• 76Åsa

Karpaltunnelsyndrom

Är det någon som vet en del om karpaltunnelsyndrom?
    Kan man själv göra något för att lindra det?

Tre av mina fingrar på högerhanden sover dygnet runt, hela tiden!! Urjobbigt!
    Är det verkligen inget att bry sig om? Verkar ju som om man inte får tillräckligt med blod till fingrarna tycker jag.

Någon som vet?

• Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom
  • vagabond77

Det är en nerv som kommer i kläm, vad det beror på är slitage osv. har jag hört. Man ska kunna få operation för det via landstinget, men köerna kan vara långa.

• Beckah82

Man kan operera som sista utväg.

Går att ha skena på händerna på natten också.

Händerna i högläge och sprätt med fingrarna typ (detta ska vara en övning alltså hehe).

Finns inte så fasligt mycket att göra.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • 76Åsa

Men jag ringde precis till en akupunktör ... heter det så?? Ja, i alla fall så sa han att när man är gravid så är det mot lagen att behandla.
    Men det man kan prova är att köpa en bruk med kalciumkarbonat som hjälper kroppen bli mer basisk. För ofta samlar man vatten för att kroppen är sur!!

Då kan man prova själv och det ska vara helt ofarligt enligt honom!!
    Ska till bm senare idag och även fråga henne om kalciumkarbonat!

• JoJo78

Fick detta vid min första graviditet och har fått tillbaka en del av det även nu vid min andra grav igen.

Jag har fått skenor till mina händer som jag sover med. Tyvärr är ju detta något som inte försvinner direkt efter förlossningen utan det kan ta ett tag, men det försvinner, eller iaf lättar betydligt efter en tid... Jag har dock kvar en helt stel led i vänster handled. Läkarna ville dock inte operera mig då det oftast försvinner av sig själv när man är gravid och pga man behöver sina händer när väl bebisen har anlänt.

Tyvärr är det inte så mycket att göra. Man vänjer sig att leva med det. Vid förra grav levde jag nog över 3 månader utan att känna min fingrar...

Jag skulle inte exprimentera med någon kalcium grej. Det verkar inte så nyttigt alls faktiskt....

• Mamisita

Ganska vanligt när man är gravid, man samlar på sig vätska och då blir det ett tryck på nerven som går igenom karpaltunneln. Om det uppkommit under graviditeten så är det stor chans att det går över efter graviditeten. Man kan få en stödskena för handleden som avbelastar. Men det är bra att ta upp det med din bm för att långvarigt tryck på nerven kan påverka nerven negativt (speciellt om det är något som du känt av innan grav).

• 76Åsa

Hmmm.
    För det hjälper inte med att gripa och sådär med fingrarna. Inget, inget, inget får dom att vakna någon gång under dygnet. Sååå himla irriterande.

Men då får jag vara beredd på att det inte går över på förlossningen då! ha ha
    Kan vara bra att vara mentalt förberedd i alla fall.

Sedan har jag läst att om svullnaden är stor och trycket därmed är rejält så är det inte säkert att det går bort efter graviditeten utan man måste operera. Ååååh vill inte!!!!!

• Mamisita

Om det är konstant bort domnade hela tiden så tycker jag definitivt att du ska ta upp det med bm. Har det vart så en längre tid? Man ska vara försiktig så att man inte får permanenta nervskador.

• Vildkorn

Har även jag karpaltunnelsyndrom nu under min graviditet. Har stödskena. Och det hjälper mig lite att stretcha händerna genom att pressa dem mot en vägg. Dock försvinner det inte men det känns bättre ett tag.

Som det står här ovanför så opererar de om trycket blir för stort. Min syster fick genomgå två operationer under sin graviditet.

• Vorbodi

jag lider av samma åkomma och det är minst sagt irriterande. skulle gärna få tips på någon bra huskur som kunde få problemen att avta eller lindras. Min BM sa att jag skulle motionera mycket för att öka blodcirkulation. Efter att jag promenerat någon timme brukar det faktiskt lätta, jag har dessutom testat att smörja in händerna med liniment och fått ökad rörlighet. Någon som testat någon annat "ofarligt" som hjälpt?

• Beckah82

Min bebis är 6 månader nu och jag har det kvar...det lixom kommer och går kan man säga. bland är det lika ila som precis innan han föddes.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
Svar på tråden Karpaltunnelsyndrom