• Blue Bear

Moderkakan i framväggen - stooor mage!?

Var på UL igår.. allt såg fint fint ut.. bebben sparkade och gjorde volter riktig buse!

BM sa att moderkakan ligger utmed magen, alltså i framväggen men inte i vägen för "utgången" så att säge.. Jag vet att detta kan göra att man känner av sparkar och rörelser lite senare eftersom de dämpas mkt mera.. men när jag berättade detta på jobbet då skrek en av mina arbetskamarater "Då kommer du att få en STOOOR mage"!!!

Stämmer detta eller har hon bara åkt på en skrock???

• Svar på tråden Moderkakan i framväggen - stooor mage!?
  • Chanteuse

Jag har oxå moderkakan på framväggen denna grav...o nä, inte är den större än vad den varit dom andra graviditeterna. Magens storlek beror ju på hur bebisen ligger där inne, om den ligger långt bak eller fram.

• Emmec

Jag hade moderkakan i framvägg sist och hade en STOR mage... bilder finns i mitt galleri, vet inte om de går att se, ska fixa det, kan ta någon minut eller två.

Denna gång har jag också moderkakan i framvägg och då sa BM tror jag det var att jag kan få så där stor mage igen på grund av moderkakan. Ingen aning om det verkligen finns något samband.

***Mamma till Ina 060331 & Lillasyster BF 080421***
  • smarties

Jag hade moderkakan i framvägg båda grav. Har haft enorma magar. :)

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • Pumafox

Jag hade moderkakan i framvägg förra graviditeten och har bilder i mitt galleri.

• kim mi

Jag hade den också i framvägg min senaste graviditet och magen var inte större då en under min första graviditet. Att den ligger i framvägg har ingen påverkan på hur STOR magen blir. Det beror mer på hur mkt fostervatten man har och hur bebis ligger. Inte ens en STOR bebis behöver göra att magen blir stor

Tio djupa och ignorera mera..........
  • Blue Bear

Oj Oj Oj!

Hoppas inte jag blir enorm.. hade tänkt jobba in i det sista
    Är nu i v.18 men magen syns knappt.. så vi får se hur det blir framöver..

• Emmec

Det går säkert att jobba även om den blir enorm, det beror ju mer på hur man mår i övrigt, med fogar och rygg och så. Har man enorm mage så är sittande nästan värre än stående. Man måste liksom sitta bakåtlutad för att magen inte får plats när man sitter upp, om du förstår. :)

Jag var inte alls stor tidigt förra graviditeten... men om du kollar mina bilder så kan du se förvandlingen från liten bebimage till grotesk badboll som är för stor för min lilla kropp.
    Tror i och för sig att det spelar in hur lång man är och hur man är byggd också, jag är 1.60 och har en kort överkropp och det fanns helt enkelt inte plats för en bebis på insidan av mig, den la sig helt utanpå istället. Och upp under revbenen la sig allt annat som ska finnas i magen... så mitt mått runt bröstkorgen ökade med 20-25 cm...

Blue Bear skrev 2008-01-09 09:37:49 följande:
    Oj Oj Oj!Hoppas inte jag blir enorm.. hade tänkt jobba in i det sista Är nu i v.18 men magen syns knappt.. så vi får se hur det blir framöver..
  • Emmec

Det går säkert att jobba även om den blir enorm, det beror ju mer på hur man mår i övrigt, med fogar och rygg och så. Har man enorm mage så är sittande nästan värre än stående. Man måste liksom sitta bakåtlutad för att magen inte får plats när man sitter upp, om du förstår. :)

Jag var inte alls stor tidigt förra graviditeten... men om du kollar mina bilder så kan du se förvandlingen från liten bebimage till grotesk badboll som är för stor för min lilla kropp.
    Tror i och för sig att det spelar in hur lång man är och hur man är byggd också, jag är 1.60 och har en kort överkropp och det fanns helt enkelt inte plats för en bebis på insidan av mig, den la sig helt utanpå istället. Och upp under revbenen la sig allt annat som ska finnas i magen... så mitt mått runt bröstkorgen ökade med 20-25 cm...

Blue Bear skrev 2008-01-09 09:37:49 följande:
    Oj Oj Oj!Hoppas inte jag blir enorm.. hade tänkt jobba in i det sista Är nu i v.18 men magen syns knappt.. så vi får se hur det blir framöver..
  • Blue Bear

Jag jobbar mest med ultraljud själv.. och då sittar men ner.. och blir magen för stor kanske jag inte når upp till tagenterna

Emmec: Jag inte sååå jätte lång heller 1,67 men det är bara att vänta o se..

Det enda tråkiga med att ha moderkakan framåt  är att jag har inte kännt nåt alls.. Man vill ju känna bebben och veta att den finns där och lever.. Min kompis som har samma BF som jag har redan kännt tydliga sparkar.. men jag kännt bara fladder som inte ens känns som rörelser..

• Amrit

Jag har också moderkakan i framvägg, är i v34 och inte särskilt stor enligt de flesta. Kände dessutom fosterrörelser redan v13 så jag tror inte riktigt på alla rykten som säger si eller så!! Jag tror att magstorlek, när man känner bebben etc är ytterst individuellt! Du kommer att få precis rätt mage för din bebbe och den kommer att vara jättefin

• Idaaa1982

jag har moderkakan i framvägg och har inte speciellt stor mage... Finns bilder i mitt galleri.

• Knoddas

Denna graviditet vet jag ännu inte var jag ahr moderkakan, men förra hade jag den i bakvägg och blev gigantiskt!

• Månsson

Hade moderkakan i framvägg förra graviditeten, har den i bakvägg denna graviditet och magen är större nu. Tror inte att magens storlek påverkas av hur moderkakan sitter. Allt ska ju ha plats i livmodern oavsett hur det är placerat. Magens storlek påverkas mer av magmuskler, fostervattensmängd, livmoderns position i kroppen, barnets storlek, hur tjock man är i sig själv osv.
    Kan tillägga att i mitt fall är mitt sf-mått mindre än förra gången, men magen större, det beror med största sannorlikhet att jag har sämre magmuskler denna gång.

Svar på tråden Moderkakan i framväggen - stooor mage!?