• Eliin

Hur mångas hanhundar mår kasst nu under löptiderna?

jag har en unghund okastrerad hane på 11 månader som är helt annorlunda nu när vi har tikar som löper på gatan. Han kan sitta vid dörren en hel dag och bara gnälla. När vi är ute går han med nosen tryckt i marken och det går inte få kontakt med honom. Varannan meter ska det skvättas även om det inte finns något att skvätta.

Han ligger och slickar sig på snoppen HELA TIDEN och det blir fläckar överallt. Kattstackarn är utsatt och kan inte gå någonstans utan att hunden är där och juckar... Vi har sagt till honom varje gång han är på katten, men han verkar inte riktigt förstå vad han gör som är fel.

Men i morgon blir det en kastrering för honom. Att behöva sitta vid en dörr och gnälla en hela dagarna bara för att tikarna löper. Tycker synd om honom..

Någon som kastrerat sin hanhund som kan dela med sig hur de blivit efteråt??

INGA inlägg om att det är fel med kastrering tack!!

Vår herre har allergi och ska EJ användas till avel.

• Svar på tråden Hur mångas hanhundar mår kasst nu under löptiderna?
  • Eliin

ingen som har kastrerat sin hanhund?

• Bebis 2005

Kastrering är nog inte det rätta, det görs ju bara i nödfall.

Det jag skulle tipsa dig om är att ge honom en hormonspruta hos veterinären. Det gjorde min arbetskompis o hennes hund blev "helt normal" igen...

Jag funderar på att ge min vovvsing en spruta snart, för han är oxå helt hopplös!

• Bebis

Varför skulle det vara fel o kastrera en hanhund man ändå inte tänkt använda till avel? Nyfiken bara...

• Eliin

jag tog upp det där med hormonspruta på djursjukhuset, men de vill helst inte ge det eftersom det tydligen är väldigt stor risk att hunden drabbas av diabetes. Så hon tyckte en kastrering skulle göras i stället.

• Eliin

bebis: det är många som tycker det.. men enl. djursjukhuset är det synd om en hund som har en sån drift som min gosse har.

• Bebis 2005

Jaha, där ser man... det är väl olika hos olika veterinärer då, vad de tycker är bäst.

JAG tycker inte det är fel o kastrera en hanhund, men de flesta djursjukhusen gör det inte om hunden inte är t ex sjuk eller lider av det.
    De menar ju på att detta beteende är normalt för en hanhund när tikarna löper...naturens gång...

• Bebis 2005

Ja, det beror nog på HUR "jobbig" hunden är som sagt...

• Bebis 2005

Eliin,
    ser att jag missuppfattade din fråga lite. Jag trodde du ville ha råd om hur man kan göra om ens hund är som din.
    Jag såg inte att ni redan tänkt kastrera honom...

Lycka till o hoppas din vovve mår bättre av det!

• Eliin

Jag har varit i valet och kvalet.. kastrering eller inte.. men han äter inte.. han bara gnäller vid dörren hela tiden... Han sitter där hela dagarna...

Har ringt och pratat med 3 olika veterinärer som säger att när hunden tom. slutar äta så är det bästa att kastrera.

• Bebis

Men det förespråkas ju väligt mycke om att man ska kastrera o sterilisera tikar o katter. varför skulle det vara skillnad på en hanhund?

• Eliin

bebis: ja det är en bra fråga. Jag tänker mest på hur djuret mår. Om man har en stark drift så mår ju inte en hund direkt bra av att behöva vara "sugen" hela tiden och styra sina matvanor m.m. efter hur tikarna runt omkring löper.

De sa på djursjukhuset att det är faktiskt ens ansvar som hundägare att kastrera sitt djur om det ej ska användas i avel. Det kan hända mycket om någon hund kommer lös.

• Elinmamma

De flesta veterinärer och djursjukhus i dag kasterar hundar lika gärna som katter... Det finns som sagt ingen andledning att ha en okasterad hund om det inte ska användas till avel. Det kan till och med hindra ev tjuvparningar...
    Nu är våran hanhund visserligen okasterad men vi har inga som helst problem med löptikar. Vi umgås så pass mycket med andra hundar att han har fått lära sig att det är inget man bryr sig om. Visst kan han vara intresserad om man bara står och pratar, men när det är jobb så släpper han det. Hemma kan han stå och vädra men inget mera.

• Skarpa

Vi hade funderingar på att kastrera vår pojk tidigare, eftersom han var vild, på gränsen till oregerlig. På grund av priset ville vi tänka över det någon månad till, och nu har han blivit så lugn och fin att vi inte tycker att det behövs. Vi bor ute på landet, och han har hittills aldrig visat något som helt intresse för eventuella löptikar i bygden (även om jag inte tvivlar en sekund på att han skulle bli väldigt intresserad om han träffade på en på nära håll).

Det djursjukhuset sade när jag pratade med dem om kastrering var för det första att en kastrering efter två års ålder sällan har någon effekt, vilket ju inte lär vara något problem för dig, TS. För det andra tyckte de att det var bra att kastrera hundar som inte skall användas till avel. De blir lugnare, mer harmoniska och mindre lättstressade. De kan iofs gå upp i vikt, men det får man ju hålla kolla på.

Lycka till!

• Theolin

Vår vovve blir rastlös när det är löptider. Går inne och gnäller och kommer inte riktigt till ro. Däremot juckar han inte, vilket är skönt...

• Eliin

Theolin: ja exakt så... när han (de få gånger) INTE sitter vid dörren och gnäller går han runt och gnäller.. man försöker aktivera och göra spårövningar m.m. emn pyttsan heller att det intresserar honom.

Men juckandet är ju också väldigt jobbigt med tanke på att vi ska ha en bebis inom loppet av 5 veckor och då vill man ju kunna lämna bebisen på golvet utan att hunden får för sig något.... Man vet ju aldrig även om jag tror att han inte skulle göra det.

Svar på tråden Hur mångas hanhundar mår kasst nu under löptiderna?