• aprilbebbe

Stor mage efter graviditet men smal i övrigt, fler som jag? Vad göra?

Nu är sonen 8 månader och vill nu verkligen gå ner dessa kilon som parkerat sig just på magen och midjan. Har just slutat amma (4 dagar sen) och har väl en förhoppning att det ska bli bättre nu. Man har ju hört att vissa som ammar inte blir av med fettet eftersom kroppen lagrar. Men hur man nu själv är får man väl se...

Har även tidigare haft magen som problemområde (men tyckt att det varit ok ändå, kanske inte plattaste magen men inget jag strävat efter) - men nu känns magen mycket mer utspänd än tidigare. Och på det fett. Har flera ggr kollat om jag har delade magmuskler men hur jag än känner så tror jag inte att jag har det. Känns mer som riktigt slappa magmuskler, om jag inte håller in magen, och istället "släpper ut" så skulle jag mycket väl kunna vara gravid i 5 månaden igen. Inte kul! Tränar också och har gjort så sedan sonen föddes, både kondition och styrka. Kom igång med pilates i nov/dec men har väl nu vilat lite sen jul.

Hm, ja vad vill jag med detta? Vill väl se om det finns fler som jag. Alla andra verkar antingen tillhöra de som går ner allt direkt när de ammar, eller de lite mer mulliga/kurviga tjejerna som har lite hull på höfter och lår. Alltså sundare fett än mitt!

Vi kanske kan peppa varandra och se om det finns något vi kan göra??

• Svar på tråden Stor mage efter graviditet men smal i övrigt, fler som jag? Vad göra?
  • KarolinaF

Jag har också tränat. 2ggr i veckan sedan mindotter var 3månader. Nu är hon 7mån. Jag har mest tränat muskler, men ska börja med kondition nu tänkte jag. Vi har varit sjuka efter jul, så nu har det tyvärr blivit 3 veckors uppehåll. (Inte bra). Jag har precis som du, en säck framtill på magen som jag inte blir av med. Tyvärr får jag fortfarande inte hopp-träna pga svag bäckenbotten. Det tog ca ett år förra gången innan jag kunde träna allt.

Arvid -05, Tyra -07
  • aprilbebbe

Men jag har inte som en säck, snarare att hela magen är uttänjd. Hade nog hellre haft lite skinn på magen, inte detta som mer är likt en ölmage. Inte lika hårt, men definitivt att det är det bakom som putar ut. Suck. Får hoppas att pilates, mer kondition och bättre kost ska fungera. Funderar på att äta enligt GI, även fast jag alltid sagt att dieter är "onödigt". Men visst tror jag innerst inne att snabba kolhydrater ligger bakom bukfetma till viss del på oss tjejer som är Äpplen i kroppen... men en andra del av mig tycker det är strunt att man inte skulle kunna äta potatis mm.

Fler med liknande problem?

• sasan

jag tänkte precis skriva ett liknande inlägg när jag såg ditt ts!
    Min son är nu 8 mån och jag har helammat honom, nu ammar jag bara knappt 2 ggr på natten. Jag har under denna tid gått ner 7-8 kg utan att anstränga mig alls och det är ju trevligt, MEN; det verkar som att ju smalare jag blir desto mer väller magen över byxkanten!!?? magen verkar inte minska alls, utan blir ju bara värre i propotion till övriga kroppen den är som en fläskpåse, uttänjt skinn med fett i. och som du ts, håller jag inte in magen ser jag gravid ut! känner att det är dags att börja träna....

• aprilbebbe

Men jag tränar ju, det är ju det som är så irriterande. Men som sagt, får hoppas att jag är en av dem vars fett inte vill lämna kroppen så länge man ammar. Ammade bara 1 gång på sennatten/tidig morgon sista månaden, men nu har jag slutat. Nu får vällingen ersätta mig...

• sasan

jaa man kanske ska hoppas på att fettreserven ger sig efter ammningen. Jag skulle gärna sluta amma men sonen totalvägrar välling än så länge. Träning måste ju oxå hjälpa men det kanske tar lång tid att se resultat på just magen.

• Majan78
    sasan skrev 2008-01-09 21:08:45 följande:
    jag tänkte precis skriva ett liknande inlägg när jag såg ditt ts!Min son är nu 8 mån och jag har helammat honom, nu ammar jag bara knappt 2 ggr på natten. Jag har under denna tid gått ner 7-8 kg utan att anstränga mig alls och det är ju trevligt, MEN; det verkar som att ju smalare jag blir desto mer väller magen över byxkanten!!?? magen verkar inte minska alls, utan blir ju bara värre i propotion till övriga kroppen den är som en fläskpåse, uttänjt skinn med fett i. och som du ts, håller jag inte in magen ser jag gravid ut! känner att det är dags att börja träna....
    Åh, det är precis som om jag skrivit det själv! Ju mindre kroppen tycks bli ser magen bara större ut... dessutom hatar jag att träna... suck.
  • Frezalo

Enda sättet att få bort magen är en kombination av förbrännings- och magmuskelträning. Punktförbränning existerar tyvärr inte. Har samma problem. Sist tog det 1½ år innan magen såg "normal" ut igen. Tränade då box 3ggr i v, sprang 8km/dag och promenerade 5 km/dag. Skinnet är och förblir dock som det är...

• sasan

Inflyttad07: åh det låter kul....NOT! så hurtig är inte jag så det är väl bara att vänja sig vid fläsket då....:-s

• Harry

Har precis samma problem! Ser ut som en fylletant i kroppen, smala ben och så en ölmage! Inte kul. Har liksom du också magen som "svag" punk, mkt av fettet sätter sig där. Min son är snart 10 månader och jag har haft jätte svårt att gå ner i vikt, trots promenader, gym och bra kost. Har slarvat lite med träningen sista tiden, svårt att få till när det är så mörkt och kallt. Antar att det enda som hjälper är konditionsträning, magträning och diet....

• aprilbebbe

Men så himla orättvist egentligen!! Var ändå skönt att höra Inflyttad 07 som ändå verkar fått bukt med magen. Men jag vill helst bli gravid igen redan till sommaren/hösten så får köra på intensivt nu i vår. Vill bli "normal" innan ny graviditet, annars lär jag ju se heeeemsk ut efter förlossning nr 2.

Tack (eh?) alla för era svar, på nåt sätt känns det ändå bättre att veta att man inte är ensam. Känns så ibland när man ser alla andra pinnsmala tjejer med sina bebisar. Men så tittar man ju selektivt också, man tänker väl inte på alla de som fortfarande har lite hull kvar...

• KarolinaF

mmm... Jag gick ner de sista kilona precis när jag blev gravid på nytt. (Då var sonen ett år) Nästa graviditet gick jag inte upp lika mycket, men jag ser bra mycket värr ut efteråt än vad jag gjorde första gången.... Sucka sucka

Arvid -05, Tyra -07
Svar på tråden Stor mage efter graviditet men smal i övrigt, fler som jag? Vad göra?