Hur mycket årsförbrukning vatten per år?
Vi är 2 vuxna, 2 små barn.
Vi har årsförbrukning på 145 kbm.
Det är ju helt otroligt mycket, nån räkna ut att det var runt 300 liter per dag!!
Så jag har nu bestämt mig för att sluta duscha
Vi är 2 vuxna, 2 små barn.
Vi har årsförbrukning på 145 kbm.
Det är ju helt otroligt mycket, nån räkna ut att det var runt 300 liter per dag!!
Så jag har nu bestämt mig för att sluta duscha
Enligt min svåger som jobbar på MittSverige Vatten så finns det en norm som säger ca 200 liter per person/dygn. Så jämfört med det så är det ju inte så mycket.
jaha.. men fler??
ta kortare duschar, byt till snålspolande toaletter.
Låt inte kranen stå på "när du bara ska". Det finns kranar med sensor. Diska inte under rinnande vatten.
Bada inte så ofta.
undrar vad ni har för förbrukning
jaha.. vet inte, vi har egen brunn.
Men jag skulle tippa på... 150liter om dagen per p i medel.
Det blir ju mer på helgerna, och itne alls mycket på vardgarna.
va!!norm på 200 liter per person per dag ..låter ju otroligt mycke
vi har nog runt 170kbm per år..6 personer
Det jag menade var att det kanske inte är så mycket att hetsa upp sig för om normalförbrukning i snitt är 200 liter per person och dygn.
Men om du tycker det blir dyrt så är det väl bara att följa föregående råd - SNÅLA. Tvätta fulla maskiner och tvätta inte i onödan.
Vad betalar ni per kubik?
(145 kbm / 365 dagar blir 397 liter)
va!!norm på 200 liter per person per dag ..låter ju otroligt mycke
vi har nog runt 170kbm per år..6 personer
kobra, du räknar ju med, dusch, matlagning, tvätt, toa osv. Det blir inte så mycket faktiskt.
Ett vanligt badkar innehåller väl 200liter?
nu har jag surfat runt o 50 kbm per år brukar vattenverken räkna med per person/år...
Våra beräkningar grundar sig på att varje person i hushållet förbrukar ungefär 50 m³ vatten per år.
www.skelleftea.se/default.asp&ptid=&refid=4861
145 kubik per år är inget extremt. Vi gör av med 120 på två vuxna och ett barn och det är lite i underkant av normalförbrukning.
Vad spelar det egentligen för roll hur mycket vatten man gör av med?
50-100 kubik hit eller dit har inte så stor betydelse i det hela. En kubik vatten kostar väl mellan 10-20 kr beroende på var man bor.
Själv har jag eget vatten och vi säljer tydligen vatten till 3 grannar från vår brunn.
Tydligen? Ja, vi har nyligen köpt gården och deras vatten tas från vår brunn och förra ägaren tvingade grannarna att sätta in mätare och sen gick han runt en gång om året och läste av och skickade räkning....
Suck. Snackade med grannarna och konstaterade att jag aldrig i livet kliver in och läser av något utan de får väl ta och betala det de känner för och inte bryr jag mig om hur mycket vatten de tar ut. Känns sniket att tjafsa om någon tusing om året. Betalar de inte så skiter väl jag i det.
Däremot har de inget servitut på att FÅ ta vatten utan det är helt upp till mig om jag vill leverera eller inte så det är bäst att de håller sig på god fot med mig...haha.
Det handlar inte om pengar, bara en tanke om hur sanslösa mängder som numera förbrukas.
Kan slänga en tanke till afrika när vi lever i sånt överflöd av vatten..O hur var det förr i tiden
är det fel att tänka på sin vattenförbrukning?
Jag skulle kunna ta upp elen oxå men det kan bli en annan femma...
men vatten kostar egentligen nada för samhället, allt går i en cirkel och det som kostar är logistiken med rör och reningsverk.
Vi som har eget vatten kan spola hur mycket vi vill...det går upp i ena änden på tomten och in genom huset för att sedan filtreras ut i andra änden. Miljövänligt så det förslår.