Hur få bort stearin från kläder?
Min son fick ett tunt lager stearin på en tröja i jul. Försökte frysa in tröjan och bryta loss det sedan, men det verkade vara för tunt lager för att göra det. Finns det andra sätt?
Min son fick ett tunt lager stearin på en tröja i jul. Försökte frysa in tröjan och bryta loss det sedan, men det verkade vara för tunt lager för att göra det. Finns det andra sätt?
Bäst är om du lämnar in på kemtvätt, så är du säker på att det försvinner
Jag brukar använda strykjärnet. Lägg plagget på hushållspapper och sen ha hushållspapper på andra sidan också. Stryk med så varmt strykjärn du kan... Det brukar hjälpa.
Man kan lägga hushållspapper på tröjan och ett tyg ovanpå och sen stryka på det. Stearinet smälter av värmen och sugs upp av hushållspappret (stryk inte för varmt bara). Jag har gjort så på flertalet dukar.
har läst någonstans att man kan ta ett kaffefilter och lägg över och stryk så suger det åt sig stearinet,
Kaffefilter och strykjärn funkar kanon bra. Stryk så varmt som plagget tillåter.
in med plagget i frysen, låt ligga över natten
sen är det bara att "bryta" bort stearinet
skarapa bort det värsta när du har fryst tröjan..som du gjort..och sen på med Yes diskmedel lr flytande tvättmedel..och kör i maskin..har alltid funkat här.
sorry, jag läste inte hela ditt inlägg *känner mig dum*
Kaffefiltermetoden är kanon. Ett på var sida om plagget, så varmt som tyget tål. Stryk tills det inte kommer ngt stearin på filtret längre. Sen tvätt med ngt fläckborttagningsmedel - voila
Om du får bort stearinet så blir det en fettfläck kvar. Den får du bort med Dilutin som du kan köpa i färghandeln. Tvätta med detta och kör sedan i tvättmaskinen.
Lägg plagget i frysen..kanon..
Jag spillde stearin över hela köksduken för någon vecka sedan och det funkade inte heller att stoppa i frysen, för det blev också ett tunt lager kvar. Jag hade på Yes diskmedel och gnuggade in och tvättade sen i 60 grader. Det finns inte en ynka liten fläck kvar på duken. Funkade perfekt!