• Fru Engman

Torrfläckar på 3 månaders pojk: Vad göra?

Min son på 3 månader har plötsligt blivit väldigt torr men bara fläckvis.

Han har två stora fläckar i pannan, en stor fläck på varje vad och på ena underarmen.
    Fläckarna är torra/fnasiga, prickiga och rödflammiga...

Jag har försökt att smörja med bröstmjölk, Idominsalva, Inotiolsalva och Miniderm men INGET hjälper...

Jag helammar än och har funderat på om det kan va nåt jag ätit men inget jag ätit borde ge sån effekt? Och jag äter på ett ungefär samma mat nu som innan...

Jag tycker också att han ser litegranna svullen och röd ut på ögonlocken, vet dock inte om detta går hand i hand?

Nån som kan ge nåt bra tips på nån bra salva? Eller som har varit med om liknande...

Jag ska till BVC nästa vecka, ska höra med dom då med...

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden Torrfläckar på 3 månaders pojk: Vad göra?
  • jessie jones

Båda mina pojkar har haft mycket torrfläckar. Fick något utskrivet av BVC men kommer tyvärr inte ihåg vad det va...men bra vad det iallafall. Kolla med din BVC så skriver hon säkert ut något.

• Bal

Min pojk har oxå haft ordentliga torrfläckar på ena armen. Hittade en tub salva i skötbordet som heter Decubal. Smörjde ganska ofta i några dagar o nu är fläckarna nästan helt borta !!! Tror jag hade fått tuben i nåt brevprov eller likanade.

• Fru Engman

Tack för era svar...

Har hört att man ska va försiktig med salvor när de är så små, så jag började med bröstmjölk.
    Men när sen fläckarna blev värre och torrare så måste man ju prova nåt annat!

Bal: Tror du att Decubal finns på Apoteket?

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) BF 12/10 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • morvern

har använt en salva från hälsokostaffär som heter A-kräm som funkar bra på vår pojk. Han har åxå fläckar med torr hud, underarmarna o ena vaden. Vi testa massa salvor (bl.a decubal, repair, ecuberin å även en mild kortisonsalva efter råd från bvc; mildison) från apoteket men inga funka. a-krämen är det enda som tagit bort torrfläckarna helt, de andra salvorna mildrade bara...

• Fru Engman
    morvern skrev 2008-01-08 23:57:32 följande:
    har använt en salva från hälsokostaffär som heter A-kräm som funkar bra på vår pojk. Han har åxå fläckar med torr hud, underarmarna o ena vaden. Vi testa massa salvor (bl.a decubal, repair, ecuberin å även en mild kortisonsalva efter råd från bvc; mildison) från apoteket men inga funka. a-krämen är det enda som tagit bort torrfläckarna helt, de andra salvorna mildrade bara...
    Oki! Tack för tipset!
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga & Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Bal

Har faktiskt ingen aning om var man hittar Decubal.

• Jag11

Testa salvan Repair. Den finns på Apoteket. Har fungerat bäst för oss.

• Fru Engman

*hihihi* Många salvor att testa... Stackars Sixten...

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga & Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Essi73

Decubal finns på Apoteket. Vår pojke hade också dessa torra fläckar, BVC rekommenderade Decubal bl.a. krämer. Funkar jätte bra

• nbv

decubal finns på apoteket.
    vår tös hade också torrfläckar, kommer väl och går ännu. Körde Miniderm innan, funkar bra men nu kör vi som även "morvern" säger A-kräm. Kan inte sluta tala gott om denna mirakelkräm alltså. Universalkräm. Bra tom för rynkor
    Dryg. Billig. Ja, helt enkelt bäst. (just nu)

http://www.a-creme.com/

• fillie
    Gladvanlig rapsolja funkar här
    ~Neos mamma~
  • Fru Engman
    fillie skrev 2008-01-09 16:03:36 följande:
    vanlig rapsolja funkar här
    Glömde skriva att jag med testat olja men det funka inte på Sixten...
    (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) Saga&Sixten (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
Svar på tråden Torrfläckar på 3 månaders pojk: Vad göra?