• Feliz

v 26 och redan mycket sammandragningar!

Är i vecka 26 och har redan jättemycket sammandragningar. Ska till bm nästa vecka, så får höra då vad hon säger.

Någon som har samma problem, och vad har ni fått för råd?

• Svar på tråden v 26 och redan mycket sammandragningar!
  • Moparwoman

Puff, hur gick det??

Är själv i v 25 och får sammadragnignar hela tiden. Är nu jätteöm i magen. Sitter still och jobbar men det hjälper inte. Det verkar inte spela någon roll vad man gör. Ska till BM på fredag!
    Vad sa din Bm till dig?

• caramell74

Jag hade en del sammandragningar från vecka 20. I v 27 ändrade de plötslig karaktär. Blev kraftigare och mer frekventa. Hade SD ca 5-20 gånger/timme. Någon timme kunde det vara lugnare. Var hos min gynekolog som konstaterade att livmodertappen blivit något förkortad och sjukskrev mig.

Mitt råd är att alltid kolla upp SD. Genom att endast känna nerifrån kan gynekologen bara se om tappen har mjuknat eller ev öppnat sig. Min läkare mätte min tapp med vaginalt UL.
    Till mig sa BM att SD är en träning för livmodern. Man kan/ska känna att den drar ihop sig men det ska INTE göra ont. Glöm inte att vila, försök att stressa mindre, lyssna på kroppen.

Jag är nu i v 35. Det tog ett tag innan jag hittade en aktivitetsnivå som funkar för mig. Känner fortfarande SD flera gånger/timme men de är mindre kraftiga. Tilltar det så lägger jag mig ner en hel dag och bara vilar.

• Moparwoman

Hur länge sitter dina SD i? Jag få en som sitter i länge, det är då det gör ont. Det känns som att den inte kan sluta och livmodern ska börja krampa..

Blir det värre ringer jag Bm och se om hon vill ha in mig tidigare..

Jag fick förtidigt med första barnet eftersom jag fick havandeskapsförgiftning så man är ju lite mer på sin vakt nu!
    Men jag hade inte alls SD på samma sätt. Då kom det när man var för aktiv, nu kommer det hela tiden.
    Trodde att man fick mindre SD vid andra barnet för då är ju livmodern mer van/anpassad.

• Smilla75

Nej, man får betydligt mer sammandragningar med andra barnet.
    I min första grav hade jag mycket sammandragningar och i v 30 var jag redan öppen flera cm. Födde också för tidigt pga HF. I denna grav har jag extremt med sammandragningar men de har inte påverkat tappen. Läkaren undrade vad jag väntat mig som omföderska, tyckte det var självklart med mycket sammandragningar.

• Moparwoman

ojdå jaha.. inte hade jag då väntat mig mer..

• Flickan och kråkan

Hej! Jag hade själv sammandragningar tidigt (trots att det var första graviditeten). Kollade UVI v.20 för att jag hade mycket sammandragningar - prov negativt. Åkte in akut v.25 då sammandragningarna kom var 3-5 minut. Fick lugnande besked. Fick veckan efter träffa en läkare på barnmorskemottagningen som gjorde en grundlig kontroll. Han var mycket förtroendeingivande och förklarade att han inte kunde se någon anledning till att jag inte skulle gå tiden ut. Jag var så orolig eftersom de kom hela tiden, även i vila, och överallt står det ju (även BM sa) att 10/dag är normalt. Det var ju vad jag hade i timmen! Han berättade att det är jätteolika. För en del kvinnor är det helt normalt att ha mycket sammandragningar utan att något är på gång. Vissa känner också av dem mer.

Jag fortsatte att ha mycket sammandragningar hela graviditeten och fick ofta träningsvärk av dem, men oroade mig inte eftersom de inte gjorde ont eller förändrades på något sätt. Fortsatte att leva livet som vanligt.

Som andra sagt. Se till att kolla upp sammandragningarna så att inte livmodertappen påverkas, men som sagt oroa er inte alltför mycket. Mycket sammandragningar kan vara helt normalt.

• Feliz

Mina svåra sd berodde på urinvägsinfektion.... Nu är det bättre, har mer normala sd.

• Always Love

Hade likadant just runt i v25/26

Flera SD på en kväll trots att jag bara kollade på film o tog de lungt.
    Det är tydligen vanligt i de veckorna.

Är i v31 nu och känner inte alls lika mkt så det är nog som det ska för dig också Glad

Svar på tråden v 26 och redan mycket sammandragningar!