• EmmaoLeon

Kostnad för att riva ett hus? O bygga nytt

Undrar vad det kan kosta att riva o forsla bort ett hus..?
    Har hittat en rätt så mysig liten gård, men huset på gården är bara på 70 kvm, och inte i nå bra skick.
    Undrar vad det kan kosta att få bort det huset, och sen bygga nytt enkelt hus på runt 120 kvm kanske.

Bara på ett ungefär?

• Svar på tråden Kostnad för att riva ett hus? O bygga nytt
  • AnneSophie

Hmm... Jag skulle gissa på att ett snittpris på ett färdigt monteringsfärdigt hus är ca 2,5 miljoner. Att riva och forsla bort ett hus är svårt att bedöma, men det kan nog gå på en 100 000 om man använder en firma (jag tror egentligen mer men om man gör mycket själv så kanske det blir billigare).
    Sedan får man räkna extrakostnader på en 100 000 också.

Jag gissar (hej vilt) på en kostnad på 2,7 miljoner.
    Men det exakta priser beror på en massa faktorer, bla vart ni bor och hur mycket ni kan göra själv.

Och glöm inte kolla så att ni får bygglov.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • Gorban

Ja 100.000 kr för rivningen är nog rätt OK. Inte mer än så. Om ni ger er på att riva själva så tillkommer ganska stora kostnader för containrar. Man måste beställa flera stycken och källsortera allt.

Ligger huset avskilt så kan ni ju kolla om räddningstjänsten kan tänka sig att bränna ner huset som övningsobjekt.

Vi köpte en tomt med sommarstuga på. Vi skänkte bort den på blocket och blev på så vis av med den utan kostnad.

Har huset källare så kan den schaktas igen. Vill ni bygga nya huset precis över det gamla så blir det lite mer schaktande och därmed dyrare.

• EmmaoLeon

Tack för svaren.

Ja just det containrar, o sortera allt också...

Ingen källare på huset är det.

Men nä vilket jobb det skulle bli....och dyrt, då gården nu ligger ute för så mycket.

Smart idé m brandkåren iaf =)

Svar på tråden Kostnad för att riva ett hus? O bygga nytt