• siamusen

Vad är lättast att sköta om: ett olivträd eller ett palmträd

Vi har redan ett olivträd pa balkongen och funderar pa att kôpa ett palmträd, ni vet ett sånt som ser ut som en avlång ananas i stammen med blad upptill.

Olivträdet har vi vid flera tillfâllen nâstan lyckats ta livet av för vi har inte gröna fingrar

Är palmträ lâttare eller svårare att sköta?

• Svar på tråden Vad är lättast att sköta om: ett olivträd eller ett palmträd
  • siamusen

Ingen som är trädkunnig?

• Thursday

Jag förstår faktiskt inte vad du menar med "palmträd"? Men olivträd är väl notoriskt svårskötta.

• Cloisonné

Det finns ju många olika sorters palmer. Vissa är lättare skötta än andra.
    Jag hade ett litet olivträd tills för någon månad sedan, efter att ha haft det i några år. Inte speciellt svårskött.
    Anledningen att den dog var nog att jag glömde vattna den tillräckligt för den varma plasten (på elementet) och att den blev ledsen över att komma in.

• siamusen
    Spegellandet skrev 2008-01-11 11:31:21 följande:
    Oliven ska inte stå på balkongen när det är så här kallt ute! In med den! Sen ska den ha en massa vatten varje dag.www.odla.nu/fs/articles/file_265-1.html
    Jag bor inte i Sverige

Med palmträd menar jag en sån som har en tjock stam, lite med mônster som på en ananas och sedan en krona av blad hôgst upp.

Visste dock inte att olivtrâet skulle vattnas ofta, tack Ska lâsa lânken.
  • sanna77

Om du har lyckats hålla liv i olivträdet kan du lugnt införskaffa ett palmträd, de bör vara väldigt mycket enklare att sköta. Se till att vattna dem i tid bara, för det syns inte lika fort om palmer behöver vatten. Rent generellt vill växter med tunnare blad ha vatten oftare än de med tjocka blad, så olivträdet är törstigare. Nackdelen med palmer är att när det gått för långt vissnar hela ner, men om ni har olivträdet som "väckarklocka" för när det behöver vattnas så behöver ni nog inte oroa er.

• Karpet

Jag har två olivträd, fast stora, längre än mig. Jag hade dem först på en takterass i 3-4 år och nu i kruka i trädgården. Jag gör ingenting i princip åt mina olivträd, om det är riktigt hett i flera veckor i rad utan regn så vattnar jag dem, men de sitter ju i hård lera och krukorna är proppfulla så det går inte i så mycket vatten. Ena trädet tappade mycket blad ett tag, men det gick över. Vet inte varför, men det hade regnat ett tag då så blev nog för blött och för lite sol kanske.

Jag bor inte heller i Sverige och jag och Siamusen har nog ungefär samma klimat. Aldrig snö, mycket regn på vinterhalvåret och heta somrar.

Jag har alltid fått för mig att olivträd trivs bäst i torr hetta. Typ som i Provence på sommaren.

• siamusen

Sanna77- vad bra Skulle så gârna ha lite fler trâ pa balkongen

karpet- jag tänkte ocksa pa att det kanske regnat fôr mycket. Sommaren var ju inte direkt en bâsta i år.

• Karpet

Kolla i mitt galleri, är det sådan palm du menar?

• siamusen
    Karpet skrev 2008-01-11 13:15:44 följande:
    Kolla i mitt galleri, är det sådan palm du menar?
    Vet faktiskt inte. Har för mig att stammarna âr hårigare. Har du varit i Cannes? Såna palmer som de har längst strandpromenaden där.
Svar på tråden Vad är lättast att sköta om: ett olivträd eller ett palmträd