• Syth

Räknar ni efter graviditetsmånad eller kalendermånad?

Det här är lite förvirrande, och jag undrar hur ni andra räknar... Hade inte riktigt tänkt på att man räknar olika i graviditeten, alltså graviditetsmånad (4 veckor) och kalendermånad (30 dagar). Hur gör ni själva? Vilken går ni efter, vilken berättar ni för folk som frågar?

Var så glad över att gå in i 5:e graviditetsmånaden nu på fredag, men enligt beräkningen man brukar säga till folk (kalendermånad) är jag "bara" i 4:e kalendermånaden. Spelar egentligen inte så stor roll, men jag vill liksom komma framåt, hahahaha....  
    Så hur tänker ni?!

• Svar på tråden Räknar ni efter graviditetsmånad eller kalendermånad?
  • Idaaa1982

fast när jag tänker efter så säger jag aldrig nån månad.. Säger alltid veckor, så får folk räkna själva.. haha

• Delphi77

Kalendermånad - graviditetsmånad är det ju inga andra än gravida/de som varit gravida som fattar.

• Emmec

Jag säger inte heller månad om inte någon uttryckligen frågar och inte fattar det här med veckor, men då säger jag "riktiga" månader, dvs kalendermånader, annars blir det ju inte lätt för en ogravid att förstå.

***Mamma till Ina 060331 & Lillasyster BF 080421***
  • FiaÅkotten

månaderna förvirrar.. säger alltid veckor. Men då är det många andra som blir förvirrade men då säger jag typ 34 av 40

• Syth

Ja, själv brukar jag också mest uttrycka mig i veckor, men folk verkar alltid vilja veta vilken månad det är av någon anledning.

Tack för svaren, jag får nog börja tänka om i kalendermånader istället så jag kan stilla allas nyfikenhet

Svar på tråden Räknar ni efter graviditetsmånad eller kalendermånad?