• FridaT

Sjöbo kommun!?

Vi ska flytta ner till Skåne från Sthlm och min sambo har sin familj utanför Sjöbo så vi tänkte flytta i närheten av dem.
    Jag har bara varit inne Sjöbo en gång, så jag har ingen direkt uppfattning.

Skulle vara kul att veta andras uppfattning om Sjöbo kommun. Bra eller mindre bra områden där? Barnvänligt och lugnt vill vi ha det, men inte för långt ut på landet.

• Svar på tråden Sjöbo kommun!?
  • Emma w S

annars hade jag tänkt föreslå Ystad som inte ligger så långt därifrån.
    Men du vill kanske bo närmre dem?
    Sjöbo kan jag tyvärr inte nåt om men jag hjälper dig puffa iallafall

två månader kvar till våren
  • FridaT

Emma w S skrev 2008-01-09 18:59:44 följande:

annars hade jag tänkt föreslå Ystad som inte ligger så långt därifrån.Men du vill kanske bo närmre dem?Sjöbo kan jag tyvärr inte nåt om men jag hjälper dig puffa iallafall
    Vi har faktiskt haft Ystad i tankarna, men så har vi planerat att vår dotter bara ska gå halvtid på dagis och vara hemma hos farmor resten. Så vi är ganska låsta där. Vet du hur lång tid det tar från Ystad till Sjöbo?
  • Emma w S

Det kan nog ta ca 25 minuter att köra. Bussen tror jag tar 40 minuter...
    Avståndet är ca 2,5 mil.
    Men sjöbo är säkert trevligt. För några år sen var det mer ett gangstertillhåll, men nu är det nog annorlunda

• clinan

fast det där ryktet med att "busarna" bor där lever nog kvar. Fast så är det i små hålorna här runtomkring. Men där finns ju en del affärer så på så vis funkar det ju bra. Och sen är det ju nära till Lund o Malmö.

• Emma w S

Annars är Veberöd också trevligt!
    Det tillhör Lunds kommun men ligger bara 15 minuter från Sjöbo.

• clinan

Skulle jag välja mellan Ystad och Sjöbo så hade nog jag valt Ystad faktiskt.

• Emma w S
    clinan skrev 2008-01-09 19:20:21 följande:
    Skulle jag välja mellan Ystad och Sjöbo så hade nog jag valt Ystad faktiskt.
    Samma här, för där finns tågförbindelse också, plus mysfaktorn och stranden på sommaren
  • clinan

ja Ystad är en mysig stad. Så där lagom stor liksom Är ingen stadsmänniska egentligen. Bor i en by utanför Tomelilla Men Ystad är fint

• Idris

sjöbo ärhelt OK
    bott därnere i krokarna. fast jag hade också hellre tagit ystad men ABSOLUT INTE veberöd eller någon av de andra småhålorna, där finns absolut inget att göra. Löberöd och askeröd är det ös en gång / år när det är löberöd-askerödsfesten
    och där är mest fyllaoch slagsmål :/

• FridaT

åh ryktet om busarna... låter inget vidare!
    Veberöd har vi faktiskt också pratat om, har faktiskt varit där EN gång
    Hmm* svårt, och vårt hus är ute på försäljning och jag vill helst inte flytta in hos svärisarna innan vi hittar nåt även om det kanske är bra o få känna på att bo därnere.

Tack för svaren, ska fösöka ta reda på hur det ser ut i Sjöbos kommun nu. Blentarp är ju fint, inte så många hus till försäljning där dock.

• Emma w S

Idris

haha, då tar jag tillbaka mitt tips om Veberöd

• Idris

Emma w S skrev 2008-01-09 19:28:20 följande:

Idrishaha, då tar jag tillbaka mitt tips om Veberöd
    haha :)
    hade pojkvän därifrån. alla är pilskapå traktorer... han och hans kompis kunde köra runt till olika ställen och kolla på olika modeller TROTS att de jobbade med jordburk hela dagarna :(
    på festerna pratar de bara slagsmål, polacker och traktorer.
  • FridaT

För oss spelar det ingen roll om det inte finns så mycket att göra, tar gärna bilen in någonstans om det ska hittas på nåt. Vill hellre bo nära naturen, men ändå i ett bostadsområde.

• Emma w S

FridaT

Då är ju Blentarp fantastiskt, eller Sövde. De är mitt i naturen men ändå ett bostadsområde.

Eller... för att gå tillbaka till Veberöd Så har de Idala-området som också är vackert.

Svar på tråden Sjöbo kommun!?