• Anonym (Förvirrad)

Hjälp kliar i underlivet

Både jag och min pojkvän är testade och rena så detta är icke en könssjukdom.

Men vi har rätt mycket sex, och då jag börjat kissa väldigt mycket på sista tiden så torkar jag mej juh oftare där.

Kan det blivit skavt så at det kliar, eller vad kan det vara?
    Kliar vid inre blygdläpparena och precis vid slidmyningen.

Hjälp?!

• Svar på tråden Hjälp kliar i underlivet
  • Anonym (Förvirrad)

hur får man det?

• MaddeK81

Du kan ha rubbad ph-balans i underlivet eller svamp. Ph-balansen kan du hjälpa till att återställa med ett receptfritt medel från apoteket som heter lactal, svamp finns också medel på apoteket för att åtgärda.

Vid svamp har man oftast flytningar också.

• Emelie Tt

Man kan få svamp vid mycket sex då PH-balansen störs. Kan nog vara svamp mao.

• Anonym (Förvirrad)

maddek81 - okej hur kan man se om man har svamp då?
    bara igenom flytningar?

jag har juh vanliga flytningar, så hur ser dom flytningarna ut?

• Anonym (Förvirrad)

okej jag fyllde 23år i år alltså får jag inte gå till ungdomsmottagningen, vart går jag nu om jag vill kolla saker?
    hur mkt kostar det?

• MaddeK81
    Saxat från sjukvårdsrådgivningen:

De vanligaste tecknen på svamp i underlivet är klåda och irritation i underlivet. Det kliar och svider kring slidöppningen och på blygdläpparna.

Ibland kommer en vit, grynig, och lite torr flytning från slidan. Det liknar torkad filmjölk eller yoghurt. Men flytningen kan också vara tunn och ibland har man ingen ökad flytning alls.

Slemhinnorna i slidan svullnar och blir sköra. Det svider när man kissar och oftast gör det ont vid samlag. Slemhinnorna blir också röda och blöder lättare än vanligt.

Ibland får man eksem på blygdläpparna och i ljumskarna.

Symtomen kan ibland försvinna av sig själva och då behöver man inte göra någonting. Annars ökar de inom några timmar eller dagar, och blir så starka att man måste behandla dem. Receptfria svampdödande medel finns på apotek.

Första gången man får symtomen kan man känna sig osäker på om det verkligen är svampinfektion man drabbats av. Eftersom klådan är så besvärande måste man ofta söka läkare akut.

Vid en gynekologisk undersökning är tecknen på svamp tydliga och enkla att se. Slemhinnorna kring slidöppningen, på blygdläpparna och ofta bakåt mot ändtarmsöppningen är röda och irriterade. Inne i slidan är slemhinnorna också rödare än normalt. Vit, grynig flytning sitter på slidans väggar. Ibland är flytningen tunn eller så har man inte någon flytning alls.

Genom att titta i ett mikroskop på lite av flytningen kan läkaren se svampen. Ibland görs ett prov som skickas till ett laboratorium för odling. Det är viktigt att säkerställa diagnosen svampinfektion särskilt om besvären återkommer ofta. Det finns andra tillstånd med återkommande klåda som kräver annan behandling, till exempel eksem som inte beror på svamp eller vitfläckssjukan.

Klådan kan minska om man har luftiga underkläder och inte tvättar sig alltför mycket i underlivet. När man tvättar sig är det bra att använda barnolja istället för tvål och vatten. Om man tidigare haft en svampinfektion som säkerställts av läkare och får tillbaka samma besvär kan man även behandla sig själv med läkemedel.

Ofta är klådan och svedan i underlivet så stark att man vill ha snabb lindring. Apotekets receptfria läkemedel ger ofta bra resultat. De används alla direkt i slidan. Man kan välja mellan en kräm som sprutas in i slidan med en liten plastspruta eller ett vagitorium, som är en kapsel med medicin som förs in i slidan med ett finger.

Medlen kan ge kortvariga biverkningar som sveda, klåda, rodnad och en brännande känsla. De receptfria svampmedlen kan användas obegränsat även under graviditet.

• MaddeK81
    Anonym (Förvirrad) skrev 2008-01-10 00:11:18 följande:
    okej jag fyllde 23år i år alltså får jag inte gå till ungdomsmottagningen, vart går jag nu om jag vill kolla saker?hur mkt kostar det?

Kolla på eniro på gynekologer där du bor eller till en gynmottagning/barnmorska på ditt närmaste sjukhus. Lika bra att gå och kolla det hos en gynekolog nu skulle jag råda till för det är jättebra att du har en gynkontakt som du vet att du kan vända dig till sedan! det kan ju uppstå allt möjligt med undelivet som man vill kolla, ha hjälp med preventivmedel o.s.v. så en gynkontakt behöver man ha!

Själv är jag mest nöjd med att gå till privata mottagningar men det är väl olika vad folk tycker. Privata gynmottagningar har samma pris som på lasarett och det går på högkostnadskortet också.

• Anonym (Förvirrad)

tackar tackar :)

Svar på tråden Hjälp kliar i underlivet