• JANI

hitta jobb om man bara talar engelska??

hej

kan någon ge mig tips eller råd var man kan söka jobb om man bara talar engelska?
    min sambo talar bara engelska och han har precis flyttat hit, han behöver verkligen jobba. Någon som vet vart man kan söka??
    skulle vara jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden hitta jobb om man bara talar engelska??
  • LeosMom

Min sambo är amerikan och det var inte lätt att hitta jobb..........men han sökte på Manpower och liknande, det finns företag som behöver engelskspråkiga. Alla sa att han skulle lära sig svenska så fort som möjligt så skulle han få jobb. Det är ju lätt också. Och vad ska vi leva på under tiden?? Det var det ingen som tänkte p......Han fick ett erbjudande på 1,5 år så till slut startade han eget. Kan vara en idé kanske.

Lycka till!!

Smiter in och tittar på ditt nick..........

• Laire

Kanske hos något försäkringsbolags kundtjänst t ex? Maken jobbade på ett i somras och de hade personer runtom i landet som kunde olika språk så man kunde skjutsa dit samtal om man fick problem pga att man inte förstod kunderna (eller kunderna inte förstod dem).

Så blir två tre, mars-08
  • HeddaBigBum

Min man är också amerikan, och jag instämmer med LeosMom... inte lätt.
    Det första vi gjorde när vi flyttat till Sverige var att gå till Arbetsförmedlingen och det första de sa till min man var: What do you want us to do?

Eh... ok... Där står han, ny i landet och fick absolut noll vägledning.
    Han fixade sitt nuvarande jobb genom att knalla in i en butik och fråga om de behövde hjälp.
    Det är inget jobb han trivs med, det finns liksom ingen framtid eller möjlighet att klättra uppåt och jobbet reflekterar inte hans erfarenhet eller utbildning.
    Han har sökt hundratals jobb känns det som de sista 4-5 åren och EN intervju har han fått komma på... och den gav inget.

Vi kommer flytta tillbaka till USA pga min mans svårighet att hitta jobb här.

Men usch vad pessimitiskt det lät...
    Det beror helt på vad man har för erfarenhet och inom vilken branch man jobbar...

Life is what we make of it. Always has been, always will be.
  • Peztis

På vårt företag har vi nu tre anställda som inte kan/knappt kan svenska. Vi är ett exporterande företag och två av dem kommer att uteslutande jobba ifrån sina hemländer så det funkar ju inte för er.

Sambon jobbade på ett flygbolag för en massa år sedan och där var det måååånga som jobbade i Sverige men inte kunde ett ord svenska. De hade heller inte chansen för vi svenskar är ju så pigga att ta varje tillfälle i akt att prata engelska och visa hur duktiga vi är.
    Skulle det kanske vara något? På ngt flygbolag? Eller flygplats? Vet ju inte var ni bor men vi bor ju norr om Sthlm med Arlanda inpå hörnet.

• skorpionen80

Vad har han jobbat med innan?

• JANI

näää det kommer inte att bli lätt , det är många som har sagt det och vi börjar märka det nu. Vi bor i stockholm så något borde det ju finnas. Men det är många som behöver jobb också.
    någon som har tips på försäkringsbolag?
    tack för era svar

• chica

HEJ!!!
    Deppa inte, min man är engelsman och talar ingen svenska. Det tog han 2 månader att få ett jobb när vi flyttade till sverige. Han jobbar på en betong och cement industri och har fast tjänst där. Industri jobb kan jag rekomeddera er att söka samt min väninnas pojkvänn i samma sitts fick jobb på en bar, det kan ju också vara ide att kolla med restaurang och bar branschen. Även chaufförs jobb, städ jobb eller i T-banan. Kolla också med brittiska ambasaden vad de kan hjälpa er med.
    LYCKA TILL

• skorpionen80

Vad har han jobbat med? På vårt företag är det en fördel om du pratar flytande engelska. Vi jobbar med mjukvara för mobiltelefoner. Har även varit hos en icke svensktalande frisör. Kompisens sambo från england jobbade i bar...
    Tror inte det är något problem, de flesta idag kan ju engelska. Bara han söker sig till jobb där man har internationella kontakter eller inriktar sig mot unga (kanske inte så bra på äldreboende ;) )

• AnneSophie

Beror helt på vad han har för arbetslivserfarenhet. I många jobb är det en klar fördel att ha flytande engelska. Men han måste lära sig svenska också, och det pronto. Behöver inte vara perfekt svenska, men så att han klarar sig.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden hitta jobb om man bara talar engelska??