• Swinghunny

Skolplikt? obligatorisk närvaro på en LÖRDAG?!

Kan skolan verkligen kräva att min syster skall gå till skolan på en lördag? De hävdar att det är obligatorisk närvaro för alla elever denna lördag då det är "öppet hus" ( då barn som funderar på att börja där har en chans att komma och titta och fråga).

De vet inte hur hon skall komma dit med buss (hon har terminskort, vilket inte gäller på helg, så antagligen måste hon betala ur egen ficka?). Dom säger att hon måste ansöka om ledighet om hon inte kan komma! Ska hon behöva ta ledigt för att slippa gå till skolan en LÖRDAG?

Hon skall provjobba denna lördag, för att kanske få ett sommarjobb i sommar, och kan absolut inte missa denna viktiga dag!

Vet någon vad det står i skollagen om detta? Jag har sökt men hittar ingen fakta.

// Swinghunny

Life is like a rollercoaster!
  • Svar på tråden Skolplikt? obligatorisk närvaro på en LÖRDAG?!
  • Sadie

Låter fånigt. Vet inte vad regelverket säger. Men vad skulle hända om man inte kom på denna obligatoriska dag?

• fanny20

det är väl bara att skriva en ledighetsansökan, är säker inga problem få ledigt!
    Och angående busskort så brukar skolorna ha speciella kort för sånna dagar.

• Saaaraa

Har de lagt in något sånt på en lördag, då får de väl kompledigt en vanlig skoldag?

• tii

När jag gick i skolan och vi hade öppet hus så var vi tvugna att vara där, men vi fick ledigt en annan dag istället.

Antar att dom tar en lördag eftersom folk oftast är lediga då..
    Men vi fick en lapp att visa upp på bussen, så vi behövde inte betala något.

• Swinghunny

Men ska hon verkligen behöva ta LEDIGT en LÖRDAG från SKOLAN? Hon kanske vill spara sina få "ledighetsdagar" och ta ut dem i samband med semester/utlandsresa i höst. Okej, kanske fånigt att bråka om EN enda ledig dag. Men jag tycker faktiskt att det är lite löjligt av skolan? Dagen borde vara frivillig?

Man kanske kan bli erbjuden en biobiljett om man kommer eller något för att locka barn istället?

Life is like a rollercoaster!
  • fanny20

hur många elever skulle vara där på en lördag om det är frivilligt???
    och semester har man väl på varje lov och då kan man väl passa på att åka på utlandsemester.
    men få ledighetsdagar vet jag inte om det är i skolan, det är höst,sport,påsk,jul och sommarlov.

• Myran 08

Förstår irritationen helt klart. För jag blev själv irriterad när jag hade lovat mitt jobb att arbeta, jag pluggade på gymnasiet och jobbade samtidigt. Tyvärr kan skolan göra att dem har obligatorisk lördag för just såna tillfällen som öppet hus för att åk 9or skall kunna komma kolla.

Antingen kan hon prata med sin mentor (om det heter så idag också som för ca 4 år sedan) och höra om hon behöver vara där. Men om dagen vore frivillig tror du 9orna skulle ha något att titta på då? Det tror inte jag, för hela vår klass hatade den dagen och jag vet att många gjorde/gör det för det är just en lördag. Tror inte skolan har en budget att ge sina elever en biobiljett som ställer upp men det är en god tanke.

När jag gick i skolan bråkade vi jämt om denna förbannade öppet hus dagen, fanns inge värre.

Antingen så får hon prata med sin mentor och se om hon\han har ett hjärta om är snäll och låta henne komma undan, skolkning (tråkigt att göra sånt) eller så är det nog tyvärr ta ledigt.

Swinghunny skrev 2008-01-10 00:12:03 följande:
    Men ska hon verkligen behöva ta LEDIGT en LÖRDAG från SKOLAN? Hon kanske vill spara sina få "ledighetsdagar" och ta ut dem i samband med semester/utlandsresa i höst. Okej, kanske fånigt att bråka om EN enda ledig dag. Men jag tycker faktiskt att det är lite löjligt av skolan? Dagen borde vara frivillig? Man kanske kan bli erbjuden en biobiljett om man kommer eller något för att locka barn istället?
  • små fötter

Kan hon inte ringa sig sjuk då?

• Atamon

Kan förstå problemet med att hon ska provjobba den lördagen för att få ett sommarjobb, samt att terminskortet på bussen inte gäller på lördagar. Jag kan dock tänka mig att jobba är en fullt giltig anledning till att inte kunna delta på öppet hus dagen.
    Vi hade alltid öppet hus på gymnasiet på lördagar och det var aldrig någon som tjafsade om det. Det var ett öppet hus per år, dvs tre lördagar under tre år... Jag minns inte om vi fick ledigt någon annan dag, men det är möjligt. Vad jag minns så tyckte de flesta att det var rätt kul med öppet hus, roligare lektioner och det gjordes en massa skoj på skolan. Det var inte riktigt någon som såg det som någon belastning (jag gick på ett gymnasium med både praktiska, teoretiska och estetiska program samt gymnasiesärskola)

• pajas01

vi bruakde få en ledig veckodag om vi stäldde upp på öppethus.. och sen betalde skolan för resan dit och hem

• Sadie
    Swinghunny skrev 2008-01-10 00:09:15 följande:
    Man får "skolk", som en vanlig skoldag.
    Det kan det kanske vara värt om det nu är ett sommarjobb som står på spel?
  • AnneSophie

Öhm...men hon kan ju låta bli att gå dit ändå. Det är inte direkt så att hon kommer förföljas i hela sitt liv av denna lördag då hon skolkade.
    Tycker att hon ska fylla i en ledighetsansökan, och på den skriva att hon är upptagen eftersom hon ska provjobba för sommarjobb. Får hon (mot förmodan) inte ledigt så får hon väl skolka.
    Sommarjobb är ju viktigare.

?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:? Utåtriktad Planläggande Konkret Tänkare ?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • idiblon

Kan man inte så skiter man i att gå dit. Det är inte så att det är hela världen om man skolkar lite en endaste gång.

• fairyfloss

Skolka då?! Det är inte som att skolk ger några som hellst konsekvenser i dagens skola. Är man så mån om att inte få skolk så kan hon väl ringa sig in sjuk? Eller du om hon inte kan ringa själv, vet inte hur det funkar. Sommarjobbet är såklart viktigare än öppet hus.

• Mint
    Swinghunny skrev 2008-01-10 00:12:03 följande:
    Men ska hon verkligen behöva ta LEDIGT en LÖRDAG från SKOLAN? Hon kanske vill spara sina få "ledighetsdagar" och ta ut dem i samband med semester/utlandsresa i höst. Okej, kanske fånigt att bråka om EN enda ledig dag. Men jag tycker faktiskt att det är lite löjligt av skolan? Dagen borde vara frivillig? Man kanske kan bli erbjuden en biobiljett om man kommer eller något för att locka barn istället?
    Som jag minns det var ledighetsdagarna reglerade per läsår, så om hon tar ut en nu så påverkar det inte hur många hon får ta i höst.

Men, jag säger som många här; jag skulle helt klart prioritera arbetet och strunta i/glömma att gå dit (om jag inte fick ledigt vill säga) eftersom det handlar om en "uppvisningsdag" där man ju faktiskt inte missar något relevant.
  • Fridolina 82

Vi hade såna dagar i skolan. Det var obligatoriskt för att vi fick ledigt en annan dag istället. Men om dom inte får ledigt en annan dag tror jag itne dom kan kräva att hon kommer....
    Men kolla det för säkerhets skull... Det kan ju ha ändrats sen jag gick ut skolan...

Svar på tråden Skolplikt? obligatorisk närvaro på en LÖRDAG?!