• lejone

Läggningsvätska & locktång?

Hej!
    Jag läste här för hundra år sedan att man kan använda läggningsvätska när man lockar håret med locktång. Men nu när jag letade hittade jag givetvis inte tråden.
    Det jag undrar om någon kan hjälpa mig med är: Ska man spraya i läggningsvätskan innan och låta håret torka och sen locka? Förstörs inte håret om man sprayar och har i locktången direkt?
    Eller ska jag locka och spraya efteråt?
    Gah! Några tips?

• Svar på tråden Läggningsvätska & locktång?
  • BuoBä

Enda gången jag har satt upp håret på salong hade frissan i läggningsvätska så håret blev fuktigt, satte sen i spolar och så fick jag sitta under huv tills håret var torrt igen.

Gissar att det blir samma effekt om man använder locktång. Kanske att man ska ta i lite mindre läggningsvätska eftersom man inte vill stå med locktången på samma slinga så länge.

• lejone

BuoBä: Tack! Men är det inte dåligt för håret ha det fuktigt när man lockar med tång?
    Jag hörde nämligen av min syster att man förstör håret om det är blött eller fuktigt när man lockar det med locktång.

• Balehead

Vet inte hur det är med just läggningsvätska (som jag för övrigt älskar!) i kombination med locktång, men lite fuktigt hår måste man ju kunna ha. Min locktång fyller man med vatten, rullar upp håret, och sedan trycker man på en knapp så pyser den ut vattenånga i håret medan man har det upprullat. BLir jättefina lockar. Så länge man inte kör denna metod varje dag tror jag inte håret tar skada.

• BuoBä

Själva vitsen med läggningsvätska är som jag förstår det att den skyddar håret från värmen (samt ger stadga så frisyren håller längre). Sen är det ju inte bra att hålla locktången hur länge som helst på samma slinga så håret ska nog snarare var lätt fuktigt än vått.

Annars får du köra "tantkrullsknepet": läggningsvätska, papilotter och en tunn sjalett runt hela härligheten tills det torkat.

Svar på tråden Läggningsvätska & locktång?