• disel

Ni som är gifta...

.. hur lång tid tar det från att man skickar in hinderprövningen och namnbytes pappren tills att man är "klar att gifta sig"? och efter man gjort det är det någe mer man ska göra (förutom att boka präst/kommunman) rent juridiskt alltså..

• Svar på tråden Ni som är gifta...
  • Lindus77

du ska få tillbaka ett papper fr skatteverket efter att du skickat in hindersprövningen som prästen ska ha. Ett bevis på att ni får gifta er.

• first

Tror att det tar ca 2-3 veckor att få svar på sin hindersprövning.

Skall ni gifta er? Kul i så fall - det är härligt att var gift och underbart med bröllop.

• Linelus

Jag gifte mig ju bara för en vecka sen men minnet är kort....men jag har för mig att det var så att man skickade in ansökan om hindersprövning till skatteverket, sen får man tillbaka ett äktenskapscertifikat. Papprena om namnbytes-papprena ligger kvar hos skatteverket tills man skickat in vigselbeviset.

Så svaret på frågan är väl egentligen att så fort ni fått äktenskapslicensen så är det bara att tuta och köra. Det gick bara på några dagar för oss.

Lycka till!!

• disel

alltså det är så här... för 4 år sen så överraska min sambo mej med förlovningsringar, jättemysigt va det. så nu när vi ska åka till utlandet så tänkte jag typ överraskningsfråga honom om han vill gifta sej och ha resan som bröllopsresa. MEN vi åker om en månad så det är rätt ont om tid..

• Nyfiken gul

Vi fick tillbaka papprena efter 4 dagar.....

Själva hindersprövningen gäller i 4 månader.... inom den tiden måste man gifta sig, annars får man ansöka igen...

• disel

så det går ganska fort allstå.. då kan vi kanske hinna..

• Aihnoa

Lite nyfiken på om ni ska viga er i hemorten eller på "bröllopsresan"?
    Vet att det är jättemånga som viger sig härnere i Fuengirola...

• disel

vad tror ni om det här?? :
    1. Jag frågar och han säger ja...
    2. Vi gifter oss borgerligt hemma samma dag vi far och tar själva bröllopsmiddagen där nere.
    3. Knäpper kort där nere och sänder till mail/telefoner och berättar på det viset.
    4. Allt ska vara superhemligt (så om nån vet vem jag är, please skvallra inte ) inte ens sambon vet ju än

• Bebbsen05

Vi fick oxå vårt papper på några dagar!

• Aihnoa

Disel!

Absolut Vad roligt!!!!!!!

• Linelus

Tänk bara på att båda måste skriva på ansökan om hindersprövning...

Ett tips! Vi gifte oss på Dominikanska Republiken och skickade kort på oss från Posten.se. Det kostar 17.50/kort och kommer fram redan dagen därpå om man skickar innan 12.00 svensk tid annars kommer de dagen efter det. Då kan man läggain alla adresser hemma i lugn och ro innan man far! Kanon tyckte vi!

Svar på tråden Ni som är gifta...