• Anonym

vad är rohypnol?????

Någon som vet vad det är? Är det droger????

Tacksam för svar

• Svar på tråden vad är rohypnol?????
  • Anonym (ja)

ja även kallade våltäkts drog.. ör extremt olagligt...

• Anonym

Min sambo säger att man SKA sånt hemma för hands :-O Jag fattar ingenting.. Han sa att det är som sömntabletter, och att om han skadar sig så kan ha ta sånt för att inte känn smärtan:-O Fattar NOLL... Men exakt vad är det? är det beroendekallande??

• Anonym

..eller väldigt farligt om den kombinerad med alkohol eller om man tar i fel mängd, men jag tror att det faktiskt är ett sömnmedel egentligen..

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-10 01:57:31 följande:
    ..eller väldigt farligt om den kombinerad med alkohol eller om man tar i fel mängd, men jag tror att det faktiskt är ett sömnmedel egentligen..
    Men sover man om tar sånt?
  • Anonym

och beroendeframkallande.. kunde jag inte ha skrivit allt i samma meddelande?!
    Men jag hade aldrig accepterat om min sambo hade det hemma, han hade fått skaffa sig något annat sömnmedel.. men det är vad jag tycker.

• Anonym (ja)

ja det e det i rätta mängder.. men det e olagligt i sverige nu mera efter alla fåldtäkter som vart och det har vart inblandat.. skulle inte ta in sånt skit innan för mina dörrar...

• Anonym
    Anonym skrev 2008-01-10 01:59:14 följande:
    och beroendeframkallande.. kunde jag inte ha skrivit allt i samma meddelande?!Men jag hade aldrig accepterat om min sambo hade det hemma, han hade fått skaffa sig något annat sömnmedel.. men det är vad jag tycker.
    men jag tycker att du har rätt, jag kommer INTE att acceptera detta, neeeej fyy GAAH vad jag blir arg nu
  • ejda

Det är lugnande. Om du läser susninglänken jag skickade. Säljs ej i sverige längre och förut såldes det på recept. Har man den nu så har man den nog inte av legala orsaker.. Tycker definitivt inte att man ska ha sånt hemma för att det är bra att ha. Det handlar om olagligt innehav.

• trent

Det som din man sa till dig var sådant skitsnack och det ligger nära till hands att misstänka missbruk, annars skulle han knappast ha detta numera illegala preparat hemma.

• marina81

Rohypnol säljs faktiskt i sverige som lugnande medel/sömnmedel under namnet flunitrazepam. Är inget man bara har hemma dock utan ska vara förskrivet av läkare.

• ejda

Marina: Njaae är du säker på det? Flunitrazepam är väl läkemedelssubstansen medans rohypnol är roches namn. Som till exemepel panodil är namnet men paracetamol är substansen.

• Anonym

Hej. levde tidigare med en kille i 6 år som tog alla droger han kom över.Det är absolut inget man har hemma bara för "ifall att" Rohypnol finns att köpa i sverige och är narkotika klassat. Är det någon i din familj eller nån vän som har det så behöver denna hjälp......

• Niinii

Det är narkotikaklassat, men har han fått det utskrivet på sitt namn har han all rätt att ha de hemma.. Det skulle ju kunna vara flunitrazepam, många kallar de för roppar av vana..

• marina81

Javisst är det så, men substabsen flunitrazepam är densamma i tabletterna Rohypnol och tabletterna som heter Flunitrazepam.

ejda skrev 2008-01-10 10:23:18 följande:
    Marina: Njaae är du säker på det? Flunitrazepam är väl läkemedelssubstansen medans rohypnol är roches namn. Som till exemepel panodil är namnet men paracetamol är substansen.
  • C Elegans

Anonym skrev 2008-01-10 01:45:41 följande:

Någon som vet vad det är? Är det droger????Tacksam för svar
    Rohypnol är en sömntablett. Som Marina81 har skrivit, så är den verksamma substansen, alltså själva ämnet i medicinen,
    Flunitrazepam. Rohypnol är bara ett varumärke, så det är alltså samma sak som Flunitrazepam. Tänk på Alvedon och Panodil, det är två olika varumärkesnamn för att de tillverkas av olika läkemedelsbolag, men det är samma medicin: substansen paracetamol.

Flunitrazepam är inte så farligt som vissa tror. Medlets farlighet har allvarligt överdrivet i media. Flunitrazepam tillhör klasses bensodiazepiner, samma klass som Oxascand eller Valium. Detta är medel som kan användas som lugnande eller sömnmedel.

Vissa individer kan få obehagliga effekter när de blandar alkohol och bensodiazepiner eftersom de båda förstärker varandras effekt. Men egentligen är det inte värre att kombinera alkohol och Rohypnol/Flunitrazepam än alkohol och vissa andra bensodiazepin. Rohypnol har fått extra dåligt rykte för att det är populärt i missbrukskretsar pga att det varit lätt att få tag i på svarta marknaden.

Så TS, oroa dig inte för medlets farlighet, oroa dig istället för varför din sambo har en medicin hemma som inte längre säljs i Sverige. Hur har han fått tag i den, den är ju receptbelagd och har inte sålts i Sverige under det namnet på länge. Numera finns Rohypnol enbart att få tag i på svarta marknaden. Så varför har din sambo skaffat illegala droger som smugglats in i Sverige? Det är frågan.
Svar på tråden vad är rohypnol?????