• ennie

Kolik behöver råd/tips NU

Vår 6 veckor gamla baby gråter mycket och vill helst bli buren all vaken tid. Han ökar mycket i vikt och växer även på längden. Enligt BVC är detta typiskt för kolikbarn. Ni som har "kolikbarn", stämmer detta även på er? Vår son ökar ca 350-400 g/v jämfört med "normala" 250 g. Vikt/längdkurvan går spikrakt uppåt.

Vi har provat Sempers magdroppar i nåra veckor och det har inte gett resultat. Fick rådet av BVC att prova Minifom vilket vi nu gjort i nåra dagar och än så länge ser vi ingen effekt. Tycker snarare att lillen skriker/pruttar mer än någonsin.

De råd vi fick av BVC var Minifom, försöka dra ut på tiden mellan amningarna (vilket gör att han skriker ännu mer). Fattar inte riktigt varför vi ska dra ut på tiden, han får väl i sig lika mycket mat om han äter med 4 h mellanrum som med 3 h, eller är det för att minska matmängden eller för att tarmarna ska hinna ta hand om mjölken (de sa att systemet är för omoget för att ta emot så mycket mat)? Har ni några andra tips att ge? Behöver allt jag kan få, håller på att bli tokig!
    Enda gången han är nöjd är när man håller/går med honom i upprätt läge (har bärsjal).

• Svar på tråden Kolik behöver råd/tips NU
  • Meus Veritas

han kanske har ont i magen pga för mycket mjölkpprodukter, om du ammar så pröva att dra ner på mjölken. Finns många bebbar som får ont i magen av mjölk. Lycka till

• Sophia2

tack så mycket bvc för alla värdelösa råd, örtte, babymassage, akupunktur, mjölkfri diet till mamma, minifom, natllig vagndragning etc etc. Efter tre vecor där vi nästan körde slut på oss allihop kom - halleluja! - dicykloverinhydroklorid. Gamla "skrik och knip" dropparna från 70-talet. På en halv dag blev minstingen botad. Prata med barnläkare.

• Vombell

För oss fungerade Minifom endast när vi gav minst 60 droppar före VARJE måltid (även på nätterna). Är ju inget farligt att ge stora mängder eftersom de verkar lokalt i tarmen och inte tas upp av kroppen. Det tar även några dagar innan effekten kommer.

Lider med er...

• Strawberry3

Om du vill kan du testa att utesluta komjölksprodukter ur din egen kost. Det är vanligt att små bebisars omogna tarmar inte tål komjölksproteinerna (det behöver inte betyda att de blir komjölksallergiker senare). Prova att att inte äta mjölkprodukter i fem dagar och se om koliken blir bättre. Om den blir det, tala med din BVC-sköterska för du måste få kostråd och äta kalktabletter om du skall undvika mjölkprodukter länge.
    Jag har själv ett f.d. kolikbarn, numera 10 veckor gammal, som blev mycket, mycket bättre när jag slutade äta mjölk

• Fusion
    Sophia2 skrev 2008-01-09 23:56:38 följande:
    tack så mycket bvc för alla värdelösa råd, örtte, babymassage, akupunktur, mjölkfri diet till mamma, minifom, natllig vagndragning etc etc. Efter tre vecor där vi nästan körde slut på oss allihop kom - halleluja! - dicykloverinhydroklorid. Gamla "skrik och knip" dropparna från 70-talet. På en halv dag blev minstingen botad. Prata med barnläkare.
    Vi gjorde allt det där till och med mirakelmedicinen som hjälpte ert barn....som inte hjälpte oss ett dugg..
    men för oss var det ända som hjälpte akupunktur...
    Vi gjorde det 2 gånger när vi var i Stockholm sen fick vi fortsätta med det hemma på egen hand..
    efter 4 dagar var det stor förbättring och efter 15 dagar var han helt ok...
  • ennie

Helammar. Dricker inga onormala mängder med mjölk. Men det blir ju lite mer om man även räknar det i maten förstås....

Används dicykloverinhydroklorid ofta vid kolik? Har aldrig hört talas om det. Träffade BVC-läkaren igår men hon sa inte att det fanns nåt som ens heter det, hon rek bara Minifom och att dra ut på tiden mellan amningarna + att maken ska ta hand om lillen när han skriker (när vi ska försöka dra ut på tiden mellan matningarna). Hur jäkla lätt är det när han jobbar heltid? Är borta mellan 6.30-16.30 varje dag + att han motionerar rätt mycket *suckar*

Sen har vi inga problem med att lillen inte sover för det gör han. Vaknar var 3e timma och vill käka men somnar om direkt nattetid. Det är bara under dag/kvällstid (vakentiden) som han vill bli buren. När räknas det som kolik egentligen?

• ennie

Och här där jag bor har vi ingen akupunktur för bebisar ;-(

• Sophia2

Det är ju jättebra och det har hjälpt några jag känner också... efter flera veckor (sannolikt när koliken hade gått över av sig själv ändå!) Är bara så trött på alla ovetenskapliga ordinationer man får (gäller dock ej minifom - där är det vetenskapligt bevisat att det ej är bättre än "sockerpiller"!) när det finns riktig medicin som hjälper. Tycker absolut inte att man ska medicinera små barn i onödan men här handlar det om föräldrar som är DESPERATA och små barn som har ONT och jag blir så lessen när man inte erbjuds sådant som hjälper på riktigt.

Meemmee skrev 2008-01-10 00:06:31 följande:
    akupunktur har hjälpt på alla som jag känner :)
Svar på tråden Kolik behöver råd/tips NU