• Hickotea

Hur veta om orsaken till Utebliven mens pga för mycket träning

Hej
    En anledning som anges till att mensen uteblir, är att man tränar för mycket (för hårt/för många pass i veckan). Det har jag både läst och att läkare sagt till mig. Jag har utebliven mens sen 9 månader, efter ppillerstopp. Och jag tänker dagligen desperat på vad detta kan bero på..
    Hur ska man veta om det är för mycket träning som orsaken??
    Någon av er som vet att det är därför er mens uteblivit?
    Hur mycket tränade ni då, och var det fler tecken hos er som tydde på att det berodde på träningen?
    Hur har det gått för er?

• Svar på tråden Hur veta om orsaken till Utebliven mens pga för mycket träning
  • Dimitra

För att få veta kan du ju trappa ner intensiteten i träningen något

Lycka till!

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • holy

Sluta träna ett tag så märker du om mensen kommer tillbaka

• Hickotea

tycker inte att jag tränar för mycket, det är det. Tränar 2-4 ggr i veckan, det varierar.

• Jemema

Hej!

När jag slutade med p-piller väntade jag i åtta månader, sen gick jag till en gynekolog och fick tabletter som satte igång mensen. Jag tränar fyra-fem pass i veckan men det är ju inte onormalt mycket. För mycket träning tycker jag är om man kör varje dag eller mer än ett pass per dag.

Jag är glad att jag gick och kollade upp det eftersom det visade sig att jag har svårt att få barn. Nu ska vi sätta igång med vårt första IVF.

Hur mycket tränar du? Äter du tillräckligt mycket i förhållande till din träning?

Spraystart 20/1
  • Hickotea

Emma Jemma skrev 2008-01-10 11:03:23 följande:

Hej!När jag slutade med p-piller väntade jag i åtta månader, sen gick jag till en gynekolog och fick tabletter som satte igång mensen. Jag tränar fyra-fem pass i veckan men det är ju inte onormalt mycket. För mycket träning tycker jag är om man kör varje dag eller mer än ett pass per dag.Jag är glad att jag gick och kollade upp det eftersom det visade sig att jag har svårt att få barn. Nu ska vi sätta igång med vårt första IVF.Hur mycket tränar du? Äter du tillräckligt mycket i förhållande till din träning?
    Ok, va bra att du fått hjälp. Har du regelbunden mens nu? Jag tränar lite varierat, blir mellan 2,3-5 pass i veckan. Var tredje vecka kan det bli 5 pass. Jo jag äter mycket, och är ju normalviktig, BMI på 22 nånting.
    Vad berodde det på att din mens blev sen?
  • Judda
    Hickotea skrev 2008-01-10 13:50:16 följande:
    Emma Jemma skrev 2008-01-10 11:03:23 följande: Ok, va bra att du fått hjälp. Har du regelbunden mens nu? Jag tränar lite varierat, blir mellan 2,3-5 pass i veckan. Var tredje vecka kan det bli 5 pass. Jo jag äter mycket, och är ju normalviktig, BMI på 22 nånting.Vad berodde det på att din mens blev sen?
    Hej!

Det låter inte som att det beror på träningen, det brukar krävas bra mkt mer träning än så för att orsaka överträningssyndrom. Om du inte äter dåligt (vilket du skriver att du inte gör), sover för lite eller har för kort vila mellan passen. Det är å andra sidan ganska vanligt att kvinnor äter för lite fast de tror att de äter bra eller t o m för mkt! Jag jobbar som PT och kostrådgivare så jag kan lova dig att jag stött på alla varianter!

Ngt annat som iaf kan vara värt att kolla upp är ämnesomsättningen! Be din läkare att få kolla det. Min mens försvann efter mitt p-pillerstopp och var borta i runt ett halvår och det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning. Då går kroppen på sparlåga och "sparar in" på ägglossning och mens (för att inte tala om energi...)

Lycka till!
    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Treasures

Jag tränar också c:a 2-4 pass per vecka och har inte heller fått någon mens sedan jag slutade med p-piller i april 2007. Har haft en blödning i december, men det var med hjälp av Primolut-Nor. Nu väntar jag och ser om jag får nån egen igen eller blir gravid (är på dag 29 idag från den blödningen). Hade du regelbunden mens innan du började med p-piller? Det hade inte jag eftersom jag har PCO's.

• LiselottePCOS

varför inte be läkaren om hormonblodprover?

Hade du regelbuden mens före du börjde med p-piller och trände du då med?

• Jemema
    Hickotea skrev 2008-01-10 13:50:16 följande:
    Emma Jemma skrev 2008-01-10 11:03:23 följande:Ok, va bra att du fått hjälp. Har du regelbunden mens nu? Jag tränar lite varierat, blir mellan 2,3-5 pass i veckan. Var tredje vecka kan det bli 5 pass. Jo jag äter mycket, och är ju normalviktig, BMI på 22 nånting.Vad berodde det på att din mens blev sen?
    Jag har PCO-s och har väldigt oregelbundna cykler. Det behöver inte finnas någon orsak, vissa har det bara så. Det senaste året har jag gått på olika hormonbehandlingar och då vet man ju inte hur det hade varit utan medicin. Jag har också BMI 22, normalare kan man inte vara hihi!

Gå och kolla upp det nu, det finns hjälp att få. Lycka till!
    Spraystart 20/1
  • Pyro pyret

När jag var yngre så tränade jag två pass om dagen 5 dagar i veckan och 1 pass den 6:e dagen och min mens uteblev aldrig (elitidrott). Eftersom du äter och väger normalt så tror inte jag heller att det har med träningen att göra. Det finns ju en hel del olika orsaker till varför folk blir s.k. menslösa.

Själv är jag totalt menslös och min gyn tror att detta beror på slarv vid operation (skrapning 98, som skadat min livmoderhinna). Är inne på min tredje utredning nu för att få orsaken fastställd. Detta är dock nått som är ytters ovanligt så oroa dig inte för det, men det kan vara hormonrubbning eller poc så det är helt klart värt att kolla upp. Du har rätt till utredning tidigare än efter ett års aktiva försök när du har den här typen av problem.
    Lycka till, hälsningar Pyro Pyret

• Hickotea
    Judda skrev 2008-01-10 16:20:29 följande:
    Hej!Det låter inte som att det beror på träningen, det brukar krävas bra mkt mer träning än så för att orsaka överträningssyndrom. Om du inte äter dåligt (vilket du skriver att du inte gör), sover för lite eller har för kort vila mellan passen. Det är å andra sidan ganska vanligt att kvinnor äter för lite fast de tror att de äter bra eller t o m för mkt! Jag jobbar som PT och kostrådgivare så jag kan lova dig att jag stött på alla varianter!Ngt annat som iaf kan vara värt att kolla upp är ämnesomsättningen! Be din läkare att få kolla det. Min mens försvann efter mitt p-pillerstopp och var borta i runt ett halvår och det visade sig att jag hade för låg ämnesomsättning. Då går kroppen på sparlåga och "sparar in" på ägglossning och mens (för att inte tala om energi...)Lycka till!
    åh, tack för tipset. Jag ska be att läkaren kollar det på tisdag. Det och hormonvärdena. Hur undersöks det föresten; blodprov eller vad? Nej jag äter inte för lite, nästan mer än min sambo och även jobbarkompisarna är imponerad över hur mycket jag äter.. Jag tror snarare att jag kunde äta mindre men jag går ju inte upp så och mat är ju så gott:)
    Vad bra att du fick veta orsaken.
  • Hickotea
    Treasures skrev 2008-01-10 17:48:26 följande:
    Jag tränar också c:a 2-4 pass per vecka och har inte heller fått någon mens sedan jag slutade med p-piller i april 2007. Har haft en blödning i december, men det var med hjälp av Primolut-Nor. Nu väntar jag och ser om jag får nån egen igen eller blir gravid (är på dag 29 idag från den blödningen). Hade du regelbunden mens innan du började med p-piller? Det hade inte jag eftersom jag har PCO's.
    jag hade regelbunden mens innan p-pillren, men har ju ätit i 7 1/2 år. Gick ned i vikt för 5 år sen, ca 8-9 kg.
  • Hickotea

Pyro pyret: åh, hoppas det ordnar sig för dig, skickar en virtuell kram:). Tack för råden! Lycka till du oxå! Jag hoppas på ett bra möte med läkaren på tisdag 15 januari..

• Pyro pyret

Hickotea:
    Tack, ja det mesta går ju och ordna idag, det handlar snarare om hur och hur länge ?så hoppet finns kvar. Hoppas det går bra hos läkaren den 15:e jan. Passa på att ställa så många frågor du kan så slipper du gå hem och fundera (var så nervös fösta gången att jag inte fråga nått, sen var jag jätte arg för att jag inte frågat mera och fick sitta på fl i flera timmar för att få svar på mina frågor).

På mina undersökningar har de gjort vanliga gyn undersökningar, gett mig hormontabletter för att få igång mensen (gav mig inget resultat) sen har jag fått lämna blodprov och sambon spermaprov. Har lämnat fler prover för att se om ägglossning skett och sen har jag gjort en spolning för att kolla att äggledarna är fria för passage. Fick sen gå hos gyn med några dagars mellan rum för att se hur min slemhinna växte samt hur äggen utvecklades.

Ser de att det är hormonerna som spökar hos dig så blir det säkert bara vanlig gyn, tabletter för att få igång systemet samt blodprov för att se om du har hormonella rubbningar. Tycker det var bra att du boka en tid så att du slipper undra varför. Lycka till

• Judda
    Hickotea skrev 2008-01-10 21:25:04 följande:
    åh, tack för tipset. Jag ska be att läkaren kollar det på tisdag. Det och hormonvärdena. Hur undersöks det föresten; blodprov eller vad? Nej jag äter inte för lite, nästan mer än min sambo och även jobbarkompisarna är imponerad över hur mycket jag äter.. Jag tror snarare att jag kunde äta mindre men jag går ju inte upp så och mat är ju så gott:)Vad bra att du fick veta orsaken.
    Ämnesomsättningen kollas med ett vanligt blodprov ja, kan inte bli enklare!

Min situation låter ganska precis som din: jag hade mens som en klocka innan jag började med p-piller. Åt i drygt 7 år och slutade för snart 2 år sen för att vi skulle försöka bli med barn. Inget hjälpte för att få igång den, fick hormonbehandling men den försvann igen efter det. Men så fort jag fick medicin för ämnesomsättningen så kom den igång och sen dess har den varit normal! Så det är absolut värt att kolla!
    Man kan inte alltid välja hur man har det, men man kan alltid välja hur man tar det
  • Hickotea
    Judda skrev 2008-01-11 15:48:54 följande:
    Ämnesomsättningen kollas med ett vanligt blodprov ja, kan inte bli enklare!Min situation låter ganska precis som din: jag hade mens som en klocka innan jag började med p-piller. Åt i drygt 7 år och slutade för snart 2 år sen för att vi skulle försöka bli med barn. Inget hjälpte för att få igång den, fick hormonbehandling men den försvann igen efter det. Men så fort jag fick medicin för ämnesomsättningen så kom den igång och sen dess har den varit normal! Så det är absolut värt att kolla!
    vilka symtom hade du på fel på ämnesomsättningen? Vad berodde det på?
  • Hickotea
    Judda skrev 2008-01-11 15:48:54 följande:
    Ämnesomsättningen kollas med ett vanligt blodprov ja, kan inte bli enklare!Min situation låter ganska precis som din: jag hade mens som en klocka innan jag började med p-piller. Åt i drygt 7 år och slutade för snart 2 år sen för att vi skulle försöka bli med barn. Inget hjälpte för att få igång den, fick hormonbehandling men den försvann igen efter det. Men så fort jag fick medicin för ämnesomsättningen så kom den igång och sen dess har den varit normal! Så det är absolut värt att kolla!
    vilka symtom hade du på fel på ämnesomsättningen? Vad berodde det på?
Svar på tråden Hur veta om orsaken till Utebliven mens pga för mycket träning