• prinsessan Moa

9 månaders bebis sömn, HJÄLP!!!

Hjälp! Jag blir snart tokig! Hur ser era 9-månaders bebisars sömnrutiner ut? Hur mycket sover de? När?

Min dotter sover mycket oroligt på nätterna nu, vaknar ofta, ibland är hon vaken ett par timmar utan att det går att söva om henne, ens med välling. Hon somnar sent, vid 21.30 får vi tvinga henne till sömns. Antingen genom att bära henne tills hon somnar, eller lägga henne i vår säng och ligga och hålla om henne så hon inte kan rulla runt och krypa iväg. Sover hon för mycket på dagarna? Eller för lite? Förut lät vi henne sova max 2,5 timmar totalt på dagtid uppdelat på två tillfällen. Nu har vi låtit henne sova längre, 3-4 timmar totalt. Men det fungerar ändå inte bättre. Ska man behöva väcka dem både efter förmiddags- och eftermiddagsluren? Känns så elakt. Hur har alla ni andra det?

Dagtid vägrar hon att somna inomhus hur trött hon än är. Hon somnar inte förrän man lägger henne i vagnen och går ut och går. I bilen kan hon också somna. Men inne totalvägrar hon.

Alla tips på hur ni har det/har haft det mottages tacksamt!

• Svar på tråden 9 månaders bebis sömn, HJÄLP!!!
  • annikaloppan

När William var 9 månader, sov han mellan 1 och 2 timmar mellan 12-13.30. Sen somnade han 19 på kvällen och sov hela natten.
    Det låter som att eran dotter sover för mycket på dagen och att det märks då hon är vaken i timmar i sträck på natten.
    Så, mitt tips är att dra ner på dagsömnen och kanske lägga henne lite tidigare på kvällen?Då får hon en mer sammanhängande sömn.

◊ William 05 10 15 ◊
  • UnderbaraSöner

d en fas kan ja säga..mina barn sov upp till 4 timmar på dagen under den tiden..ida när de snart e 17 mån sover de max 30 min o vaknar endå.. d faser de går igenom..tycker bara att du ska acceptera..kan hon inte sova i er säng me er?

• Cia o krabaten

Nätterna va rhysteriska vid 9-11mån minns jag.

kunde inte lägga ner dottern ens så vaknade hon igen. sov 20min åt gången om det inte var PÅ mig! Kul!

Men det gick över det också

• prinsessan Moa

Tack för råd och tips!
    Jo hon kan sova hos oss, oftast, ibland fungerar inte det heller. Vi har inget emot att ha henne hos oss om det inte blir så att det blir svårt att vänja henne av med det sedan. För jag vill att hon ska sova i sin säng egentligen. Både jag och min sambo sover jättedåligt när hon ligger där, det känns verkligen dagen efter.

Är det någon som har haft sitt barn i sin säng en period och sedan låtit dem sova i sin säng igen utan problem?

Man hoppas ju verkligen att det bara är en period, så det inte alltid kommer att vara så här!

Hon kanske ska sova lite mindre på dagen då. Men jag läste någonstans att dålig sömn på dagen gjorde att de sov sämre på natten så det var därför vi började låta henne sova mer på dagen ett tag.

• ChinChin

Om hon somnar av att åka vagn, kanske hon gillar att sova i bärsjal. Pröva! Det vaggar på så skönt, och hon känner din lukt och värme och blir lugn och go och mår bra. En annan fördel är att du kan sköta hushållssysslor under tiden barnet sover, och behöver inte gå ut hela tiden. Speciellt om man har barnet på ryggen har man armarna helt fria.

• prinsessan Moa

Nja, dagssömnen är det minsta av våra bekymmer. Det är bara att acceptera att vi får springa ut med vagnen både förmiddag och eftermiddag. Dessutom är hon ju ganska stor, 9 mån och över 9 kilo tung...

Fler tips/erfarenheter?

• Skuttarn

Alla barn (och föräldrar med för den delen ) är ju olika, så här gjorde vi.

När sonen var ca 10 månader började han sova en gång mitt på dagen, från att ha sovit två ggr. I övergångsfasen mellan att sova 2 till 1 gång per dag lät vi tiden han vaknade på på morgonen styra. Om han vaknade 7-8 somnnade han runt 12. Om han vaknade 5-6 behövde han sova en förmiddagslur och en eftermiddagslur. Men vi märkte att ju senare han vaknade på eftermiddagen, desto svårare att få honom att komma till ro på kvällen.

Det kanske är en fas?? Så fort sonen är i en utvecklingsfas, får tänder eller är sjuk blir det sömnproblem igen. Men däremellan sover han bra. Det tröstar att veta att det går över!

Svar på tråden 9 månaders bebis sömn, HJÄLP!!!