• Lottis Pottis

Bäst före datum på ägg

Kan man äta ägg där datumet gick ut den 6 jan? Jag e otroligt nojjig när de gäller bäst föra datum *s*

• Svar på tråden Bäst före datum på ägg
  • Snorkis

Det skulle inte jag..!

Bäst före datum finns ju av en anledning....

• Dimitra

"Ägg ska kylförvaras efter köp och har då flera veckors längre hållbarhet än 'bäst-före-datum'."

Källa: kronägg.se

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Såpan

Det går säkert utmärkt. Ägg känner du när de är dåliga, de luktar något fruktansvärt. Sedan brukar ägg hålla sig väldigt länge efter sista dag om de inte är skadade.

• Bisquit

jag har ätit ägg där bästföredatumet har gått ut ( och andra matvaror ) och det har aldrig varit några problem.

• Knasis

Ingen fara! Jag har ätit de som varit äldre än så. Vad ska du ha det till? Du kan ju alltid knäcka det i ett glas och lukta...

• MalinI

Du känner direkt när du knäcker ett ägg om det är dåligt.

6 januari skullle jag äta utan att ens blinka om de har förvarats i kyl

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • MalinI

Lite seg jag är

Mamma till Lucas, Nelly & Cim
  • listo

bäst före datum på ägg gäller om äggen förvaras i rumstemperatur. Ägg som förvaras i kylskåp håller flera veckor längre. Jag har använt ägg som haft bäst-före en MÅNAD tidigare, utan att det varit några problem.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • CosmicCat

Det står ju Bäst före, inte sista förbrukningsdag! Jag gjorde god pannkaka i Tisdags där bäst före var 27/12. Använd näsan och lukta.

• annca

6e? Självfallet är de OK! Det är ju bara ett par dagar sedan. De är OK flera veckor eftr bäst föredatum.e

Bäst före-datum är bara en rekomendation, och betyder verkligen inte samma sak som sista förbrukningsdatum.

Det slängs alldeles för mycket helt OK mat i Sverige bara för att folk är övernojjiga.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • giftgrodan

det kan man definitivt. Ägg håller sig bra mycket längre än bästföredatumet är min erfarenhet. (Och "Bäst före" betyder INTE "otjänligt efter")

• Dimitra
    Bisquit skrev 2008-01-10 14:07:05 följande:
    tack för länken dimitra!
    Ingen orsak
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • Schnauser

Man kan kolla om ägget är dåligt genom att lägga det i ett glas vatten. Flyter det är det dåligt. Sjunker det är det ok.

Cibi condimentum fames - Hungern är den bästa kryddan
  • ellam71

Som de allra flesta här säger så luktar ägg direkt när de är gamla. Du kan inte missa det! Jag änvänder alla ägg som inte luktar illa oavsett datum. Men ett par veckor gamla datum funderar jag inte ens över. 1 månad, då luktar jag noga.

Svar på tråden Bäst före datum på ägg