• Anonym

Vet någon om fragmin/innohep (sprutor blodförtunnande) går på högkostanadskortet?!

Jag ska ta såna varje kväll under min graviditet..och det var dyrt att hämta ut, bara 10 st!! =(

• Svar på tråden Vet någon om fragmin/innohep (sprutor blodförtunnande) går på högkostanadskortet?!
  • falken

Ja det skulle förvåna mig väldigt om de inte gör det - de är svindyra! 99,99% säker att det är högkostnadskort på dem.

• T x 3

Hmmm, jag vet inte. Jag fick mina gratis när jag opererade mig men minns inte om jag hämtade ut dem på apotektet eller om jag fick det med mig dem från sjukhuset efteråt.

• Dimitra
    falken skrev 2008-01-08 21:36:13 följande:
    99,99% säker att det är högkostnadskort på dem.
    Är lika säker jag med Är få läkemedel som inte subventioneras och jag tror inte ett sådant här viktigt är undantaget faktiskt.
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • falken

Man brukar dela med från sjukhusen när det är typ 5 st, efter operationer. Men en hel graviditet, det blir många sprutor, garanterat subventionerat. Man får max betala 2000 kronor iaf, innan man slår i taket på högkostnadsskyddet.

• HE1D1

Jag är helt säker på att fragmin går på högkostnadskortet eftersom jag själv har köpt fragmin.

Rädda Joppe död eller levande!
  • HE1D1
    falken skrev 2008-01-08 21:42:50 följande:
    HE1D1 - där ser man!
    Jahadå
    Rädda Joppe död eller levande!
  • Sibbis

kan bara instämma, de går helt o hållet på högkostnadskortet. jag jobbar på apotek :D

• falken

Och jag skriver ut en hel drös med sprutor varje dag - och hade blivit djupt bekymrad om de inte fått rabatt!

• Anonym

tack för era svar!! jag ska höra med apoteketet på torsdag hur det fungerar!

• Anonym
    Sibbis skrev 2008-01-08 21:51:31 följande:
    kan bara instämma, de går helt o hållet på högkostnadskortet. jag jobbar på apotek :D
    åh vad bra!!!
  • Anonym

Men hur funkar det med högkostnadsskydd??
    Ber man om en lapp på apoteket där man fyller i hur mycket man handlat eller??!

• falken

De ordnar allt åt dig, inga problem du behöver inte tänka på nåt.

• Dimitra
    Anonym skrev 2008-01-08 22:06:24 följande:
    Men hur funkar det med högkostnadsskydd??Ber man om en lapp på apoteket där man fyller i hur mycket man handlat eller??!
    Nej det regleras "automagiskt" Jag viftar bara med mitt apotekskort eller legitimation så får jag rätt pris 
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Anonym
    Dimitra skrev 2008-01-08 22:11:34 följande:
    Nej det regleras "automagiskt" Jag viftar bara med mitt apotekskort eller legitimation så får jag rätt pris 
    ok! men gav du dem kvittona från början eller innan allt gick automatiskt?
  • falken

De registrerade ditt första köp, och lägger ihop det i sitt datasystem, som räknar ut hur mycket rabatt du ska få idag. Eller hur apotekar'n?

• Dimitra
    Anonym skrev 2008-01-08 22:17:09 följande:
    ok! men gav du dem kvittona från början eller innan allt gick automatiskt?
    Du behöver inte göra ett skvatt. Alla dina köp registreras i deras datasystem och rabatten dras allt eftersom du "klättrar" på högkostnadsskyddet.

Saxat från apoteket.se:

Rabattrappan
    Högkostnadsskyddet gäller i tolv månader från det första inköpet och du betalar högst 1800 kronor under denna period. Därefter påbörjar du en ny tolvmånadersperiod nästa gång du köper läkemedel på recept.

Alla barn under 18 år i en familj räknas ihop och ingår i ett gemensamt högkostnadsskydd.

För förbrukningsartiklar som behövs för att tillföra kroppen läkemedel som ingår i högkostnadsskyddet, eller som behövs för egenkontroll av medicinering betalar du ingenting.

För läkemedel och stomiartiklar betalar du egenavgift enligt följande:

Varukostnad: upptill 900 kr; Du ska betala: 100% av kostnaden, det vill säga upp till 900 kr Varukostnad: 900- 1700 kr; Du ska betala: 50% av kostnaden, det vill säga 900-1300 kr Varukostnad: 1700- 3300 kr; Du ska betala: 25% av kostnaden, det vill säga 1300- 1700 kr Varukostnad: 3300- 4300 kr; Du ska betala: 10% av kostnaden, det vill säga 1700- 1800 kr Varukostnad: mer än 4300; Du ska betala: 0% av kostnaden, det vill säga 0 kr I rabattrappan kan du se vilken egenavgift som motsvarar ett visst läkemedelspris. Vid varje nytt inköp startar du där du stod vid det förra köpet och klättrar vidare uppåt i trappan.
  • Sibbis

Jajamensan!

falken skrev 2008-01-08 22:19:47 följande:
    De registrerade ditt första köp, och lägger ihop det i sitt datasystem, som räknar ut hur mycket rabatt du ska få idag. Eller hur apotekar'n?
  • vänat

Apotek kan spara i dator hur mycket du har handlat mediciner för så ser dom också när du kommit upp i hög kostanstskyddet.
    Men också så att du rätt rabatt vid varje inköps tillfälle.

Sen kan man om vill/behöver få ta medcinerna på delbetalnig av betalning man betalar då 164kr månd under ett år som höhkostnsskyddet gäller.

Svar på tråden Vet någon om fragmin/innohep (sprutor blodförtunnande) går på högkostanadskortet?!