därav falsk moussaka ;P men gör som du vill =)

Svar på tråden Vill ha recept på Moussaka!