• Elsie76

Allergisk mot vigselringen??

Mina fingrar börjar klia och jag tror det är vigselringen som orskar det. Vilket är synd då jag ju vill ha den samt att den var dyr. Kan man helt plötsligt bli allergisk? och mot vitt guld?? Jag trodde inte man kunde det. Och vad kan man göra åt det??

• Svar på tråden Allergisk mot vigselringen??
  • Jen 82

Så var det för mig ett tag, att det kliade under ringen, och så såg det ut som eksem men det var supertorrt. Jag tog av mig ringen ett tag tills det hade läkt och sen när jag tog på mig ringen igen så var jag jättenoga att torka under ringen varje gång jag tvättade händerna så det var helt torrt och sen dess har jag inte haft det mer...

• maritmedm
    Elsie76 skrev 2008-01-09 08:27:04 följande:
    Mina fingrar börjar klia och jag tror det är vigselringen som orskar det. Vilket är synd då jag ju vill ha den samt att den var dyr. Kan man helt plötsligt bli allergisk? och mot vitt guld?? Jag trodde inte man kunde det. Och vad kan man göra åt det??
    Tycker det låter som nickelallergi. Även i guld finns en väldigt lite mängd nickel som kan ge de problem som du beskriver.
    Hur är det med andra smycken?
    Tycker annars du ska prova som Jen 82 och se om det blir skillnad.
  • Jennyrockar
    maritmedm skrev 2008-01-09 08:32:28 följande:
    Tycker det låter som nickelallergi. Även i guld finns en väldigt lite mängd nickel som kan ge de problem som du beskriver.
    Låter väldigt konstigt det d skriver, jag har haft en jäkla nickelallergi, ett tag så illa att jag inte kunde hålla i mynt, å då var det enda som funkade GULD. Även vitt guld. Jag har oxå förlovningsring i vitt guld, den funkar utan problem.
    ~Isaac 9/7-05 å Morgan 9/10 -06~
  • Tindrande

Jag får också så då och då pga fukt.
    Skulle det inte vara det, utan att du inte tål ringen, så lägg på lite genomskinlig nagellack på insidan, det brukar skydda bra när man har nickelallergi

• LabLover

Jag måste ta av mig mina ringar VARJE kväll annars kommer utslagen som ett brev på posten. Smörjer med Repair också nästan varje kväll. (Är det kallt ute blir det ännu värre.)

För mig började det när jag gifte mig och det kom på ytterligare en ring. Mina fingrar gillar inte fukt, så är det bara. Slarvar jag med att smörja och ta av ringarna så sprider sig dessutom utslagen till de andra fingrarna också.

♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
  • Vårblomma

Jag hade stora problem med klåda under ringen hela sommaren. Slutade med att jag fick ta av ringen så huden fick läka ihop under och sen kunde jag ha ringen igen. Men efter bara en vecka var det tillbaka igen.

Vad jag kom underfund med då var att jag hade mycket smuts i hålen där stenarna satt och att stenarna satt i kanten mot förlovningsringen = hålen var där det var som minst luftigt mot huden. Det jag gjorde sen var att se till att alltid ta av mig ringarna om jag badar vår son etc. och så har jag bytt plats på förlovningsringen och vigselringen så att mina stenar numera sitter längst in (stenarna sitter närmast kanten på vigselringen) på fingret. Där är fingret som smalast och sen dess har jag inte haft några problem.

• maritmedm
    Jennyrockar skrev 2008-01-09 08:36:35 följande:
    Låter väldigt konstigt det d skriver, jag har haft en jäkla nickelallergi, ett tag så illa att jag inte kunde hålla i mynt, å då var det enda som funkade GULD. Även vitt guld. Jag har oxå förlovningsring i vitt guld, den funkar utan problem.
    Jag har alltid trott att guld varit "säkert" vid allergi men pratade med en guldsmed om det och han sa att det finns nickel även i guld. Dock är mängden så liten så det är väldigt ovanligt att man reagerar även om man är allergisk, men tydligen så kan denna lilla mängd nickel ändå frigöras så man känner av det.
    Jag kan inte heller hålla i mynt, men guldsmycken har i stort sett alltid funkat bättre. Det som blir av min förlovningsring är att jag flagnar under den (men inte så att det blir obehagligt), samma sak då jag har örhängen.
  • Elsie76

Jag hoppas att det vara är fukt och smuts, ska helt klart prova era tips. Känns ju inte kul när man lagt ut flera tusen på en ring, om man måste sluta använda den.

• Kickan 84

Fick precis likadant med min förlovningsring för ett par år sedan, allergitestet visade på koppar - en metall som blandas ut i nästan alla ädelmetaller för att göra de användbara till smycken och lätta att arbeta med.

Kliade som besatt både på insidan och fingrarna runtom. Min ring var i rött guld och jag hade innan kunnat ha rött guld utan problem.

Nu har jag ringar i 99% platina, som inte innehåller koppar, funkar kanon.

• Pimpinellan

Man kan vara allergisk mot guld - min mamma är det nämligen! Allt oäkta fungerar hur bra som helst,men ringarna hade hon aldrig på sig annat än när hon skulle vara "fin" och det slutade alltid med enormt uppsvullet finger - det såg ut som en inklämd korv! - och klåda. Inte heller örhängen i guld har funkat. Halsband går bra eftersom det inte sitter så hårt an mot huden.

• Salt Groda

Jag hade samma problem som du. Min ring är i vitt guld med diamanter. Jag pratade med en guldsmed, och han sa att det var en form av exsem, som INTE beror på materialet. Det du kan göra för att få bort det är:

*ta alltid av ringen när du tvättar händerna, diskar osv, torka noga och vänta med att sätta på den en stund

*ta av ringen på natten, och när du är hemma, ha på den så lite som möjligt (tråkigt, jag vet!)

*Om du har fått exsem, ta av ringen och sätt inte på den igen förrän exsemet är HELT borta.

*Rengör ringen varje dag med varmt vatten, speciellt där diamanterna sitter

Jag hade dessa problem i ett år typ, kliade hela tiden. Tog av ringen ibland i perioder, men exsemet kom tillbaka hela tiden. När jag sedan hade av ringen under en lång period, några månader var det nog, så försvann det helt och har inte kommit tillbaka! Jag tror man måste ge det tid att verkligen läka innan man använder ringen igen.

Om inget hjälper så kan det bli bättre av att göra ringen smalare, och eventuellt större storlek, så det kommer in luft emellan. Exsemet kommer av att det blir varmt och fuktigt under ringen, samt att smuts kan förvärra det. (ofta blir det värre på sommaren)

Oj, det här blev en hel uppsats ju! Hoppas det blir bättre, lycka till!

• Kickan 84

Fast, det finns faktiskt dem som är ALLERGISKA...

• Salt Groda

Kickan: ja, såklart finns det det.

Mina tips handlar om ifall man inte är allergisk, men bara får besvär av en ring som man alltid har på sig som är relativt bred (som ju ofta är fallet med vigselringar)

TS, gå och allergitesta dig om du tror det är det.

Jag trodde inte jag var allergisk eftersom jag har andra ringar, klocka osv som aldrig gett besvär....

• MWIB

Tindrandes tips angående genomskinligt nagellack är hur bra som helst! Eftersom jag är nickelallergiker men tycker att de nickelörhängen som finns är så snygga så behandlar jag varenda ett med nagellack, och jag har inte haft några problem.

• Mephala the ranger

Skönt att man inte är själv. Jag får ett rött utslag runt fingret om jag inte torkar mig ordentligt under ringen då jag tvättat mig. Så även om jag har den av så ser jag förlovad ut. :D

Svar på tråden Allergisk mot vigselringen??