• Rastafairy

Lön för grundskolelärare

Vad är lönen för en nyexaminerad grundskolelärare i de lägre klasserna respektive upp till 9an?

• Svar på tråden Lön för grundskolelärare
  • R Mutt

Beror på vilken kommun du jobbar i. Det kan skilja många tuenlappar i ingångslön.

På min skola får en nyexad tidigarelärare 18800 i ingångslön (om de inte lyckas förhandla upp det individuellt). Jag gissar att det är Sveriges sämst betalda kommun.

• Puman78

Titta på lärarförbundetshemsida...där kan det kanske finnas info. Men det borde väl kanske ligga å en 22-23000 före skatt om du har tur. När jag jobbade hade jag tyvärr bara timlön fick inte 3 månadet från början och var inte helt behörig. Men jag skulle få 17600 har jag för mig för en 75% tjänst, har jag för mig att det var.

Men alla kommuner verkar ha lite olika ingångslöner.

• Felidae

Googla med orden "lärare" och "ingångslön" som sökord. Den första träffen leder dig till Lärarnas Riksförbunds sida där man kan jämföra ingångslöner i olika kommuner. Jag vet inte hur aktuell sidan är, men enligt den är Herrljunga sämst betalt med 16000 (ja, innan skatt) och Haninge bäst med 23000 kr. Tillgång och efterfrågan styr! I min kommun ligger ingångslönen för en tidigarelärare på strax under 20000 och strax över för en senarelärare.

• R Mutt

Den sidan är i princip aktuell. Det kommer väl bli en höjning nu efter den senaste avtalsrörelsen iofs.

Stockholmskommunerna är de som betalar bäst men där är det samtidigt betydligt högre levnadskostnader så man blir inte automatiskt rikare av att jobba där.

• R Mutt

Förresten var det visst 18200 för tidigarelärare, 18800 för senarelärare hos oss.

Skulle aldrig i livet jobba som lärare för den lönen. Jag fick 18 000 i ingångslön som elevassistent och jag har inte alls samma massiva arbetsbelastning som lärarna har.

• Stella O

Om du inte bor i tex stockholm så tror jag inte att du kan få 23000:-i ingångslön på en grundskolelärar tjänst. I min kommun så är ingångslönen 17000:-.

• brantan

Vet inte om det är relevant men jag började jobba som lärare för fem år sen, nyexad, och fick 21500, i Tullinge ett par mil utanför Stockholm.

• rövardotter73

Jag har jobbat som grundskolelärare i 11 år nu, började på 13 400!!! kronor och ligger nu på ca 22500 kronor.
    Bra va?
    Det är ju knappast för lönen man jobbar om man säger så

• Lurvenpajsaren

Men oj, det där lät ju inte rimligt! Tänk vad olika det kan vara. Jag har jobbat tre och ett halvt år och tjänar 26400:-. Jag tycker det är skamligt att man betalar lärare så dåligt...

rövardotter73 skrev 2008-01-12 19:03:58 följande:
    Jag har jobbat som grundskolelärare i 11 år nu, började på 13 400!!! kronor och ligger nu på ca 22500 kronor. Bra va? Det är ju knappast för lönen man jobbar om man säger så
Svar på tråden Lön för grundskolelärare