• annaoedvin

slå samman csn-lån? behöver hjälp!

Jag har ett gammalt och ett nytt lån hos csn. Jag har förstått att man kan slå samman lånen till ett. Som det är nu betalar jag de två lånen separat. Vad är fördelen/nackdelen med att slå ihop dom? Någon som har koll eller vill berätta hur de gjort och varför?
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden slå samman csn-lån? behöver hjälp!
  • guldlockis

Slår du ihop lånen läggs det nya lånet på 25 år och du betalar samma summa varje månad hela tiden.
    Som det är nu så fastställs ju summan varje år.

Ring eller maila csn så räknar de ut om du tjänar på att lägga ihop lånen.

Lycka till!

• Ulli

Bra fråga, jag slutade studera 2002-03 och har också två lån.

• Haubits

om du loggar in på csn.se så kan du mata in din inkomst och dina lån så räknar den ut hur en sammanslagning blir.
    Fördelar med att slå ihop dem är att du slipper betala två olika lån på två olika pg. Nackdelen är beroende på vad du tjänar. Det gamla lånet är ju inkomstberoende och det nya tittar på hur mycket du har i lån totalt. Så har du en väldigt låg inkomst kan det löna sig att ha kvar bägge lånen. Gå som sagt in på csn.se och skriv in dina uppgifter. Du har till siste november iår på dig att skicka in papper så du hinner fundera lite.

• Ulli
    Haubits skrev 2008-01-10 19:43:14 följande:
    om du loggar in på csn.se så kan du mata in din inkomst och dina lån så räknar den ut hur en sammanslagning blir.Fördelar med att slå ihop dem är att du slipper betala två olika lån på två olika pg. Nackdelen är beroende på vad du tjänar. Det gamla lånet är ju inkomstberoende och det nya tittar på hur mycket du har i lån totalt. Så har du en väldigt låg inkomst kan det löna sig att ha kvar bägge lånen. Gå som sagt in på csn.se och skriv in dina uppgifter. Du har till siste november iår på dig att skicka in papper så du hinner fundera lite.
    Tack för informationen.
  • annaoedvin

Tack så jättemycket för era svar!

• Lurvenpajsaren

Jag hade också två olika lån, väldigt lika i båda högarna. Jag lade ihop mina och märkte att summan trots allt minskar varje år, alltså skuldsumman. Det gamla systemet minskade inte alls och så ville inte jag ha det. Jag betalar hellre så att jag har några avgiftsfria år innan pensionen än betala hela yrkeslivet. När jag pratade med CSN så var de i alla fall mer av åsikten att det där får man kolla upp själv, att de inte vill råda då det inte kan uppfattas som opartiskt. Jag såg ett inslag på TV som handlade om just detta för två år sedan och då bestämade jag mig. Lycka till i alla fall!

• guldlockis

Det är viktigt att tänka på bara att man INTE kan ändra sig efter att man gjort en sammanslagning.

• Lurvenpajsaren

Viktig poäng där!

guldlockis skrev 2008-01-11 17:04:04 följande:
    Det är viktigt att tänka på bara att man INTE kan ändra sig efter att man gjort en sammanslagning.
  • alter8

Slå inte ihop lånen, det gamla systemet är inkomstbaserat, det är inte det nya, om du t.ex. ska betala 2.000:- i mån med ihopslagna lån så måste du betala det varje månad oavsett inkomst, men det behöver du inte med det gamla systemet. Kolla själv med CSN så får du höra...

• Miss Lau

Jag har också lån från båda systemen och har räknat lite på det och valt att inte slå samman lånen. Och för de allra flesta borde det vara mer fördelaktigt att inte slå ihop lånen, men det beror givetvis på en massa olika faktorer vilket som är "bäst".

• PixieKatt

Ja, jag slog ihop mina. Blev bättre på många sätt. Men det beror både på inkomst och på hur stor andel man har av varje lån just nu ...

Svar på tråden slå samman csn-lån? behöver hjälp!