• Anonym

Tidiga tecken på psykisk misshandel?

Vad finns det för varningssignaler på psykisk misshandel??

Min kille säger ofta saker som får mig osäker. Osäker på hans känslor, osäker på mitt eget värde, osäker på om jag duger osv.

Det är ofta "Om du inte gör det här för mig så kommer det inte fungera mellan oss". Låter mig hela tiden fundera "tycker han om mig eller inte?"

Men han varvar det med att berätta hur mycket han älskar mig, så jag blir bara förvirrad.

• Svar på tråden Tidiga tecken på psykisk misshandel?
  • C81

Vad är det han villatt du skagöra för honom för att det ska fungera?

• anzita
    Utpressning.

Du kan svara att om inte han slutar upp med att hota med att göra slut så fort du inte lyder, så kommer det inte att fungera mellan er. *ironisk*

Det är lätt att säga "jag älskar dig" men ord ska följas av handling. Vad betyder kärlek för honom? Är han beredd att acceptera dig med alla dina brister`eller vill han göra om dig så du passar in i hans liv?
    Får dina behov utrymme i er relation?
    Kan båda kompromissa när det behövs?

Mår du inte bra med honom så varför plåga sig själv. Ni kanske är unga än och inte träffat den "rätta", inte vet riktigt vad ni önskar av en partner. Det är inte fel att göra slut om det inte känns rätt.

Eller så är han lika villig som du att reflektera över hur ni pratar med varandra, vilka ord som känns bekräftande och stärkande. Och vad är det som bara gör illa och urholkar tilliten. Hitta en balans mellan hans och dina behov.

Något för dig att fundera över.
  • Anonym

Han vill att jag ska ändra min personlighet och saker i mitt utseende.

Vi är inte direkt unga och har båda långa förhållanden bakom oss, vi har känt att vi hittat rätt i varandra.

Men han kan såra nåt fruktansvärt och sen bete sig som att det aldrig hänt, eller att jag missförstod.

• Anonym

Psykisk misshandel
    Den psykiska misshandeln upplevs ofta som jobbigare än fysisk misshandel. Den börjar tidigare än den fysiska misshandeln och syftet är att bryta ned dig. Du blir till slut osäker på dig själv, dina egna tankar och ord. Du börjar tro på det han säger och att du förtjänar att bli behandlad så.

Den psykiska misshandeln kan innebära:

Kränkande ord och handlingar - Ena dagen är du underbar för att nästa dag bli kallad hora.
    Han utnyttjar dina svaga punkter och hemligheter du har berättat för honom.
    Han förlöjligar dig och hånar dig.
    Han anklagar dig för saker du inte gjort.
    Vad du än gör är det fel ? du anpassar dig efter hans humör.

• C81

En del människor har behov av att skada andra föratt självamåbra, dessa ska man undvika. Även om han har bra sidor så är det inget som ursäktar hans dåliga....

• gullican
    Anonym skrev 2008-01-09 23:20:23 följande:
    Han vill att jag ska ändra min personlighet och saker i mitt utseende.Vi är inte direkt unga och har båda långa förhållanden bakom oss, vi har känt att vi hittat rätt i varandra.Men han kan såra nåt fruktansvärt och sen bete sig som att det aldrig hänt, eller att jag missförstod.
    När han säger något så ska du svara "ja, tyvärr så är jag sådan och du får älska mig som jag är, annars kan vi inte vara tillsammans"
  • Anonym
    gullican skrev 2008-01-09 23:26:57 följande:
    När han säger något så ska du svara "ja, tyvärr så är jag sådan och du får älska mig som jag är, annars kan vi inte vara tillsammans"
    Jag har sagt det, och då biter han ihop, blir skitsur och säger "okej, tycker du inte vårt förhållande är värt mer än så så..."
  • C81

Att fösöka ändra en människa som misshandlar en psykiskt är omöljligt i princip. Har han gått över den gränsen,tappat den respekten för dig så kommer den inte bara tillbaka. Män sominte mår bra har ofta behov att att misshhandla sin kvinna psykiskt

• C81

Han har valt dig vilket innebär att du egentligen duger för honom som du är.. Men han måste ändå trycka ner för att känna sig liite bättre.

Svar på tråden Tidiga tecken på psykisk misshandel?