• Anonym

alla ni som rökte...

vad hände med era barn?föddes dom förtidigt,underviktiga,döda??läst så många trådar om hur farligt det är att röka(allla vet det)men undrar om det finns några här som verkligen kan säga att det vart fel pga.rökning.
    här kan ni ju vara anonyma så fram med saningen

• Svar på tråden alla ni som rökte...
  • Anonym (mamma)

Jag rökte en hel graviditet med mina tvillingflicker..fick reda på att ja vänta dom i femte mån visseligen.
    De föddes friska..men väldigt små men gick snabbt upp i vikt.

• Anonym (J)

Fick höra av min mamma igår att hon rökte när hon var gravid med både mig och min lillebror. "Det var så på den tiden" ursäktade hon sig. Jag är idag 31 år och vägde 3820g när jag föddes, alltså ganska normalviktig.

• miss Y

ett ex till mig, vars mamma rökte när hon hade honom i magen, var normalviktig å så vid födslen men hade kasst immunförsvar och mängder av allergier för både det ena å det andra.

en gammal kompis kompis, vars mamma oxå rökte under graviditeten fick oxå massa av allergier.

en sambos arbetskollega fick missfall sent i graviditeten (storrökare).

en arbetskollega till mig fick en tjej för några år sedan. hon är helt normal men mkt liten till växten. ingen tror att hon är så gammal som hon är.

själv skulle jag aldrig röka under en graviditet. tänkter t.o.m. minimera passiv rökning så mkt som möjligt. men det är jag det...

• visspen

jag rökte under gravideten och fick en tjej på 52 cm 3890g jag gick 40+1v

• Anonym (anna)

Törs knappt skriva det men... rökte under 5 graviditeter. Till mitt försvar är väl att barnen är födda 70 o 80 tal. Kunde inte sluta förrän för 4 år sedan (igår, grattis till mig själv)

Alla fem föddes friska, 4 st av dem något tidigare(som mest 14 dgr) de vägde mellan 3-4 kg. Yngsta barnet gick jag över 14 dgr, han var minst av dem 2,9 kg. På den tiden rökte man ju uppefter barnen också. Alla har varit friska under sin uppväxt, ett var öronbarn men i övrigt varit mycket friska jämfört med andra barn.

Försvarar inte rökning på det minsta men undrar ibland hur man själv har överlevt... uppvuxen med rökande föräldrar.

Av mina barn är en rökare, en har "tjuvrökt" och tre är super-supermotståndare till rökning. Alla är ju vuxna nu så att ngn skulle börja röka tror jag inte händer.

• Anonym

Rökte under båda mina grav. fick två friska barn på 4000 resp 4500gr o 56 cm. Ena föddes +9 och den andra +15.

De är än idag friska! Inga allergier och blir aldrig sjuka förutom nån förkylning eller feber.

• Anonym

Jag har rökt under alla mina 6 graviditeter varav två var tvillinggraviditeter (vet att det inte är bra!)
    Alla barnen har fötts runt bf och vägt over mellan 3100-3900. Inga allergier eller annat.
    Min mamma storrökte med mig o min storebror och vi har aldrig haft några allergier el dyl. Hon rökte inte med min lillebror o syster och min lillebror har svår astma....
    Tycker ändå att man ska göra allt för att försöka sluta röka el åtminståne dra ner kraftigt

• Anonym

en tjej jag känner rökte och fick mf v,22 pga blodproppar i moderkakan.

• Anonym (da smoker)

jag rökte halva graviditeten med första barnet och hela med andra och mina barn är friska, välmående och har inte haft kolik eller andra jobbigheter. de är allmänt nöjda, glada och fina! första barnet vägde 4+ och kom efter BF medans andra kom i tid och vägde också som h*n skulle.

inte för att jag förespråkar rökning under graviditet, men det kan faktiskt gå jätte bra.

• Mirva

TS, vet inte riktigt vad du vill uppnå med denna tråd. Vill du göra en "egen" statistisk undersökning?

Cirka 10 000 foster per år har mammor som röker under graviditeten. Av de fostren dör cirka 100 av att mamman röker under graviditeten, i intrauterin fosterdöd efter vecka 28, under förlossningen eller under första levnadsåret.
    Cirka 1600 av dem blir tillväxthämmade på grund av rökningen.
    Cirka 110 av dem har en födelsevikt under 1500 gram på grund av rökningen.

www.babyboom.nu/guider/GFAQ2/Info.html
    Andra risker: www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16079306.asp&offset=35

En fd arbetskollega rökte under båda sina graviditeter, ena sonen frisk men den andra sonen hade kraftig astma och det hände ett flertal gånger att dagis ringde henne på jobbet och sonen behövde åka in akut. Behöver jag säga att hon hade ångest varje gång hon var tvungen att åka iväg från jobbet?

En bekant till mig rökte under sin graviditet, hennes son kan inte få barn.

Sen känner jag personligen inga fler som rökt under sin graviditet.

• Anonym (fd rökare)

Jag slutade röka själv när jag plussade (samma dag) men har många väninnor som rökte genom hela grav.
    En fick en dotter som vägde ca 3,5 kg. Ganska normalt. Men hon är väldigt sjuk och har spenderat 5 av sina 10 år på olika sjukhus.
    En annan har fått en frisk och normalviktig dotter med massa allergier.
    Den tredje väninnas dotter har dött i magen i ve 35 p g a blodpropp i moderkakan. Läkare sa att det sannolikt berode på mammas rökning. Mamma röker inte sedan detta inträffade.

• Tilhi

hmm,hur ska man ta det här med rökning...Jag slutade att röka samma dag jag plussade, inte kunde jag förgifta mitt eget barn? När min syster var gravid så rökte hon och samtidigt försökte hon bara försvara sig själv! Okej om barnet är friskt när det födds men när barnet är större då? MIn mamma rökte när hon väntade på mig, jag var jätte liten 2200g och 44cm.Jag har under hela mitt liv haft jättesvåra allergier och astma...Jag skulle aldrig kunna röka under graviditeten, jag tycker synd om babysarna som ligger i magen och blir förgiftade!

• Anonym (lillsyrran)

Min mamma rökte med alla oss 5 barn och alla förutom jag blev stora. Jag vägde 3040g, bröderna vägde runt 4500, syrran runt 3500g. Ingen av oss har någon allergi eller har haft någon konstig sjukdom och vi är ganska långa allihop. Jag försvarar inte alls rökning under grav! Men ibland undrar man hur vissa klarar sig så himla bra och andra inte..?

• Anonym

fattar inte hur dum man kan vara att man röker när man e gravid.. vet ni inte bätte? ni kan ju inte veta innan att barnen blir friska...

fy fan va äckligt

Svar på tråden alla ni som rökte...