• I Love M

Bröd som man kan hälla direkt i form utan att knåda och kladda...

Jag undrar om någon har recept på bröd man slipper jäsa och baka och kladda med. Alltså som man blandar ihop ingrediensena och sen häller i brödformar och sen kan grädda. Helst som håller ett par dagar utan att bli torrt. (tex scones är ju inte så gott efter en dag)

tack tack

• Svar på tråden Bröd som man kan hälla direkt i form utan att knåda och kladda...
  • Lilla Puh78

Finns ett bröd som heter "turbosnabb filmjölkslimpa" på tv4:s hemsida. Hur enkel som helst och supergott bröd!

• I Love M

den lät väldigt god. men va mycket ingredienser? måste man ha allt?

• GuteCarra

Här är mitt favoritrecpet som är supernyttigt dessutom :)

Filmjölkslimpa
    2 bröd

5 dl vetemjöl special
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2½ dl rågkross
    1 dl vetekli
    ½ dl vetegroddar
    1 tsk salt
    4 tsk bikarbonat
    1 liter lättfil
    2 dl brödsirap

Sätt ungen på 175 grader.
    Blanda alla torra ingredienser mycket noga. Rör ner fil och sirap och blanda.
    Smöra och bröa 2 st 1,5 liters formar. Grädda långt ner i ugnen ca 100 min.

• flipperkulan
    Lilla Puh78 skrev 2008-01-09 11:30:53 följande:
    Finns ett bröd som heter "turbosnabb filmjölkslimpa" på tv4:s hemsida. Hur enkel som helst och supergott bröd!
    Det verkar gott och lätt att göra, ska jag testa någon dag! Räcka ut tungan
  • Csve

oxå ett recept på filmjölkslimpa
    har funderat på att göra de flera ggr, men de har inte blivit av..

Ingredienser:
    5 dl ljust lantbrödsmjöl
    1/2 dl rågkross
    1/2 dl vetekross
    1 dl vetekli
    1/2 dl solroskärnor
    1 tsk salt
    1/2 msk bikarbonat
    5 dl filmjölk
    1 halvmogen banan
    Gör så här:
    Blanda alla torra ingredienser i en skål. Tillsätt filmjölken och
    sist den mosade bananen. Häll smeten i en lätt smord avlång
    form, cirka en och en halv liter. Grädda i nedre delen av ugnen
    i cirka en timme på 175 grader.
    Låt brödet stå några minuter i formen innan det stjälps upp och får kallna på galler.

Jag är så jvla bra!
  • Lilla Puh78

Visst är det mycket ingridienser, men oh! det är det värt. Och bra att ha lite grejer hemma så man har när man vill baka "vanligt" bröd med variation oxå har jag märkt.

Banan? Det låter spännande. Ska testa ngn gång.

• Aleathiel

En gång bakade jag någon slags limpa med bikarbonat (tror jag, kan ha varit bakpulver) och solrosfrön. Resultat: Solrosfröna blev gröna!!! Fick förklaringen att det blir någon reaktion mellan bikarbonaten (eller bakpulvret) och fröna, men att det är ofarligt. Ser dock inte så aptitligt ut
    Tänkte bara varna eftersom jag såg att ett av recepten hade dessa ingridienser.

• Kenzie

Det här receptet är min absolut favorit, bakar det minst en gång i veckan. Det är så himla gott och väldigt nyttigt. Man behöver köpa på sig lite första gången man bakar det men när man väl har allt hemma är det så enkelt att bara slänga ihop världens godaste bröd.

5 dl dinkelmjöl
    2 dl grahamsmjöl
    3 dl rågsikt
    2.5 dl fyrkornskross
    1 dl vetegroddar
    1 tsk havssalt
    4 tsk bikarbonat
    5 msk blandade brödkryddor
    1 liter ekologisk filmjölk
    0.5 dl sirap
    Sätt ugnen på 175 c.
    Blanda alla torra ingredienser. Rör ned filen o sirapen.
    Smöra o bröa två 1.5 liters avlånga formar.
    Grädda ca 100 minuter.

Alternativ – gör halva satsen i en brödform och grädda i 60 minuter (jag brukar göra halva satsen och grädda ca 70 min)

Älskade Theodor 060329
  • cleopatra2

Dom är ofta lite gröna ,också när man köper brödet.

Aleathiel skrev 2008-01-09 15:47:44 följande:
    En gång bakade jag någon slags limpa med bikarbonat (tror jag, kan ha varit bakpulver) och solrosfrön. Resultat: Solrosfröna blev gröna!!! Fick förklaringen att det blir någon reaktion mellan bikarbonaten (eller bakpulvret) och fröna, men att det är ofarligt. Ser dock inte så aptitligt ut Tänkte bara varna eftersom jag såg att ett av recepten hade dessa ingridienser.
  • Lilla Puh78

Jag har funderat på vilken av ingridienserna som blir grön, har trott att det var ngt av krossen, men nu vet jag.

Aleathiel skrev 2008-01-09 15:47:44 följande:
    En gång bakade jag någon slags limpa med bikarbonat (tror jag, kan ha varit bakpulver) och solrosfrön. Resultat: Solrosfröna blev gröna!!! Fick förklaringen att det blir någon reaktion mellan bikarbonaten (eller bakpulvret) och fröna, men att det är ofarligt. Ser dock inte så aptitligt ut Tänkte bara varna eftersom jag såg att ett av recepten hade dessa ingridienser.
Svar på tråden Bröd som man kan hälla direkt i form utan att knåda och kladda...