Pochahontas skrev 2008-01-09 18:29:43 följande:
Såna tics är väldigt vanligt. Jag är förskollärare, och ser det ofta. Har dessutom en son som har mycket tics... Rådet från psykolog är i stort sett alltid: Ignorera! Tjat och tillsägelser förvärrar beteendet. Men det är jobbigt. Jag tycker det kan vara fruktansvärt irriterande och det är inte lätt att inte säga nåt... Men låt det vara. I nästan alla fall går det över. Så säg ingenting till honom, utan hoppas på att det lugnar sej om några månader...
[/citat]
Problemet är att jag redan pratat med honom om det. Han är liksom redan inställd på att vi ska gå till doktorn eller nåt liknande för att kolla vad det är. Ibland när jag frågar så säger han att det liksom är vasst i ögonen. Kan de vara torra kanske? Har läst nånstans att man kan vara långsynt om man blinkar mycket. Kan det vara så?
Men jag tycker nog att det är värre när han tycker nåt är jobbigt, typ som när kvällen närmar sig och han börjar oroa sig för mardrömmarna.
Ska nog försöka säga till honom att vi lugnar oss med att gå till nån läkare och väntar och ser om det inte kan förbättras av sig själv.
Frusna flickan skrev 2008-01-09 18:18:07 följande:
[citat]
Tics kan man ha utan att det är någon fara. Man kan även ha tics om man har tourettes syndrom. Har du läst någonting om det?
Tourettes har jag läst om, men som jag fattat det så har man oftast andra symtom på det samtidigt, t ex koncentrationssvårigheter. Som jag känner så är det inte första alternativet, men jag har det i bakhuvet och är medveten om att det skulle kunna vara det.