• Snabel

Knottrig hud

Min tjej har fullt med prickar/knottror på huden. Var hos BVC och dom sa att hon var väldigt torr och att knottrorna kommer utav det. Nu har jag smörjt med Miniderm flera dagar morgon och kväll men knottrorna
    försvinner inte. Nu börjar jag fundera på om det kanske är oljan som jag har ivattnet och tvättar henne med som hon inte tål?

• Svar på tråden Knottrig hud
  • Tokitoj

Hur gammal är Din dotter? Är det inte vanliga hormonplitor som alla små barn får i större eller mindre utsträckning? De får man ju dessutom bara vänta ut... Fast barnmorskan borde ju ha kunnat avgöra det bättre än mig, det var bara en tanke.

• Magen

Jag hade Natusan night time oil i vattnet och smörjde in med Nån oil gel Camomille efteråt och min killes hud har varit helt fnasig på själva bålen,

Först trodde jag att det var av tvättmedlet, men sedan hittade jag en lista på vilka produkter Naturskyddsföreningen rekommenderar resp avråder ifrån.

Jag gjorde en liten rensning och slängde de som var på Ikke-listan och köpte vanlig olja oparfymerat till i och efter badet. Nu på tre dagar har jag sett stor förändring till det bättre.

Klistrar in länken till listan nedan:

www.aftonbladet.se/vss/foraldrar/story/0,2789,530513,00.html

• inda

min pojke hade/har oxå mycket utslag av alla de slag i ansiktet, det är även rött... vet inte om ditt barn är röd oxå men min barnmorska har gett mig en hydrokortison kräm so jag smörjer med och efter 30 min smörjer jag med miniderm. Det hjälper utslagen försvinner ( men kommer tillbaka efter ett tag)...

• Lina 2

Min lillkille (7 mån) har också röda knottror över hela kroppen, värst i ansiktet. Har fått hydrokortison och miniderm. Inne på tredje veckan med salvorna nu och äntligen börjar knottrorna ge sig så det kan ta lite tid.

På vårdcentralen sa de att knottrorna troligtvis kom i samband med att jag slutade amma och han då överreagerade mot något födoämne. Har fått återbesökstid hos läkare nästa vecka och då ska de bedöma om det är aktuellt att göra ett pricktest för att kolla upp eventuell allergi.

• Snabel

Jag har varit noga med oljor och bara använt weledas och dermanord, men det kanske tar lite längre tid innan knottrorna försvinner, det är väl bara att fortsätta med smörjningen.

• jojjo113

Om knottrorna sitter ihop i partier så kan det vara eksem...

Var sitter knottrorna mest någonstanns?

• Snabel

Dom är över hela kroppen, mest mage, rygg och ben, sedan är hon väldigt torr på kinderna och underarmarna. Men dom sitter inte ihop utan är jämnt fördelade. Kanske ska säga att hon är 9 mån

• Fluffisarna

Torr på kroppen kan de väl bli om de är mjölkallergiker om jag inte minns fel. Men det borde du väl märkt vid detta lag.
    Kanske är ngn annan allergi? Pollen?

• Rapid

Testa Locobase, den fungerar för oss. Vi hade samma problem.

• Snabel

Ok, får väl pröva sig fram lite

Svar på tråden Knottrig hud