• Anonym

    Kan man få lägenhet utan fast inkomst?

    Jag är sambo men funderar på att göra slut. Problemet är att jag bara är timanställd vid behov, går det ändå att få lägenhetskontrakt? Förstår att jag egentligen borde ringa bostadsbolagen och fråga, men eftersom det mest är lösa funderingar jag har vill jag gärna få lite råd och kanske historier från sådana som det gått bra för... jag bor i Linköping. Har ungefär 25 000 sparat, så jag klarar mig ju några månader även om jag inte får jobb. Någon som vet?

  • Svar på tråden Kan man få lägenhet utan fast inkomst?
  • Judy

    De brukar grunda sina beslut på årsinkomst från föregående år.

  • Nyfiken gul

    ja det är inga problem..

    det enda dom för det mesta bryr sig om är om du har hyresskulder sedan förut så du har blivit "prickad" hos bostadsbolagen...

    Till mig sa dom åt mig att ta med löneavierna 3 månader tillbaka (fast tjänst men ändå timanställd) - men när jag väl var där o skulle skriva kontrakt så brydde dom sig inte om att titta i några papper alls...


  • Judy

    Jag kom direkt från gymnasiet, hade inte betalningsanmärkningar men heller ingen inkomst på det året de kollade upp, dock hade jag jobbat i 6 månader som timvikarie och tjänat ca 9000 netto/månad, jag fick inte hyra utan borgensman.

  • Anonym

    ok, verkar vara lite olika på olika ställen då.

  • Anonym (Linda)

    För mig har det aldrig varit några problem. När jag flyttade ifrån mitt ex så hade jag bara a-kassa på 4500 kr/mån men jag fyllde i den inkomsten + bostadsbidraget (jag räknat ut att skulle få) + barnbidrag och underhåll. Dom ifrågasatte inte alls den inkomsten. När jag sen skulle byta till ett annat bostadsbolag så studerade jag och det var inga problem då heller, fyllde även då i det beräknade bostadsbidraget, barnbidrag o underhåll.
    Nu ska min sambo, jag och barnen snart flytta till större lägenhet inom samma bostadsbolag. Eftersom min sambo har betalninganmärkningar får han inte stå för kontrakt så jag fick stå själv i ansökan och på kontraktet... har ganska låg inkomst nu också (ca 7000 kr i fp) men det var inga problem nu heller... dom har inte ens gjort nån kreditupplysning på mig men det är nog för att jag redan bor hos dem. Har aldrig behövt visa upp några papper på min inkomst.

  • Anonym (kan man)

    hur gör man om man inte har fast inkomst och vill göra slut med sin sambo? och ingen inkomst

Svar på tråden Kan man få lägenhet utan fast inkomst?