• siamusen

Vad gjorde ni när era barn kunde klättra ur spjälsängen?

Det enda man kan göra är väl att byta säng, eller?

Sonen har spenderat halva dagen med att göra svanhopp fran sin spjälsäng, dängt i huvudet så att det dånade här hemma och tycker tydligen det är toppen.

Maken förstår "inte aaaaalls" varför vi ska behöva byta säng för "då kommer han ju springa runt här hemma"...vilket han kommer göra ändå iom att han klättrar ur sängen.

Finns det ens något alternativ till att byta?

• Svar på tråden Vad gjorde ni när era barn kunde klättra ur spjälsängen?
  • Mulliga mamman80

Nej, kommer han ur sängen e de ingen idé att låta han ligga i spjllsängen mer, skaffa en låg säng så han inte slår sig om han ramlar ur o man får helt enkelt lära barnen att när de e natt så e de o då sover man. Nån gång måste de ju få en vanlig säng, de kan ju inte ligga i spjälssäng tills de börjar skolan heller!!!

Min dotter är 2.5 år, än har hon inte klättrat ur sängen, men hennes säng har två avtagbara spjäll på ena sidan o hon har kommit på hur man tar loss dom o kryper ur så... Så ja vände den sidan av spjällsängen mot väggen.

Skulle hon lyckas ta sig ur den ändå så byter ja säng!!!!

• chirren

Min son klättrade ur när han var 8 månader och ramlade i golvet så ingen mer spjälsäng blev det efter det, han sover med oss men har även en egen "vuxensäng" som han sover i ibland.

• siamusen

Mulliga mamman80 skrev 2008-01-09 15:56:17 följande:

Nej, kommer han ur sängen e de ingen idé att låta han ligga i spjllsängen mer, skaffa en låg säng så han inte slår sig om han ramlar ur o man får helt enkelt lära barnen att när de e natt så e de o då sover man. Nån gång måste de ju få en vanlig säng, de kan ju inte ligga i spjälssäng tills de börjar skolan heller!!!Min dotter är 2.5 år, än har hon inte klättrat ur sängen, men hennes säng har två avtagbara spjäll på ena sidan o hon har kommit på hur man tar loss dom o kryper ur så... Så ja vände den sidan av spjällsängen mot väggen. Skulle hon lyckas ta sig ur den ändå så byter ja säng!!!!
    ¨

Precis min poäng: förr eller senare måste man ju byta ändå. Tycker det känns läskigt att han hoppar över spjälorna.
  • Guden Gute
    siamusen skrev 2008-01-09 15:51:10 följande:
    Det enda man kan göra är väl att byta säng, eller?Sonen har spenderat halva dagen med att göra svanhopp fran sin spjälsäng, dängt i huvudet så att det dånade här hemma och tycker tydligen det är toppen.Maken förstår "inte aaaaalls" varför vi ska behöva byta säng för "då kommer han ju springa runt här hemma"...vilket han kommer göra ändå iom att han klättrar ur sängen.Finns det ens något alternativ till att byta?
    Hehe!

Byt säng.
    Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • siamusen
    chirren skrev 2008-01-09 15:57:43 följande:
    Min son klättrade ur när han var 8 månader och ramlade i golvet så ingen mer spjälsäng blev det efter det, han sover med oss men har även en egen "vuxensäng" som han sover i ibland.
    Sova med oss kan han inte. Han tycker inte om det och far bara omkring och ska slå sönder saker i rummet
  • Grannen

Byta säng var enda alternativet då dottern fastnade med benet när hon klättrade i sängen. Som tur är föll hon ju mjukt då iaf!

• Essi73

Föreslå då en spikmatta nedanför sängen, för maken så kanske maken förstår bättre

*Läser och tar in info inför kommande svanhopp här hemma*

• siamusen
    Essi73 skrev 2008-01-09 16:00:24 följande:
    Föreslå då en spikmatta nedanför sängen, för maken så kanske maken förstår bättre *Läser och tar in info inför kommande svanhopp här hemma*
    Eller sa kan maken fa sova i spjâlsängen
  • chirren
    siamusen skrev 2008-01-09 15:59:18 följande:
    Sova med oss kan han inte. Han tycker inte om det och far bara omkring och ska slå sönder saker i rummet
    Finns ju jättebra andra barnsängar ni kan skaffa, typ en sån som ser ut som en stor vagga men som är låg, vänner till oss fick låta deras dotter sova på madrass på golvet en period.
  • LuMa

Sätt ett lock på sängen?

Nä, det är nog bara att antingen låta honom klättra (nackdelen med det är att dom blir bra klättrare så det slutar inte på spjälsängen) eller byta säng.
    Tyvärr.

När dottern började klättra ur spjälsängen så bytte vi till resesängen, då fick vi en par månader till på oss innan hon lyckades klättra ur den också.

Svar på tråden Vad gjorde ni när era barn kunde klättra ur spjälsängen?