• fialotta75

Internet

Hur gammal ska man vara för att få handla över internet? Misstänker att sonen som är 14år har beställt grejor, fick hem en avi i hans namn, men han nekar. Är inte företaget skyldigt att kolla upp hur gammal man är?

• Svar på tråden Internet
  • Mysanpysan

Jag vet inte om dem är skylldiga att kolla. Men jag tycker det är konstigt för måste man inte fylla i sitt personnummer? Då borde dem se hur gammal man är. Jag vet inte hur mycket dom får kolla en person.
    Ring konsumentrådgivningen? Dom kan säkert svara på det.

• Nallepigan

Måste man inte ha målsmans underskrift/godkännande om man är under 18?

• skorpionen80

Det är nog inte så lätt för företagen att kolla upp alla som handlar. Visst måste du vara 18, men det är ju lätt att hitta på ett personnr eller att kryssa i en ruta där du försäkrar att du är 18/har målsmans godkännande...

TS - Hur har han betalat?

• fialotta75

Vet inte för eftersom han har nekat till det så har vi inte hämtat ut det ännu. Men jag tror att det är något från Lustjakt Gjorde lite dektektivarbete och kom fram till att han måste ha beställt något för 89:- så det är ju inte mycket... denna gången. Men man blir ju lite rädd att det ska vara så lätt att beställa. Hämtar man inte ut det så kostar det ju ändå. Ska prata med han idag säga att jag vet att han har beställt, och att jag tror jag vet var det kommer ifrån.

MammaEmelie91 skrev 2008-01-09 10:41:31 följande:
    Vad e det för något han beställt då ?
  • MammaEmelie91

På dom flesta ställen brukar dom ha att man måste fylla i sitt personnr + 4 sista om man ska beställa nåt. Och då går det inte hitta på ett personnr heller.

Mamma I Mars =) *
  • fialotta75

Kollade där man fyller i sina personuppgifter och dom ville bara ha namn och adress. Han har inte betalat, görs när han hämtar paketet. På avin står det att ingen legitimation krävs för att hämta det heller.

skorpionen80 skrev 2008-01-09 10:44:34 följande:
    Det är nog inte så lätt för företagen att kolla upp alla som handlar. Visst måste du vara 18, men det är ju lätt att hitta på ett personnr eller att kryssa i en ruta där du försäkrar att du är 18/har målsmans godkännande...TS - Hur har han betalat?
  • Mysanpysan
    fialotta75 skrev 2008-01-09 10:51:45 följande:
    Kollade där man fyller i sina personuppgifter och dom ville bara ha namn och adress. Han har inte betalat, görs när han hämtar paketet. På avin står det att ingen legitimation krävs för att hämta det heller.
    Jag tycker du ska ringa företaget och tala om att dem skickat ut något till ett barn.
    Absolut om det kommer från lustjakt.
  • Agapi

Så länge man köper mot postförskott behöver man inte vara 18.

Svar på tråden Internet