• morris­07
    Äldre 10 Jan 12:44
    9066 visningar
    9 svar
    9
    9066

    Spermiemängd

    Hej!

    Finns det något man kan göra för att öka mannens mängd av spermier? tex zink?
    Fick resultat av spermaprov igår och där stod det att han hade ca 8 milj och det var ju för lite. Han skall göra ett nytt prov.

  • Svar på tråden Spermiemängd
  • meo80
    Äldre 10 Jan 13:07
    #1

    Min sambo hade också lite dåligt antal ca 10 milj, vi ska ta ett nytt test i februari. Vi vart tipsad här på familjeliv att han skulle äta zink och e-vitamin , har också hört att det ska vara bra med fiskolja eftersom det innegåller omega 3. Lycka till!

  • Bligli­n
    Äldre 10 Jan 16:04
    #2

    Har läst på flera ställen om att forskning visat på att zink OCH folsyra kan göra susen och massor med grönsaker och frukt

    men att zink ELLER folsyra inte hjälper, det ska vara båda två om det ska ge någon nytta.

    Min sambo har fått förbättrad sperma med flera hundra procent under det senaste halvåret... men vi har ingen aning om varför, tyvärr. Det enda jag med säkerhet vet är att han arbetat mindre, stressat mindre i jobbet (han har alltså bytt arbetsplats) samt att han äter mycket frukt och grönt... vilket vi iof alltid gjort men han har nog ätit extra mycket just det senaste året eftersom de serverar fruktsallad som dessert på resturangen på hans jobb så kanske är det det som gjort susen

  • morris­07
    Äldre 10 Jan 16:14
    #3

    Ok, tack! skall genast rusa till hälsokosten. Frukt o grönt äter han bra tycker jag...men det kan väl inte skada med mer.

    läste ett annat inlägg där de varnade för att vuxna inte skall äta fiskleverolja (tydligen inte bra, varför vet jag ej) men att det var just omega-3 man skulle äta.

    Skönt ändå att veta att det är ngt som kanske inte stämmer..nu får vi se vad det andra provet visar.

  • Äldre 10 Jan 18:43
    #4

    Efter att jag hade läst detta satte jag min man på zink och folsyra.

    Öka spermieproduktionen med zink och folsyra
    Folsyran är även bra för männen. Män med låg spermaproduktion har visat sig kunna öka produktionen betydligt med hjälp av kosttillskott i olika kombinationer av zink och folsyra, visar en holländsk studie utförd av Dr Régine P.M. Steegers-Theunissen på University Medical Centre Nijmegen.
    I studien jämfördes effekten hos 112 patienter, där 103 var halvfertila. Männen delades in i tre separata grupper. Första gruppen fick zink (66 mg), andra gruppen placebo och tredje gruppen en kombination av zink (66 mg) och folsyra (5 mg).
    Det visade sig att kosten var av stor betydelse för fertiliteten. Försökspersonerna som fick både zink och folsyra ökade sin spermaproduktion med upp till 74 procent under de 26 veckorna försöket pågick.
    Däremot gav det ingen effekt att äta bara zink eller folsyra. Det var kombinationen av dessa två som ökade spermaproduktionen.
    Undersökningen presenterades i branschtidningen Fertility and Sterility (2002;77:491-498) i mars 2002.

  • Äldre 20 Feb 21:17
    #5
  • Äldre 22 Feb 19:57
    #6

    Vi blev rekommenderade ProFertil. Tyvärr fick mannen utslag av det, så han kunde inte fortsätta med kuren. Har därför en förpackning över om någon är intresserad :)


    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • Äldre 25 Feb 13:11
    #7

    Jag är intresserad. Skicka gärna pm!

    Mvh,

  • Äldre 26 Feb 14:29
    #8
    Makita skrev 2018-02-25 13:11:48 följande:

    Jag är intresserad. Skicka gärna pm!

    Mvh,


    PM skickat Skrattande
    Diagnostiserad med endometrios 2017, IVF påbörjad 2018.
  • Sat 29 May 2021 20:43
    #9
    Detta fungerar bra Volume500 
Svar på tråden Spermiemängd