• Gulletuss

Får man sälja eget hantverk?

Jag fattar ju att man får det, det är ju många som gör det!
    Men vad finns det för regler kring försäljning? Måste man ha ett registrerat företag? Hur funkar det med skatt och moms och sånt där?

Min mor kläckte nämligen en idé.
    Hon blir snart pensionär, och har tänkt att ägna en del av den nyvunna fritiden till att väva. Och hon tänkte kanske sälja sina alster på marknader o.dyl. Och så kanske jag kunde sälja handgjorda kort mm.

Hur får dett gå till?

• Svar på tråden Får man sälja eget hantverk?
  • BunnyBrown

Är det hobbyverksamhet? Tror Skattemyndigheten har en sida som beskriver vad som gäller.

• amadina

Du deklarerar som hobbyverksamhet. Dvs vid deklaration fyller du i en extra blankett med totalsumma på vilka kostnader du haft för inköp av material osv och total summa för försäljning. Obs För att få ta med en kostnad måste du spara dina kvitton!!!!!

Sen efter lite beräkningar på blanketten fyller du i på din vanliga deklaration i ett speciellt fält om du gått med vinst. Har du inte gått med vinst skriver du 0.

Förluster får du dra från på framtida vinster. Jag har för mig att det gäller tre eller fem år tillbaka i tid.

Om du tror att du aldrig går med vinst behöver du inte deklarera men du måste spara alla dina inköpskvitton och försäljningskvitto. I fall de skulle vilja granska och kontrollera så att du inte gått med vinst.

~*~♥~*~ v.13 ~*~♥~*~ BF 22 juli 2008
  • marysoul

ska ni göra det "på riktigt" så underlättar det med företag eftersom ni då kan dra av moms för alla inköp osv. samtidigt somd et blir mkt pappersarbete.
    men ska ni väva lite och göra några kort som ska säljas lite tycker ja de e onödigt att starta företag. ja sålde mkt glas som ja målade förut, då hade ja inte företag.
    nu har jag ett klädmärke och gör det mer på riktigt, och då är företag en självklarhet..

Svar på tråden Får man sälja eget hantverk?