• Venga

Han ramlar så ofta! Ska jag vara orolig?

Min lillla kille på 13 månader började gå när han var c:a 11 månader. Han ramlade ofta i början och han fick då ha en mjuk hjälm. Sedan blev det lugnare och han ramlade inte alls lika ofta. Men nu tycker vi att det händer ofta igen. Jag vet inte om det är det att han testar gränserna för vad han klarar av eller vad. Han ramlar och slår sig i huvudet nästan varje dag.

Vad jag vet så ska det ju inte vara någon fara om barnen faller från sin egen höjd, men det kan ju inte vara nyttigt i längden.

Har ni några tips? Ska jag oroa mig eller är det här en normal fas han ska igenom?

• Svar på tråden Han ramlar så ofta! Ska jag vara orolig?
  • Maneater

har inga direkta tips men undrar exakt samma sak om min son. han går visserligen inte än. är 9 månade och går längs möbler och ställer sig upp längs allt. har blvit väldigt stadig och duktig men mitt i allt så ramlar han på ansiktet flera ggr per dag och jag blir rätt orolig. det där med å testa gränser låter faktist som det skulle kunna stämma även i mitt fall. han ställer sig fritt eller "kastar" sig mellan möbler och ramlar då och slår sig. antar att det hör lite till att slå sig när man ska lära sig saker..men klart man blir orolig!

• sagogryn

Jag har samma funderingar. Hur mycket tål ett litet barnhuvud och när ska man söka läkarvård? Vår son är 16 mån, har gått i ca 2 mån. Vi har aldrig haft hjälm, men hans lilla huvudet är ofta knöligt och blått. Jag har hört att så länge dom inte blir medtagna, rör sig konstigt eller så så är det lugnt. Men jag vet inte.

• Snara och Alice

Samma här Man blir ju lite rädd att det ska bli ngt galet....om de slår sitt lilla huvud allt för många gånger.....Vår dotter kankse slår huvudet minst 2 ggr/dag....inte så hårt såklart alla gånger, men ändå.
    Hoppas ej att de tar skada!

• Maneater

iof, alla barn ramlar väl? när de lär sig gå osv. och fler skulle väl få bestående men om det faktist var farligt!? hur är det med ansiktet. min son har nu världens blåmärke på kindbenet efter att ha ramlat två gånger in i bordet här hemma. kan det gå sönder tror ni?

• geekgirl

har läst i barnutvecklingsböcker att barnen lär sig en sak i taget, och när de håller på att utveckla en ny kunskap tex språk så kan motoriken bli "lidande".

• geekgirl

alltså jag menar att något de tidigare varit duktiga på kan bli något sämre när de lär sig något nytt.

• Liwa1

Vår Leja gick helt själv när ho var 9 månader. Det resulterade i att ho föll ofta med. Nu går hon och springer så folk tror hon är 2 år och inte 14 månader.

Ju tidigare dom börjar gå ju mer vinglar och faller dom. Deras kroppar är inte helt färdiga och redo för det. Men det kommer.

Alla barn famlar och rfaller i början. Så lär dom sig att hitta balansen. Ofta kommer det även tillbaka en vingelperiod efter dom gått ett tag.

• Nette Alser

Hej!
    Nej, det finns egentligen inte någon anledninga att vara orolig. Min dotter gick innan hon var 10 månader och var jämt blåslagen. Fallskyddsreflexen är inte utvecklad då ännu. Men det finns mjuka huvudskydd att köpa om du tycker att det är på tok för mycket. Våra vänner tänkte skramla till ett till oss Jag såg att babyproffsen har sådana.

• Maneater

funderat på å köpa hjälm jag. men vad gör man åt det stackars ansiktet. det är ju också ömtåligt!!??

• Venga

Tack för alla era svar! Jag har inte haft möjlighet att sitta vid datorn förrän nu. Det är väl kanske då att bara stå ut. Jag vill inte vara precis bredvid honom hela tiden och vara beredd på att han kan ramla, han måste ju få utforska och upptäcka litegrand på egen hand också.

Svar på tråden Han ramlar så ofta! Ska jag vara orolig?