• jansson77

För & nackdelar med att köpa hund?

Jag och min man funderar på att köpa oss en hund. Vi funderar på en mindre sort, kanske en Jack Russel eller någon slags Chiuaua/Chihuahua.

Min familj har tidigare haft hund, så jag vet ju vad ansvaret innebär.
    Vi har länge tvekat just pga vem ska ta hand om hunden vid utomlandsresor mm.
    Vi har båda våra familjer där vi bor så säkert finns det många som kan passa, dock ska man ju inte räkna med det. Och vad gäller dagtid kan vi båda ha med oss hunden i arbetet!

Vill ändå höra nackdelar vs fördelar med att skaffa hund!
    Tack på förhand!

• Svar på tråden För & nackdelar med att köpa hund?
  • Pikku Enkeli

Fördelar:
    Beror ju på personen. Alla har olika behov, för en del skulle en hund inte innebära en enda fördel. För mig/oss är en hund en av våra största önskningar, vi längtar efter en hund att promenera med, ställa ut och bara älska.

Nackdelar:
    De måste rastas i alla väder, de kostar pengar i inköp (ibland massor!), de kostar i försäkring, mat o.dyl., man kan inte åka på spontana event utan att ta med hunden eller hitta hundvakt, de fäller en massa päls, de drar med sig smuts/fästingar inomhus. Finns säkert mer...

Trots alla nackdelar så avskräcker det iaf inte mig.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • lillatofflan

Det finns ju en hel hög med för- o nackdelar. Det är ju helt beroende på personen/personerna i fråga.
    Men det du skrev om hundvakt så vill jag ge dig rådet att prata med tex era föräldrar o fråga om dom vill vara hundvakt om ni behöver o så. Det gjorde jag med min mamma innan jag skaffade hund eftersom det är bra att veta att man har någon ifall man behöver det.

• lillatofflan

En sak till...vill ni ha en liten hund så vill jag säga att en jack rusell är det stor hund i ett litet format. Dom kräver lika mycket stimulans o motion som en stor hund gör.

• jansson77

Finns det rsaer av små hundar som knappt fäller päls?

Själv fäller man ju en del hår oxå, hehe (långt hår)

• Hondjuret

Nackdelar- man fäster sig så enormt och det är hjärtkrossande när de blir sjuka, mår dåligt går bort (gäller väl alla djur)

• Månglimt

Fördelar: Man får en underbar vän, promenadsällskap, någon att busa och träna med, man får massa kärlek.

Nackdelar: Kostar pengar (men det är värt varenda krona), de lever inte lika länge som oss

• jansson77

Fler nackdelar just kring vardagen med hund !!

Vi har hela tiden haft motargument att just, man kan inte resa hur man vill, man måste alltid ha "barn"vakt om man ska bort, tidiga/sena kiss-promenader.

Vill ju dock så gärna ha en liten bebbe-hund

• Irme

Om man nu vill se det som en nackdel, så kräver ALLA hundar en ordentlig uppfostran och träning, även om det är lättare att stå ut med en liten hunds hyss och ovanor.. Hunden behöver det för att må bra. En konsekvent uppfostran och stimulans varje dag. Och det kan vara lättare sagt än gjort. Beroende på individen och kunskapen hos ägarna.

En hund, även om den är liten och "klen", behöver inte massa gullande, kläder och en vagn att åka i :P

• MrsQ

Tjatade till mig en hund då min man var allergisk mot katter och vi blev tvugana att ge bort de.

Pga min sambos astma och att min svåger är allergisk så tvekade vi länge o väl.
    Sen ville vi ha en stor hund men såg nackdelar som att äåka kommunalt till jobbet varje dag + att vi hade inte hur stor plats på jobbet som helst.
    En större hund kräver mer oxå. Man måste vara ärlig o tänka på att man kanske inte alltid är på topphumör att gå 2 timmar i skogen varje dag/promenad.

Vi ville gärna ha en Reisenschnauzer men i o ur båten på sommarn skulle nog ta knäcken på våra ryggar.

Så det blev en Schnauzer (mellan).

De är som en stor hund på alla sätt o vis.
    Älskar och dra pulkan osv.
    De hårar inte så mycket då det är en trimras.
    De skäller inte som de flesta småhundar gör, utan skäller när man ska

Min sambo o min svåger kände inte av allergin så det var rätt val.

• jansson77

Gillar inte dom hundarna som är sådär skäggiga, ja, som en shchanuzer, sorry

Irme *skrattar*, finns det dom som har hundar i en vagn??????

• Irme

Ja, faktiskt.. Det finns "barnvagnar" till hundar. :P www.blocket.se/vi/11881087.htm

De kan ju bli trampade på! Hehe. Vet inte vilket som är värst, bära hunden i väska eller dra på en vagn med hunden i?

Andra nackdelar kan väl vara att det är så många som skaffar hund nu, vilket betyder att det blir fler och fler okunniga hundägare med hundar som "ställer till det" och orsakar hundrädsla hos andra. Jag vill inte skrämma någon när jag är ute med min hund, men ofta träffar jag folk som backar ifrån mig och säger "Ta bort hunden!! Jag är hundrädd!" Det är lite sorgligt faktiskt. Försöker vara så hänsynsfull som möjligt och visa att det finns hundägare som tar ansvar.. Vill inte bidra till alla dåliga rykten om hundar och hundägare, men det är inte lätt.

• Venus från Milo

Pudel fäller inte.

Och det finns en risk att små hundar blir trampade på. Fast jag har aldrig haft väska eller vagn till min lilla hund. Jag tar henne tillfälligt under armen om det är mycket folk. När alla passagerare ska av ett tåg t ex. .-)

Fördelar med hund: Du har någon som alltid är glad att se dig. Det är otroligt kul att träna och tävla, vad man nu väljer, agility, lydnad, bruks...

Nackdelar: Det är kallt på vintern, och regnigt på hösten. Det tar otroligt mycket tid och kostar mycket pengar.

Svar på tråden För & nackdelar med att köpa hund?