• Micke Geting

Köpa hyresfastighet?

Hej på Er.

Har i flera år gått med planer att starta en egen firma och köpa en hyresfastighet.
    Har idag registrerat en enskild firma och namnskyddat.

Nu ska jag "bara" hitta en hyresfastighet och en bank beredda att satsa lite pengar. ;)

Nedan nu lite funderingar och frågeställningar.

1. Under förutsättning att man kan presentera en bra kalkyl för banken, hur villiga är dom egentligen att låna ut pengar till 100% för anförskaffandet? Rör sig om cirka 4,5 miljoner kronor.

2. Mellan tummen och pekfingret, ser nedan siffror ut att vara rimlig att gå runt på? Är en hyresfastighet med 4 lägenheter och 1 restaurang. Uppgifterna nedan inhämtat från mäklaren, utom underhåll som jag gjort en grov uppskattning av.

+
    Hyresintäkter på 410kkr årligen

-
    Räntekostnad 220 kkr (räknat på 4,9% i ränta på 4,5 miljoner)
    Driftkostnader 100kkr
    Underhåll 30kkr

60kkr i vinst årligen.

Har inte tänkt att idagsläget ta ut någon lön eller tjäna några direkt pengar. Tanken är att ha ett eget ganska billigt boende och i framtiden (10 års sikt ungefär) kunna avyttra fastigheten med vinst.
    Fastigheten finns i en medelstor svensk stad och ligger 5 minuters cykelväg från centrum.

• Svar på tråden Köpa hyresfastighet?
  • meic

det ska nog inte vara några problem med bank tror jag inte.

2 det är ju svårt att säga, det är ju inte mycket vinst, hänger ju mycket på ev renovering som behövs, stambyten etc då är ju inte 60 så mycket... har du nån koll på vad som är gjort och vilket skick det är i?

• Micke Geting

Fastigheten är i bra skick, men ska genomgå en besiktning av min gode vän som är i just denna branschen med hyresfastigheter.
    Vinsten spelar ingen roll, som jag skrev. Vill bara få det att gå runt. Vinsten kommer den dagen jag säljer fastigheten.
    Vad jag förstått så föreligger inga som helst större renoveringsbehov på fastigheten.
    Dom 30kkr årligen jag avsätter till underhåll är ju för lägenheterna och andra utrymmen. Typ vitvaror, lite småfix osv.

• bustjejen

Det kan bero på skicket på fastigheten. Finns det några kommande behov av renovering. Summan för under underhåll låg. Hur ser stammar ut? Badrum tex i lägenheterna. Behöver någon lägenhet renoveras så kostar det en hel del om kök och badrum ska involveras. Hur ser kontraktet ut för restaurangen? Uppsägningstider etc? Går huset öht runt utan restaurangen? Är det en lokal som vid behov skulle vara lätt att hyra ut?

• meic

Det låter ju bra att han kan kolla det...
    nej men jag menade att den vinsten lär behöva gå tillbaka till ditt företag för att ha till ev renoveringsbehov, vattenläckor eller vad som. Det rusar snabbt iväg.
    Och som bustjejen skrev, kolla upp restaurangen framför allt!

Micke Geting skrev 2008-01-09 22:31:08 följande:
    Fastigheten är i bra skick, men ska genomgå en besiktning av min gode vän som är i just denna branschen med hyresfastigheter.Vinsten spelar ingen roll, som jag skrev. Vill bara få det att gå runt. Vinsten kommer den dagen jag säljer fastigheten.Vad jag förstått så föreligger inga som helst större renoveringsbehov på fastigheten.Dom 30kkr årligen jag avsätter till underhåll är ju för lägenheterna och andra utrymmen. Typ vitvaror, lite småfix osv.
  • zaaga

Kolla när restaurangköket är renoverat senast!!! Kommit nya regler nu, med SKYHÖGA krav på köket. Ventilationer, fettavskiljning, livsmedelshantering osv. Kostar multum att få till godkänd nivå.

Så kolla upp den biten extremt noga. Har du otur kan du råka på investeringar på ca 200 000 det första du gör. Mindre kul start kanske!

I övrigt så ser det ut som ett bra köp. Bara restaurangen och framför allt köket som får mig att reagera.

• Micke Geting

Någon kommer ju köpa denna hyresfastigheten för att dom tror på att den ska gå runt.
    Som jag skrev är fastigheten i gott skick. Inga större renoveringar alls behövs inom dom närmsta åren.

Kontraktet med resturangen har jag inte sett ännu.
    Normalt är dock att man skriver långa kontrakt med den typen av hyresgäster, minst 3 år. Dessutom 9 månaders ömsesidig uppsägning.
    Och ja, för att gå runt är man beroende av att ha en hyresgäst i den lokalen också.
    Dom flesta restauranger upphör ju inte bara med sin verksamhet. Oftast så säljs verksamheten och då tar rimligtvis en ny ägare i så fall över hyreskontraktet.

meic: Kikade in hos dig.
    1. Är också facinerad av tatueringar och har ett gäng.
    2. Såg att du verka gilla Hardcore Superstar. Har sett dem en gång förr och dom ska spela i Halmsta i mars så det kommer jag inte missa.

• Micke Geting

zaaga: Utan att veta, så bara förutsätter jag att hyresgästen själv ansvarar för sitt restaurangkök.
    Som jag nämnt så har jag flera bekanta som äger hyresfastigheter. En av dem har hållt på med det i 30 års tid och ha ofantligt många fastigheter. Pratade med honom idag och han kommer agera mentor till mig.

• underbara jag

ett gott råd är att ha fler än en fastighet.

då kan du kompensera fastigheterna med varann.

att köpa tycker jag absolut att du ska göra men som sagt, kolla resturangen om vad som gäller.

• Micke Geting

Vill börja smått.
    Inte bara sådär att köpa flera fastigheter på en gång. Börjar lite försiktigt med en.
    Fungerar det bra så lär banken vara villiga att låna ut mer pengar och då kan det givetvis bli aktuellt med mer än en hyresfastighet om några år.

• zaaga

Micke Geting skrev 2008-01-09 22:39:55 följande:

zaaga: Utan att veta, så bara förutsätter jag att hyresgästen själv ansvarar för sitt restaurangkök.Som jag nämnt så har jag flera bekanta som äger hyresfastigheter. En av dem har hållt på med det i 30 års tid och ha ofantligt många fastigheter. Pratade med honom idag och han kommer agera mentor till mig.
    Men du som fastighetsägare har skyldigheten att se till att sådana saker är enligt lagnorm och i många fall även göra de större åtgärder som krävs. Det handlar ju i många fall om rejäl åverkan på fastigheten i sig. Det är i alla fall den vanligaste formen på ett kontrakt. Kolla upp hur läget ligger i ditt fall.

Vill bara tipsa så du inte råkar ut för obehagliga överraskningar!
  • bustjejen

Micke Geting skrev 2008-01-09 22:37:34 följande:

Kontraktet med resturangen har jag inte sett ännu.Normalt är dock att man skriver långa kontrakt med den typen av hyresgäster, minst 3 år. Dessutom 9 månaders ömsesidig uppsägning.Och ja, för att gå runt är man beroende av att ha en hyresgäst i den lokalen också. Dom flesta restauranger upphör ju inte bara med sin verksamhet. Oftast så säljs verksamheten och då tar rimligtvis en ny ägare i så fall över hyreskontraktet.
    Kontraktstiden som du skriver stämmer ofta. Dock kan det även vara ett års förlängning bara med 9 månaders uppsägningstid. Ta en kreditupplysning på restaurangen så du ser att de inte är risk för konkurs. I avtalet står också beskrivet vem som står för vad. Står du eller hyresgästen för underhåll i tex lokalen och restaurangköket etc.
    Önskar dig lycka till med en spännande bransch. Var beredd på att kostnaderna ofta är högre än vad man tror, men det finns också chans till bra vinster. Jag jobbar i branschen själv
  • Micke Geting

Jag är jättetacksam för alla tips.
    Just därför man frågar i ett sådant här forum. Man kan inte tänka på allt, men om 10 stycken läser så kommer det mesta fram.
    Kommer givetvis syna allting kring fastighet, kontrakt och hyresgäster (inklusive restauranten) innan ett eventuellt köp.
    Dessutom kommer nog banken kolla allting också, för dom lånar knappast ut 4,5 miljoner om dom inte tror på detta.

• Micke Geting

Ska bli spännande i alla fall att äntligen komma till skott och förverkliga en dröm, om än en liten sådan.

Svar på tråden Köpa hyresfastighet?