• Emma La

Somna utan gråt-metoden. Funkar den?

Har en liten tjej på 6 månader, som är väldigt kvällspigg o som bara somnar av att bli buren eller att jag ammar henne till sömns. Det skulle vara skönt om hon kunde somna själv eller iaf att vi kunde ligga bredvid henne tills hon somnade. Men hon gillar inte att ligga ner, om hon inte ammas förstås. Hon vaknar flera ggr per natt o vill äta eller bara snutta på bröstet. Vi vill inte köra ngn metod, som går ut på att hon ska få ligga o skrika sig till sömns o därför är vi lite nyfikna på Somna utan gråt-metoden av Elisabeth någonting. Tänkte köpa hennes bok, men innan dess tänkte jag höra med er som har testat den metoden. När kan man börja? Måste bebisen ha uppnått viss ålder? Måste man följa ett strikt sovschema (som Anna Wahlgren pratar om)? Och framförallt, funkar metoden? Om inte, vad tyckte ni var svårt med den?

• Svar på tråden Somna utan gråt-metoden. Funkar den?
  • Emma La

Ingen som har några tankar om den här metoden? Vet att det finns flera trådar om den, men orkar inte läsa igenom alla...

• Sasson

Det är egentligen ingen metod utan en samling kunskap och tips och råd. Man får veta en massa om hur barns sömn fungerar och olika tips om hur man kan lösa olika problem.

Boken är suverän tycker jag, man får mkt förståelse och kunskap. Hon har många bra tips, och utifrån dem väljer man själv det som passar ens eget barn. Jag tycker författaren har en väldigt sund, varm och kärleksfull inställning till barn. Men det är ingen "quick fix", man får inte resultat över en natt, däremot bra långsiktiga resultat.

• Em02

Jag är också väldigt intresserad av NCSS men vet inte så mycket om det. Jag har två pojkar på 41/2 månad som sällan somnar innan 23.00 och ändå vaknar ett par gånger (var) på nätterna så lite bra sovtips skulle inte vara fel!

• Alicia 72

Som Sasson säger, det är ingen metod utan mer en filosofi som går ut på att med garanterat gråtfria tips och tricks lära barnet sova bättre.
    Som Sasson också säger så väljer man det man själv vill anamma. Det rekommenderas att man ska skriva sömnloggar och sedan även göra ett schema hur man skulle vilja att det såg ut. Så att man har något att sträva efter. Men om du vill göra det eller inte är ju också upp till dig. En del vill inte ha dagarna minutiöst inrutade, andra tycker det är toppen.
    Det som däremot tipsas starkt om är att ha samma läggtid och samma läggningsrutiner varje dag. Och det är inte som AW att man rekommenderas (SKA enligt AW) väcka dem om de sover över den tid man tänkt sig.
    Det är inget slaviskt utan handlar som sagt bara om att avhjälpa olika sömnproblem och lära sitt barn (och sig själv att hjälpa barnet) att sova bättre.

Eftersom det inte är någon sträng metod som ska följas till punkt och pricka så tar resultaten också längre tid på sig. Men alla förändringar görs med stor respekt för barnet, vilket jag tycker är jättebra!

Alicia

• Emma La

Det låter ju väldigt bra o klokt! Jag har beställt boken nu, så nu väntar jag med spänning på att få börja läsa den.

• mmmao

det enklaste för er föräldrar är nog att bara acceptera att små sover så här.

försona er med tanken så känns det mycket bättre.

• chomchom

det där lät ju bra! vad heter boken??

~~ Max 061209~~ ~~Tvillingar 0806~~
  • Burmakatten
    haha jag skrattar för det skulle kunnat vara jag som skrev ditt inlägg TS. Exakt så som du beskriver det har vi det med sonen som är 5 1/2. Jag har haft Pantleys bok hemma i månader men inte hunnit/orkat läsa. Nu är det nog dags i alla fall för jag vill försöka dra ner på amningen och det går ju inte så länge han ska snutta och äta en massa på natten.
  • Burmakatten

mmmao-Nej alla bebisar sover inte såhär. Ibland måste man kanske hjälpa dem på traven så att det blir trygga i att somna om själva.

• mmmao
    Burmakatten skrev 2008-01-11 08:57:52 följande:
    mmmao-Nej alla bebisar sover inte såhär. Ibland måste man kanske hjälpa dem på traven så att det blir trygga i att somna om själva.
    nej, det måste man inte och mitt råd är att släppa uppfattningen om att barne behöver läras att "sova tryggt" själva och istället släppa förväntningarna och kraven på barnet och dennes sömn.

ta emot eller låt bli men dte är mitt råd.
  • Nomit

Hej!!
    Metoden är superbra bara man har tålamod i början och är konsekvent. För oss tog det tre veckor till vår som somnade själv drygt 1 månad gammal. Man får trygga härliga bebisar som lär sig att sängen är en mysig trygg plats.
    Har bara ett råd: LÄS DEN

• MuminMy
    Burmakatten skrev 2008-01-11 08:57:52 följande:
    Nej det behöver man inte - i alla fall inte om man har ett av de 99,99% av barn som inte lider av medicinska sömnstörningar.

Alla barn kan sova - om vi låter dem sova och om vi låter dem hitta sin egen rytm. Tyvärr är vi alldeles för ofta helt inställda på att anpassa barnen in i vår värld "men jag ska ju på mammafika klockan tre och då måste han vara utsövd"-typ istället för att säga "vi kommer om det passar, beroende på hur x sover".

Ta en dag i taget och låt barnet visa vägen så skaffar ni er inga sömnproblem, varken barn eller vuxna.
    En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • AnnCamilla
    Nomit skrev 2008-01-12 19:14:56 följande:
    Hej!!Metoden är superbra bara man har tålamod i början och är konsekvent. För oss tog det tre veckor till vår som somnade själv drygt 1 månad gammal. Man får trygga härliga bebisar som lär sig att sängen är en mysig trygg plats. Har bara ett råd: LÄS DEN
    Metoden
    Vad/Hur gör man?

Vår dotter somnar också bara genom att bli matad eller vaggad
  • MuminMy
    AnnCamilla skrev 2008-01-13 22:52:29 följande:
    MetodenVad/Hur gör man?Vår dotter somnar också bara genom att bli matad eller vaggad
    Det är ingen metod!! Det är ett förhållningssätt och en kunskapsbas. Finns inget färdigt recept och inga fördiga Quick Fixes. Man måste läsa, lära och reflektera och utifrån det fundera på hur just vi vill göra och varför.
  • chomchom

jag frågar igen: Vad heter boken???

~~ Max 061209~~ ~~Tvillingar 0806~~
  • MuminMy

Somna utan gråt / No cry sleep solution av Elisabeth Pantley

• rosakaninen

Somna utan gråt av Elizabeth Pantley. Läser den också...

Svar på tråden Somna utan gråt-metoden. Funkar den?