• LillaGodingen

Att tvätta bebiskläderna..och tvättar ni alla filtar?

Har tänkt börja tvätta bebiskläderna nu.... har "via sensitive" tvättmedel, parfymfritt och ett parfymfritt sköljmedel.
    Vad anväder ni för tvättmedel? hänger ni kläderna för att torka eller torktumlar? undrar även om ni tvättar alla filtar å sånt också?

• Svar på tråden Att tvätta bebiskläderna..och tvättar ni alla filtar?
  • Blå Flygare

Tvättar ALLT, är massor med kemikalier i textilier! tvättar även de gosedjur som man kan köra i maskin, men de är inte så många tyvärr.

Det tar 10 tvättar innan allt går ur, men en första och kanske andra tvätt gör stor skillnad. Man bäst är att köpa begegnat så är det redan tvättat några gånger. Eller ekologiskt.

Använder neutral tvättmedel, inget sköljmedel innan hon var över året (inte till våra kläder heller, för hon låg ju ofta näck på våra kläder/i vår säng).
    Har torktumlare som vi körde alla hennes kläder i, men våra kläder fick vara lite stela.

• Majbarnen

Jag tvättade bebiskläderna med Grumme tvättsåpa och tumlade allt.
    Tvättar också ALLT innan jag använder det; kläder, lakan, filtar o kuddar...

Köpte och fick en del begagnat, och det var suveränt. Dels vet man att mkt av fabrikskemikalierna är urtvättade, och så var de grejorna skönare i kvalitén. 

• Blå Flygare

Majbarnen: Håller med att gammalt är skönt. Min dotter vill INTE sova i säng med sina lakan i, men våra lakan tycker hon är så sköna, och när vi åker till mormor/farmor och hon får sova i mina/min mans gamla urtvättade barnlakan tycker hon de är så gosiga.
    Sen kan ju en del i det vara att det förr tiläts lika mycket mjukgörande kemikalier i barnlakan som vuxenlakan, men jag vill hellre tro att ju mer tvättat det är desto mjukare och nyttigare

Kan tillägga att vi numera bara bäddar med gamla vuxenlakan i hennes juniursäng. Så hennes lakan kommer vara lika stela till nästa barn med

• Majbarnen

Jag har FULL förståelse för din dotter, Blå Myran

Jag är nämligen precis likadan själv! Minns när man var liten och sov över hos mormor och morfar och fick ligga i urtvättade och dessutom manglade lakan! Himmel så skönt!
    Om vi köper nya lakan nu tvättar och tumlar jag dom ett par-tre gånger, sen manglar och SEN bäddar jag
    Våra ungar har nästan bara våra gamla lakan, särskilt underlakanen eftersom vi numera har breda underlakan till dubbelsängen.
    Det är ju perfekt att sy om halvtrasiga lakan till spjälsäng/vagga/vagn ju
    Lite *OT* men ändå inte... Fundersam

• Viggo och pyrets mamma

Tvättar också allt, även filtar och gosedjur, men ska ine börja riktigt än, har 15 veckor kvar innan bebis kommer så det får vänta ett tag men när det är dags så åker allt in i tvättmaskinen.

• Knoppen79

Tvättar ALLT som är nytt och utan sköljmedel. Sköljmedel innehåller ju en massa "medikament" (även det utan parfym ) som stannar kvar i kläderna. Sedan stryker jag sonens kläder för att bränna ur resterna av det tvättmedel som ändå blir kvar. Men vår son har massor med eksem annars skulle jag ALDRIG orka stå och stryka.

• Ansso

tvättar med allt, använder dock det flytande tvättmedlet vi alltid användt, det jag vill få bort från nya kläder är just förvarings -kemikalierna !

• Balehead

Tvättade ingenting innan. Bäbiskläder hinner de ändå bara ha på sig en kort stund innan det blir dags att tvätta på grund av spyor, bröstmjölksspill eller annat. Barnen hade heller inga problem med eksem. Hade de fått det hade jag tänkt om, men jag har alltid tyckt att det verkar vara lite overkill att tvätta rena saker.

• Lisa78

En liten fråga...ska man tvätta spjälskyddet om det är nytt?

• buffybus

hade inte tvättat allt om det inte va för familjeliv....haha...

men har tvättat allt nu och har gjort det med ett vanligt tvättmedel o sköljmedel...med parfym i faktiskt...!!!
    skulle barnet visa allergi sen så får jag ju byta...men jag gillar inte att göra sånt i förebyggande syfte för jag tycker det är så onödigt...
    vill kunna tvätta allt med mina egna kläder...

och jag torktumlar varenda klädesplagg... har nya maskiner som va jäkligt dyra dessutom så jag litar på dem... vår torktumlare ska va mkt mer skonsam mot kläderna än vissa gamla äldre tvättmaskiner är....

har man bra maskiner kan man torktumla...

usch va jag blev hungrig...måste dra iväg o käka...

Längtar efter dig bebis
Svar på tråden Att tvätta bebiskläderna..och tvättar ni alla filtar?