Jag hade samma problem som du. Min ring är i vitt guld med diamanter. Jag pratade med en guldsmed, och han sa att det var en form av exsem, som INTE beror på materialet. Det du kan göra för att få bort det är:
*ta alltid av ringen när du tvättar händerna, diskar osv, torka noga och vänta med att sätta på den en stund
*ta av ringen på natten, och när du är hemma, ha på den så lite som möjligt (tråkigt, jag vet!)
*Om du har fått exsem, ta av ringen och sätt inte på den igen förrän exsemet är HELT borta.
*Rengör ringen varje dag med varmt vatten, speciellt där diamanterna sitter
Jag hade dessa problem i ett år typ, kliade hela tiden. Tog av ringen ibland i perioder, men exsemet kom tillbaka hela tiden. När jag sedan hade av ringen under en lång period, några månader var det nog, så försvann det helt och har inte kommit tillbaka! Jag tror man måste ge det tid att verkligen läka innan man använder ringen igen.
Om inget hjälper så kan det bli bättre av att göra ringen smalare, och eventuellt större storlek, så det kommer in luft emellan. Exsemet kommer av att det blir varmt och fuktigt under ringen, samt att smuts kan förvärra det. (ofta blir det värre på sommaren)
Oj, det här blev en hel uppsats ju!
Hoppas det blir bättre, lycka till!