• duddis

marksten(uteplats)

Nu till våren så ska vi göra om på vår framsida så att säga och behöver lite inspriation hur vi ska göra. Vi ska enbart har marksten eller liknande där då vi har rätt mkt gräs på baksidan. Just nu är där gräs men det ska bort.
    Men hur ska man ha det? hur mkt kostar det? (ja jag vet att skiljer en hel del)

Vill gärna se bilder eller ja bara få tips.

• Svar på tråden marksten(uteplats)
  • Lisfadet

Jag puffar åt dig för vi ska också lägga marksten i våtr trådgård och jag vill också ha tips!

• Smultronblomman

hej på er
    funderar oxå och vill ha tips o bilder.

• VIXIE

Natursten är rätt fint(såna där runda som man kan plocka  på ett stenlager själv)billigare än plattor och du kan göra det själv.Fint i fall du låter några hål vara öppna och planterar nåt fint prydnadsgräs medbelysning i.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • Smultronblomman

Önskar vi hade nåt stenlager i närheten ... Tycker det verkar krångligt att få tag på sten o plattor i min stad. Nån som kan priser på natursten om man ska beställa?

Vixie: det är kanonsnyggt med prydnadsgräs och natursten, såg det i nån trädgård förra året.

• VIXIE

Salvia: I vilken stad bor du i? Det brukar alltid finnas en grushåla i alla städer. Jag bor i Halmstad  och vi har säkert 10 st. Vissa ställen får du välja ut vilka stenar du vill ha själv och lägga på ditt släp, har för mig att vi betalat 2-300 spänn per lass(tänk att du inte kan lasta hur mycket som helst)Det blir asbsolut billigast ifall du hämtar själv annars kostar både lastbil och han som kör.Det kan kosta flera tusen.

Snyggt att ha en gång av nåt annat material och natursten(kallas också "kattskallar" huu!) runt om och i "de berömda hålen gruppera tex Miscanthusgräs,bambu eller nåt litet prydnadsträd, kanske ett vackert silverpäron?Beror ju lite på vad man har för stil på huset.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • veera

Jag vill komma med ett tips om hur ni kan hitta naturstenar. Vi är jordbrukare och vi plockar varje vår massor av stenar på åkrarna och dumpar stenarna på nån lämplig plats(de stenar som jag inte behöver hit hem ). Jag brukar tipsa våra bekanta om var stenarna finns och det är många som hämtar stenar till sina trädgårdar.
    Ni kan höra med jordbrukare i näheten om det finns stenar som ni kan hämta.

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • Smultronblomman

veera
    hej vilken bra idé!!! jobbigt bara att bära på den själv bara, men karln behöver styrketräna lite ...

vixie
    bor i motala, det borde kunna gå att få tag på ganska lätt. du har säkert rätt i att det blir billigast om man hämtar själv. flera tusen har jag absolut inte lust att lägga på att få det hemkört.
    det får nog bli veeras idé om att plocka på gärden.
    men vill man ha lite runda och fina med jämn "kvalitet" kanske man ska ta en titt i grushålan först!

Svar på tråden marksten(uteplats)