• Daisie

Tex äppelcidervinäger...

Hej,nån som vet om man kan /får äta tex äppelcidervinägertabletter el andra tabletter som tex ska göra så att kroppen inte tar upp kolhydrater?Eller räknas det som bantningsmedel?
    Sen läste jag att nån brukade ta en nutrilettbar till mellanmål.Kan man göra det när man ammar?Äter tre riktiga mål mat och 2-3 mellanmål...som variation tänkte jag att man kunde ta en sån...Nån som vet????

• Svar på tråden Tex äppelcidervinäger...
  • mammutten81

Hej!

Jag jobbar med naturprodukter.
    Att ta äppelcidervinäger kapslar eller dricka det när du ammar är okej, men ta det inte om du är gravid, för syran är inte bra för alla foster.

Äppelcidervinäger ökar förbränningen om du tar många, kapslar får man nästan ta 3 st per dag, och drickbart tar man innan varje måltid.

• Themis

Om man kan sin kemi så kan man läsa Paulúns bok Allt om fettförbränning, där han med vetenskapliga referenser förklarar varför vinäger till viss del kan ge viktminskningseffekt.

Det är inte så att man inte tar upp kolhydraterna. Men syran i vinäger ändrar miljön (pH) i tarmen för det enzym som klipper ner de långa kolhydratkedjorna till socker. Enzymet jobbar långsammare i sur miljö och därför sänks GI på vilka kolhydrater det nu är man äter, sockret går ut långsammare i blodet och blodsockerkurvan blir jämnare. Det i sin tur hjälper många att äta mindre och känna mindre hunger.

Men det måste alltså inte vara just äppelcidervinäger, vilken vinäger som helst på salladen eller starkt citronvatten till maten fyller exakt samma funktion.

• Manda

sen jag börja äta äppelcidervinägertabletter är jag mycket mindre sjuk.

• Trynträ

Äppelcidervinäger hjälper då inte mot viktökning men att man håller sig friskare tycker jag verkar stämma. Jag tar en slurk i juicen varje morgon och är väldigt sällan sjuk.

• mimmis

jag har ätit äpplecidervinäger tabletter har inte gått ner något på det , har även blandat 1 msk äpplecidervinäger i ett glas vatten före varje måltid gick inte ner något då heller det ända som hände var att jag blev väldigt yr i huvudet pga att blodtrycket sjönk och jag har redan för lågt blodtryck så äpplecidervinäger är inte bra för alla

• mammutten81

Man går inte bara ner av att äta äppelcidervinäger, ni måste motionera också.

• Glass

Mammuten, det finns ju inga vetenskapliga bevis för att förbränningen ökar.

Om den nu skulle göra det, varför behöver man då motionera? Om man äter exakt det man gör av med och sedan börjar äta vinäger så bör man alltså gå ner utan motion

Håller helt med Bimsan i det hon skriver.
    Det är så det fungerar.

• mammutten81

Glass, det är så här att alla sortersvinäger gör så att "mättnadskänslan" ökar och om jag ska förklara det mkt enkelt så kan man säga att vinägern gör att magsäcken arbetar extra, vilket i sin tur bidrar till att förbränningen ökar.
    Men eftersom alla människor har olika ämnesomsättning så fungerar det jättebra för vissa, och andra känner inget alls, medan vissa måste äta "extrastark".
    Äppelcidervinäger är nget bantarpreparat som vissa fått för sig, utan det är dels vattendrivande vilket är bra mot urininfektioner, m.m
    Det finns riktiga receptbelagda mediciner som kallas "bantarpiller", det räcker inte att bara ta dom också så går man ner, utan man måste äta nyttigare också. Förstår du mitt resonemang.?

Dett ahar jag kopierat från en sida som säljer häslokostprodukter, och tyvärr är de våra konkurenter så jag säger inte vilken.

Men jag vet att deras produkter testas av läkemedelsverket så lite trovärdighet finns ju.
    Läs och döm:

Äppelcidervinäger är ett kosttillskott avsett som hjälp vid viktminskning och som tillsammans med motion och en väl balanserad kost hjälper dig att gå ner i vikt.

Äppelcidervinäger bidrar till en flackare blodsockerkurva och förlänger mättnadskänslan. Dessutom innehåller Äppelcidervinäger :

- Glucomannan, ett gelbildande kostfiber som ökar mättnadskänslan.
    - Pyruvat, ett kroppseget ämne som ökar fettförbränningen och minskar hungerkänslorna.
    - Krom, ett viktigt spårämne som påverkar insulinhalten i blodet och som i sin tur minskar sötsuget.

• Glass

Mammuten, du får jättegärna visa mig länken

Jag förstår hur du menar, men jag håller inte med om att det verkligen finns några belägg för att förbränningen ökar. Däremot så håller jag med om det andra och det är ju det som även Bimsan skrev om.

Svar på tråden Tex äppelcidervinäger...