• Novus

Åka till Sunny Beach med småbarn?

Hittade en billig resa (9.500 för 2 vuxna och 2 barn!). Det är bulgarien, Sunny Beach. Har ju hört en hel del negativt om det stället, tyvärr. Men hur är det lite utanför högsäsongen? Betydligt lugnare?
    Någon som vart i Sunny Beach med barn? Rekommendera eller avråda?

• Svar på tråden Åka till Sunny Beach med småbarn?
  • missteddy

var där de två sista veckorna märke inte av något festliv hade med ett barn på 1,5 och hela planet var barnfamiljer så jag tycker det var bra med det var hösten 01

• spiritsinlove

Det finns ju vackra ställen att åka till! Sunny Beach är ju fruktansvärt fult, noll kultur, chartermekka, äcklig mat osv osv...Vad söker ni dit ni åker?

Personligen skulle jag hellre gå till en lokal simhall här hemma än att åka dit..
    - alla stavfel är medvetna -
  • Miranda74

Vi var dit sep-07 med en 1åring märkte inget av det man läst i tidningarna. Vi trivdes jättebra där. Var mkt barnfamiljer då vi åkte .

• missteddy
    spiritsinlove skrev 2008-01-09 22:56:05 följande:
    Det finns ju vackra ställen att åka till! Sunny Beach är ju fruktansvärt fult, noll kultur, chartermekka, äcklig mat osv osv...Vad söker ni dit ni åker? Personligen skulle jag hellre gå till en lokal simhall här hemma än att åka dit..
    kanske upplveresen och att man kommer från kallasverige sedan tycker jag inte det alls var fullt var du utan för någon gång
  • HOCHM

Åh, sunny beach gillade vi. Då var våra döttrar 1 och 3 år. Maten tyckte vi var jättegod, även min man tyckte det och han gillar inte mat. Brukar vara ett dilemma för honom annars utomlands. Jag kan rekommendera Sunny Beach.

• spiritsinlove

Jo, jag förstår att det kan vara upplevelsen i sig man söker och att man tycker det är trevligt att det finns lite andra familjer och lite sol, hav och sådant.  

Ja, vi var runt om i Bulgarien, så såg många oerhört vackra platser (dit gick inga resor dock) och den dagen vi gick runt i Sunny Beach (för att kolla vad alla fulla ungdomar snackade om.. ) var vi även en hel del utanför. Bodde bl.a. i gamla Nessebar.
    missteddy skrev 2008-01-09 22:59:06 följande:
    kanske upplveresen och att man kommer från kallasverige sedan tycker jag inte det alls var fullt var du utan för någon gång
  • Novus

Vad vi är ute efter? Bara att slappa och bada, umgås med barnen, äta god mat på kvällen osv. Men två små barn har vi inte tänkt ge oss ut för att se på sevärdheter.
    Bulgarien lockar dels då det inte är så lång restid på flyget, behagligt klimat för de små, billig resa och billigare än på många andra ställen att leva

• spiritsinlove

Ja, då kanske det är ok.. Men en varning för chartermekka får du av mig i alla fall

Kolla annars upp Rumänien om ni söker billig charter. Inte varit där själv, men hört att det är otroligt vackert, mycket godare mat och ungefär samma prisklass som Bulgarien.
    Novus skrev 2008-01-09 23:04:40 följande:
    Vad vi är ute efter? Bara att slappa och bada, umgås med barnen, äta god mat på kvällen osv. Men två små barn har vi inte tänkt ge oss ut för att se på sevärdheter.Bulgarien lockar dels då det inte är så lång restid på flyget, behagligt klimat för de små, billig resa och billigare än på många andra ställen att leva
  • sweedie70

se så många delade meningar vi alla har. men jag måste hålla med spiritsinlove. jag va där utan barn. Nej, vi va inte på en festresa utan ville se lite kultur och få lite sol och bad. kultur finns Nessebar. en gammal by som är 800*300m stort, så det är ganska fort avklarat, det va också allt... vattnet i svarta havet är kallt och grummligt. Maten i Bulgarien är under all kritik. Jag skulle varmt rekomendera att ni sparar pengarna och åker någon annan stans.

• hallonsoda0

Jag har visserligen inte några barn men jag var i bulgarien i mitten av maj och då var det superlungt på sunny beach. Såg inte till en enda full person tror jag. Däremot så skulle jag inte vilja åka dit med barn när det är högsäsong. Tycker inte riktigt att det passar sig med alla barer och festande ungdomar. När hade ni tänkt åka? När vi var där var vädret lite halvdåligt. Vi hade 3 riktigt soliga dagar de andra var växlande mellan sol, regn och moln.

Lycka till och trevlig semester var ni än åker!

• spiritsinlove

Ja, maten smakar noll. Inte ens saltad. Och då åt vi ändå på fina krogar hela tiden (var ju ändå så billigt ) Gillar man McDonalds kan man väl hitta någon schyst hamburgare eller kycklingvingar eller liknande..Men that´s it. Ingen upplevelse direkt..

Rent land var det i alla fall. Intressant att se runtom hur ett land strävar efter att bli mer internationellt (eller vad man ska säga) efter kommunismens fall. Starka kontraster på vissa ställen.
    sweedie70 skrev 2008-01-09 23:10:15 följande:
    se så många delade meningar vi alla har. men jag måste hålla med spiritsinlove. jag va där utan barn. Nej, vi va inte på en festresa utan ville se lite kultur och få lite sol och bad. kultur finns Nessebar. en gammal by som är 800*300m stort, så det är ganska fort avklarat, det va också allt... vattnet i svarta havet är kallt och grummligt. Maten i Bulgarien är under all kritik. Jag skulle varmt rekomendera att ni sparar pengarna och åker någon annan stans.
  • C A M

tycker du ska skaffa dig en egen bild om hur stälet är....
    de skrivs i tidningarna om alla turust mål...de händer grejor över hela världen här med!!!
    det går inte att komma ifrån sen ska man hålla koll på ud rekomendationer...
    sunny beach är ett familje paradis...ute ställerna stänger runt oo-01 och stranden som e stor  o fin är långgrund och det ät nära till allt centrum ligger typ ett kast fån stranden och jag tyckte även om  man inte borde på stranden så var de nära var man än borde....för stranden sträcker sig flera kilomtere... jag har inte vairit där med barn men såg själv att de var ett ställe jag skulle kunna tänka mig att åka med mina barn nu har jag en son o jg skulle hellre åka dit än till tex egypten med honom...
    akta dig för att äta pannkakor med mera vid stranpromenaderna massa bakterier o man blir garanterad dålig....

• C A M

oj stavar som en kratta...men du kan säkert läsa..hi hi
    maten tyckte jag förresten va jättegod dock mkt grillat o kött men de va gott..billigt!!!
    jag va där 04

• Jennie Pennie

Har varit i Bulgarien 3 ggr och är påväg dit snart igen för ett 4 besök.
    Första gången var vi i Albena och då sa jag ALDRIG mer Bulgarien men sedan för 3 år sedan så hamnade vi där igen fast denna gången i Sunny Beach och vi trivdes jättebra.
    Var där förra sommaren också och då hade vi dottern med oss och det var verkligen kanon. Var där under lågsäsongen i Juni och det var perfekt för barnfamiljer. Inte fullt så mycket party som det var i augusti.
    Nu ska vi som sagt dit igen med en kompis och hennes familj och längtar verkligen.

Hoppas att ni får en trevlig resa.

Svar på tråden Åka till Sunny Beach med småbarn?