• Anonym (slut)

Extremt trött, vad kan det vara för fel?

Hejsan!

Är så här att jag känner mig så extremt trött och har gjort ett tag nu. Jobbar heltid och går upp vid 06.15. Lägger mig oftast vid 22-tiden så att det ungefär 8 timmars sömn. Mindre än så klarar jag inte av.
    På helgerna eller när man är ledig sover jag emellan 11-14 timmar/natt och känner mig ganska utvilad när jag vaknar. På vardagarna så är jag som en zombi,kommer knappt ihåg vad som händer på jobbet och jag glömmer allt jag ska göra. Även privat. Jag vaknar även 2-3 gånger per natt, inte för att jag är kissnödig utan bara vaknar utan anledning.

Så här kan jag inte ha det, är ju inte normalt att känna sig som ett utskitet äpplemos varje dag. Håller på att läsa till taxikort, men det blir inget av det eftersom jag inte kan koncentrera mig på läsnigen eftersom jag är så trött hela tiden.

Några tips? Har prövat rosenrot men det hjälper inte tycker jag.

• Svar på tråden Extremt trött, vad kan det vara för fel?
  • bumblan

Det behöver ju inte vara nått fel
    Jag har nyss kollat "blodstatus" och alla värden var bra men ändå sover jag 10-12 timmar varje natt på helgen och sover jag 8-9 timmar på vardagar är jag som en zombie.

Det finns ett energi medel som heter chi san.. kanske är värt att testa? www.vitaminvaruhuset.e-butik.se/shop/&gclid=CMqIgMzZ6ZACFQdhMAodFV3GPg

• bumblan

jag har själv inte testat men e sugen på att göra det

• T x 3

Du kan ha järnbrist. Testa och se. Annars vore det kanske klokt med en läkartid. Lycka till och ha en trevlig kväll.

• Anonym (slut)

Tack för att du bryr dig om =)

Inte nåt bättre tyvärr, blev en ambulanstur till akuten för 3 veckor sen då kroppen liksom nästan la av. Fick tryck över bröstet, som kramp i kroppen och kallsvettades som tusan. Det tog EKG här hemma av ambulanspersonalen och det var inte riktigt okej så jag fick följa med in till akuten. Det togs massor med prover som visade att jag hade lite dåligt med blod, B12-brist samt vätskebrist. Pratades lite om att jag kan fått en panikångestattack isamband med att kroppen mådde så dåligt.
    Fick iallafall åka hem efter många timmar. Va hemma en vecka från jobbet och jobbade sedan halvtid i en vecka. Nu är jag tillbaka som vanligt på jobbet och är så trött hela tiden. Orkar inte med något nästan...självklara saker är svåra. Kommer på mig själv ibland att tänka på hur jag knyter skorna mm.

Har även börjat sova dåligt...mellan 4-5 timmar i snitt per dygn. Ibland mindre och ibland lite mer.
    Pratade med min doktor på vårdcentralen i förra veckan och sa hur jag kände mig och hur jag sov.
    Det var enligt honom helt normalt att sova så illa och vara så trött.

B12-bristen har jag inte fått behandlinig emot, han visste inte ens vad B12 fanns i för slags mat eller hur jag skulle göra för att få i mig mer.

Så nu kämpar jag på här iallafall... trött som tusan.

• Wren

B-12 finns i animaliska produkter, som fet fisk och kött och ägg, det är jätteviktigt att få i sig! brist kan orsaka demensliknande symptom!

det finns även i multivitamintebletter som åtminstone jag skulle rekomendera dig, speciellt om du har så dåliga blodvärden.

se också till att äta ordentligt, varierad färgglad mat (som innehåller mycket vitaminer) och motionera! är du för trött för att köra på "på riktigt" så börja med en 15min promenad VARJE dag, i dagsljus!

Krya på dig!

• EttElaktTroll

Vitamin B12 måste tillföras kroppen via föda och är vanligt förekommande i animaliska livsmedel, lever, kött, fisk, skaldjur, mjölk, ost och ägg. Veganer kan tillgodogöra sig vitamin B12 genom berikade produkter, kosttillskott

Vid brist kan svår blodbrist, perniciös anemi, trötthet samt retlighet uppstå.

Jag tycker du ska börja ta MiViTotal flex som finns på hälsokosten. Du borde försöka träna ngt oxå om du inte gör det, behöver inte vara så avancerat. Ngt du gillar eller bara en halvtimmes promenad om dagen gör underverk.

Lycka till!!!

• EttElaktTroll
    haha va roligt, vi skrev nästan samma
    Wren skrev 2008-02-06 20:09:37 följande:
    B-12 finns i animaliska produkter, som fet fisk och kött och ägg, det är jätteviktigt att få i sig! brist kan orsaka demensliknande symptom!det finns även i multivitamintebletter som åtminstone jag skulle rekomendera dig, speciellt om du har så dåliga blodvärden. se också till att äta ordentligt, varierad färgglad mat (som innehåller mycket vitaminer) och motionera! är du för trött för att köra på "på riktigt" så börja med en 15min promenad VARJE dag, i dagsljus!Krya på dig!
  • Melle

Jag tänker direkt på rubbning i sköldkörteln när jag läser det du skriver. Sköldkörtelrubbning kan ge symptom med trötthet, sömnsvårigheter samt sämre minne. Man blir "götig i huvudet" helt enkelt. Det finns medicin mot det som du behöver äta isåfall. Jag är dock ingen läkare så be att få ta prover från sköldkörteln hos doktorn.
    Lycka till!

• Wren

hihi ja! men vi har ju rätt!

äta kött, extra vitaminer, och motion! enkelt recept!

Svar på tråden Extremt trött, vad kan det vara för fel?