• Sduillght

Min 6-åring vill plötsligt inte gå till skolan

Hejsan! Har plöjt igenom hela forumet efter nån med liknande erfarenhet men icke, så nu hoppas jag på många goda råd och tips.Min dotter började i skolan "nollan" i höstas. Allt gick jättebra, både i skolan och på fritids. Nu igår första dagen efter jullovet hände någonting som gör mig väldigt fundersam och frustrerad. Jag sa hejdå vid klassrummet som vanligt, hann gå över nästan hela skolgården då hon kommer springande efter mig och storgråter och vill inte gå i skolan. Hon kan inte säga varför, men ingen har varit dum eller sagt något. Hon har alltid haft lätt för att få vänner och varit väldigt social.
    Jag följer henne tillbaka till kapprummet men hon fortsätter att gråta otröstligt och vill inte vara där. Oturligt nog så var hennes riktiga fröken på semeser denna vecka så det var en vikarie istället som hon inte känner speciellt väl. Det slutar med att jag får ta med mig henne hem igen. Idag har jag varit med henne hela dagen i skolan, försökt hålla mig i bakgrunden och uppmuntrat henne att delta och att leka, vilket hon ochså har gjort, men hon har hela tiden haft koll på att jag var kvar.
    Vid lunchrasten, då det bara var en timme kvar i skolan, föreslog jag att jag skulle åka hem en stund och komma tillbaka när skolan slutade, vilket hon tyckte var ok, men sen kom hon springande efter mig och nästan grät igen.
    Jag misstänker att det blir likadant imorgon och på fredag ochså. Så jag får väl vara i skolan med henne och stötta och ta tag i det på måndag när riktiga fröken är tillbaka.
    Det som förundrar mig är att det kom så plötsligt utan synbar orsak. Har någon av er varit med om detta eller liknande och hur har ni löst detta? HJÄLP

• Svar på tråden Min 6-åring vill plötsligt inte gå till skolan
  • helsof

Hejsan!

Precis samma sak har hänt mej,min 6 åriga sociala flicka,hon gråter och hänger på mej hela tiden.
    Hade jättejobbigt att lämna henne nu dom första dagarna.Hon sover nu brevid mej.Hon kommer upp på kvällarna och säger att jag inte får försvinna osv.

Jag känner mej oxå total hjälplös,hon har alltid varit trygg i sig själv och inte alls haft några problem tidigare att bli lämnad på skolan.

Hoppas vi kan få några kloka råd och tips hur vi ska göra med våra flickor.

/ Sofia

• åttasöner

hm jag har bara pojkar men kan nog tänka mej att detta har med den jobbiga utvecklingsfasen att göra, och flickor har det också jobbigare vad det gäller skolan och relationer med mera.

Som ett slag i ansiktet för min älsta pojke när han började i skolan var detta med att man inte riktigt får vara som man vill för att få vara med. De blev en chock att de äldre bestämde, inte som på hans dagis där fröken styrde...

Kanske ni skall snacka med både flickorna och fröknarna på skolan. Dessutom berätta att ni vill förstå och kanske lägga till en historia från egen skoltid, så de fattar att skillnaden är inte så stor,,,,

Svar på tråden Min 6-åring vill plötsligt inte gå till skolan