• Fridisen

Namn som rimmar

Vi hade nästan bestämt att vår dotter skulle heta Tora men igår kväll kom min man på att det rimmar på hora och tycker inte det är bra. Han föreslår Elva istället. Nu känns det jättetrist, jag tyckte om Tora och hade ställt in mig på det. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Namn som rimmar
  • Norrlandsmorsan

Jag tror ochså det blir Torahora i skolan..

Påminner mig och när jag var sugen på att döpa ett av mina barn till
    "Sanna" då en smart typ förstörde de namnet genom att visa med kroppen

Sanna henne tar man så henna..... "Snusk"""""

Fy bubbland så ville jag inte ha det namnet mer

• Sea star

Jobbigt? Men det finns väl en massa fina namn som rimmar på "fula" saker:

Kalle - Balle
    Britta - Fitta
    Frida - Slida
    o.s.v.

Jag tycker Tora är fint!

Sea star

• snart tre

Tycker Tora är jättefint och tycker inte att ni ska tänka på vad barnet ev. kan komma att kallas för av illasinnade människor. Om någon skulle kalla er dotter hora pga namnet så får ni väl reagerar och ta upp det - i skolan t ex. Sånt får man inte låta passera - det säger ju bara någonting om de/den som ev. kallar henne för det och inte er dotter. I så fall får föräldrar och lärare markera hårt att det inte är acceptabelt.

Hemska smeknamn kan illvilliga barn hitta på till alla oavsett namn om de vill. Men det är upp till oss i omgivningen att signalera att det inte är okej att kalla någon hora.

• Kfk

Jag fullkomligt älskar namnet Tora. Inget att bry sig om. Ni får uppfostra henne till att verbalt mota såna öknamn isåfall. Men en Tora är såpass tuff att hon aldrig blir kallad hora. Förresten så tror jag att det är ett öknamn på fallrepet. Det är ju upp till oss föräldrar nu att se till det helt enkelt. Lycka till!

• ahlcec

Vi valde faktiskt bort Nora av den anledningen. Fånigt? Jaa kanske.

• boosten

Ja Ulla var ju vi sugna på, men det fick ju gå bort av samma anledning.. Men det finns ju inget namn som rimmar på så mycket fula ord som Ulla, och jag skulle aldrig tänka på att det rimmar med hora.

• linhen

Funderade på Nora men valde bort det av samma anledning...

• Miss AM

Min barndomsvän hette Nora... det rimmar även på snora...fick hon erfara en hel del.

• Frippa

Tora är ett jättefint namn, tycker inte att man ska analysera för mycket i vilket smeknamn man får.

Inte kallar barn varandra för hora som smeknamn?! Okej (fast det är det ju inte) om någon är arg så kanske de tar i och använder det.... men inte bara för att de heter Tora.

• snart tre

Jag heter Charlotta och fick höra en del Lotta-potta i skolan - men det försvann snabbt. Det gäller bara att ryta ifrån - som jag påpekade i ett tidigare inlägg.

Svar på tråden Namn som rimmar